• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5795 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۴ تير

چرا پزشكيان؟

هادي حق‌شناس

 1) در رشته پزشكي متخصص است. متخصصي كه مورد قبول همه متخصصان نه تنها ايران بلكه جهان است. پس در يك رشته بدون شك صاحب نظر است.
2) به جز زبان مادري به يك يا دو زبان ديگر مسلط است. درعرف تعريف سواد، باسوادتر است. مهم‌تر اينكه نه تنها افكار عمومي كشور خود را بلكه حداقل يك يا دو يا چند ملت ديگر را مي‌تواند درك كند.
3) استاد‌تمام دانشگاه است. يعني حداقل چند نسل از پزشكان امروز ايران دانشجوي او بوده‌اند. با ايده، افكار، آمال و آرزوهاي دانشجويان رشته پزشكي آشناست. مشكلات آنها را مي‌داند. به عبارت ديگر، متخصص بخش سلامت است. همان مقوله‌اي كه مي‌تواند دغدغه همه خانوارهاي ايراني باشد.  4) 5 دوره منتخب مردم در مجلس بوده است. يعني اينكه با مسائل مختلف كشور در سطح كلان آشنا است. نمايندگاني از جنس پزشكيان چون همواره دغدغه مردم داشته‌اند در طول دوران نمايندگي با حوزه‌هاي مختلف كشور از جمله صنعت، كشاورزي، خدمات، آموزش و پرورش، آموزش عالي، مسائل خارجي و بخش امنيت كشور و...، آشنا شده و مي‌دانند در كشور چه مي‌گذرد؟ 5) وزير بهداشت بوده است. به خاطر حضور خود در دوره 4ساله دولت خاتمي با مسائل ملي آشنا شده است. نحوه اداره دولت و وزارت‌خانه را مي‌داند. همه مسائل كشور را از منظر اجرايي درك كرده است. همچنين از منظر مجلس. هم نماينده حاكميت بوده است و هم نماينده ملت. از هر دو منظر مسائل مردم ايران را مشاهده كرده است.  6) جريان شناس است. يعني مي‌داند جريان چپ و راست واجد چه ويژگي‌هايي است و جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا چيست؟ رجال هر‌دو جريان را شناخته و با آنها سر و كار داشته است. در ظاهر عضو حزب نيست اما مسائل دو جريان را مي‌داند، ديدگاه‌ها، و بانيان وضع موجود را مي‌شناسد. هم راه را مي‌داند و هم راهبرد را مي‌شناسد. مي‌تواند همكاران دولت خود را درست و از ميان شايستگان انتخاب كند. همين موارد امتياز بزرگي براي رييس‌جمهور است.  7) متدينِ متعهد است. هم قرآن را مي‌شناسد و هم مسلط به نهج‌البلاغه است. ديگران نمي‌توانند با يك روايت ساختگي و غير صحيح ذهن او را منحرف كنند، چون خود سخن‌شناس است. در حوزه معارف، كسي نمي‌تواند با يك پوشش ساختگي و ساده مذهبي، خود را به او و افكار او تحميل كند. او به دنبال متخصصانِ متعهد براي اداره كشور خواهد بود. 8) محل تولد و رشد او در استان‌هاي كرد و آذري‌زبان بوده است. استان‌هاي مذكور، مرزي هستند، پس مسائل مرزي و دغدغه مرزنشينان را مي‌داند و آگاه است كه پاسداران واقعي مرزهاي ايران همين مرزنشينان هستند. به عنوان يك مصداق مي‌داند، دغدغه اصلي كولبران چيست؟ طبيعي است كه از او انتظار حل مشكلات كولبران را داشته باشيم. 9) مسائل دانشجويان و دغدغه‌هاي نسل‌z را مي‌شناسد. چون استاد اين نسل‌ها در دانشگاه بوده است. پس طبيعي است كه فكر كنيم او مي‌تواند مشكلات نسل‌z‌ را حل كند. 10) 5 دوره نمايندگي مجلس او را به اين پختگي رسانده است كه مشكلات مردم تبريز، در واقع مشكلات همه مردم ايران است. مردم ايران امروز دغدغه معيشت، فرار و مهاجرت فرزندان خود از ايران را دارند. او مي‌داند، احياي برجام، پيوستن به fatf يا گفت‌وگو با جهان مي‌تواند بخشي از دغدغه‌هاي خانوارهاي ايراني را در حوزه معيشت، اشتغال و مهاجرت فرزندان حل كند. 11) پزشكيان چون جراح است؛ مفهوم جراحي اقتصاد بيمار ايران را درك مي‌كند. مي‌داند كه براي جراحي اقتصاد بيمار ايران، ابتدا بايد ثبات سياسي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي را برگرداند و سپس از متخصصان مرتبط براي جراحي اقتصاد ايران بهره ببرد. پزشكيان، تنها منتخب براي اصلاح مسائل ايران است، چرا كه گزينه ديگري نداريم...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون