• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5795 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۴ تير

مردم! وقت تنگ است، پزشكيان فرصت ايران

جعفر گلابي

خانم منصوري! لطفا و مصرا درخواست مي‌كنم جاي خالي يك صحبت آقاي خاتمي با مردم واقعا خالي است، تو را به خدا از ايشان بخواهيد تا روز دوشنبه با مردم صحبت كند تا موج ايجاد شده تكميل شود و تا روز جمعه بتوانيم ميليون‌ها بار تكرارترش كنيم. چقدر قانع كردن افراد براي شركت در انتخابات سخت شده است؟! گاهي منطق و استدلال هر چند روشن و بدون خدشه باشد، كارگر نمي افتد و مشخص مي‌شود كه مخاطب، ناراحت و ناراضي و عصباني است.آنقدر بد عمل كرده‌ايم، با مردمان نامهربان بوده‌ايم كه گاهي عده‌اي خسارت به كشور را مي‌پذيرند تا به ساختار موجود كمكي صورت نگيرد! مي‌گويم بد عمل كرده‌ايم، چون از هر دو طرف تندي و افراط و زور، محور برخي اعمال و سخنان و تصميم‌ها بوده است. در اين سو برخي متوليان خواستند با قلدري و تحكم برجام كه از نان شب براي ما واجب‌تر بود را اجرا كنند... 

 از ديپلماسي داخلي و لابيگري و توجيه و توضيح استفاده نكردند و عده‌اي هم قلدرانه مقابله كردند و نگذاشتند برجام دوباره پا بگيرد و در اين ميان چوبش را مردم خوردند و هر كس محروم‌تر بود، زخم بيشتر خورد.بيگانگان حداكثر استفاده را بردند و بسياري از مردم شريف هنوز سرخورده انواع سختي‌هايي هستند كه كشيدند و دليلش را نمي‌دانند كه به كدام گناه بايد اين همه فشار را تحمل كنند؟! اگربرجام اجرا مي‌شد فصلي تازه از زندگي كم دغدغه در مردم به وجود مي‌آمد و شايد دفتر تشنج‌هاي بزرگ در روابط بين‌المللي براي هميشه بسته مي‌شد. اگر برجام كاملا اجرا مي‌شد به احتمال زياد هيچ اعتراض گسترده‌اي تحقق نمي‌يافت و حتي زمينه و علتي براي بروزش به وجود نمي‌آمد.نمي‌دانم چه كسي فكر حاكميت خطرساز يكدست به فكرش خطور كرد و چرا اين فكر غلط تا مرحله اجرا هم پيش رفت ولي در كنار خودخواهي‌ها و تقدم منافع شخصي و جناحي و گروهي نبايد از عنصر نفوذ هم غفلت كرد. براي بيگانگان و حتي رقيبان دوست‌نما چه از اين بهتر كه ايران سپر دفاعي مردم‌سالاري را از دست بدهد، نيروهاي داخلي انرژي‌هاي خود به وسيله يكديگر را خنثي كنند و ايران عزيز قطب اقتصادي و گردشگري و سياسي و از همه مهم‌تر مرجع فرهنگي منطقه نباشد.ما آنقدر با يكديگر درگير شديم و جفاها بر مردم رفت و از اخلاق و لوازم ميهن‌دوستي دور شديم كه كينه‌ها عميق شد و عده‌اي فارسي زبان جلو چشم ملت خويش شرم نكردند و در زمان بلاي كرونا به رييس‌جمهور امريكا نامه نوشتند كه مبادا كرونا باعث شود تحريم‌ها را شل كنيد!!! يك ايراني اگر از ديدن اين مقدار بي‌وطني از غصه بميرد نبايد او را سرزنش كرد.
حالا كه انتخابات رياست‌جمهوري با نسبتي از رقابت در حال انجام است و اميد مردم رو به شكوفايي است متاسفانه عمق برخي كينه‌مندي‌ها و دشمني‌ها قابل مشاهده است.افراد باسواد و محترمي كه مي‌توانند ملجأ شور و نشاط مردم باشند گاهي تا توهين به ملت خويش پيش مي‌روند. مي‌گوييم مردم تصميم به شركت در انتخابات دارند آيا اين دليل نمي‌شود كه شما هم همراه آنان شويد و فصلي تازه از دفتر دموكراسي را باز كنيد؟ نهال نورس مردم‌سالاري را تقويت كنيد و از باد خزان نجاتش دهيد؟ پاسخ، نااميد‌كننده و حتي توهين‌آميز است! كساني كه تاريخ خوانده‌اند و بهتر از ما مراحل سخت دستيابي به مردم‌سالاري را مي‌دانند به ملت خويش پشت مي‌كنند و از به كار بردن الفاظ ناشايست پرهيز نمي‌كنند.آقاي جامعه‌شناس محترم، مردم بحق به صندوق‌هاي راي روي مي‌آورند، چون بسياري از آنها زندگي مرفه شما را ندارند. آيا اگر جاي شما با محروم‌ترين اقشار جامعه عوض شود باز هم اين‌گونه و جسارت‌آسا از اندك اميدها اعراض مي‌كنيد؟! متاسفانه جامعه در تاريخ معاصر خود كمتر از خدمات فرهنگي روشنفكران سود برده است. براي همين است كه ديپلمات برجسته و دنيا ديده ما فرياد برمي‌آورد و نهيب مي‌زند كه مردم فريب روشنفكرنماها را نخوريد و از تلاش براي ساختن ايراني بهتر نااميد نشويد.
اكنون كه با انواع چالش‌هاي بزرگ روبه‌رو هستيم و امكان برآوردن دولتي كارآمد و پاكدست و متعهد فراهم آمده است با وجود تنگي وقت بايد اين پيام به گوش همه مردم برسد كه موقعيتي نجات‌دهنده به وجود آمده است، موقعيتي كه مي‌تواند ايران را از خطرها و تهديد برهاند، موقعيتي كه در آن ترامپ نامتعارف خيره سر بيايد يا نيايد امكان آسيب به كشورمان را نخواهد يافت. ما مي‌خواهيم با انتخاب طبيبي دردآشنا و باتجربيات فراوان اجرايي و تقنيني از سويي مشكلات داخلي را فرو بكاهيم و از طرفي به جهان پيام صلح و همزيستي مسالمت‌آميز را برسانيم. تورم به عنوان گزنده‌ترين درد همه مردم بايد از راه‌هاي علمي و تجربه شده كاهش چشمگير پيدا كند. نظام سلامت صعود كند و نظام آموزشي از گزند تنگ‌نظري‌ها برهد و با روش‌هاي روزآمد شكوفا شود.آقاي پزشكيان آمده است تا بر اساس منافع ملي و نه هيچ چيز ديگر روابط متوازن و عزتمندانه با شرق و غرب عالم برقرار كند.اگر با همتي والا وآگاهانه كمكش كنيم و ياورش باشيم بي‌ترديد او خواهد توانست همه امكانات و ظرفيت‌هاي كشور را در جهت رفع تنگناها شكوفا كند. مشكل اصلي كشور توهم قدرتي است كه برخي دارند و مي‌خواهند با آزمون و خطا سرنوشت 85 ميليون ايراني را به بازي بگيرند. هيچ كشوري با هر ميزان از كارآمدي مديريت‌ها نتوانسته است بدون ارتباط گسترده با همه كشورهاي جهان به توسعه برسد و مشكلات و موانع را از جلو پاي خويش بردارد. چين به عنوان قدرت اقتصادي دوم دنيا با وجود اقيانوسي از نيروهاي انساني و امكانات غير قابل باور هر روز در جهت ارتباط بيشتر با كشورهاي مختلف گام برمي‌دارد و حتي امريكايي كه بخشي از خاك مورد ادعايش را همچنان جدا مي‌خواهد از قلم نمي‌اندازد. ما با واقع‌گرايي و دوري از توهم حتي با بخشي از امكانات و ظرفيت‌هاي‌مان مي‌توانيم به رقباي‌مان برسيم و از آنها عبور كنيم.ما بر اثر خودمحوري‌ها وخودخواهي‌ها از قافله پيشرفت‌هاي برق‌آسا عقب مانده‌ايم، مردم بايد بدانند كه وقت نداريم و اگر باز هم درجا بزنيم چه بسا براي رسيدن به مطلوب‌هاي رفاهي و ايمني و امنيتي و آبادي و آزادي دچار مشكلات غيرقابل جبران شويم. دكتر پزشكيان اگر هيچ كار نكند از گسترده شدن شكاف‌هاي عميق داخلي و خارجي جلوگيري به عمل مي‌آورد. او  و انتخابش يك فرصت بزرگ و  شايد  تكرار نشدني  براي  ايران  است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون