• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5798 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۹ تير

دليل افزايش صادرات نفت ايران در دو سال گذشته چه بود؟

تيم دولت فعلي مدعي است كه افزايش فروش نفت ناشي از تلاش‌هاي آنان است نه تحولات داخلي امريكا. به جهت بررسي موضوع فوق، انتخاب با حميد حسيني، فعال پتروشيمي و كارشناس انرژي، گفت‌وگويي انجام داده است. حسيني در اين رابطه توضيح داده: در دولت دوم روحاني مواجه با چند مشكل بسيار بزرگ از جمله روي كارآمدن ترامپ و كرونا شديم.

تشديد اختلافات داخلي و آبان ۹۸ و مساله بنزين هم بر عملكرد دولت اثر گذاشت و دولت نتوانست آن جهشي كه در ۴ سال اول در زمينه افزايش توليد پتروشيمي و گاز بود را ادامه دهد. دولت از ۲۵۰ ميليون به ۷۰۰ ميليون مترمكعب گاز افزايش پيدا كرد و پروژه‌هاي ناتمام پارس جنوبي و ستاره خليج فارس به اتمام رسيد. بازگرداني توليد نفت طي ۶ ماه اول نيز انجام شد. ما افزايش توليد هم اكنون نداريم. ما ۴ ميليون بشكه توليد روزانه داشتيم كه به خاطر تحريم‌ها مجبور شديم بخشي از آن را از مدار خارج كنيم. الان سياست دولت‌ها بازگرداني آن ميزان است. دولت روحاني در ۶ ماه توانست توليد را به ۳ ميليون و ۸۰۰ هزار بشكه برگرداند، اما اين دولت طي ۳ سال فقط ۶۰۰ هزار بشكه به توليد اضافه كرد و به ۳ ميليون و ۴۰۰ هزار بشكه رسيديم.

او اضافه كرد: همزمان با كاهش كرونا و روي كار آمدن بايدن، صادرات ما از سال ۲۰۲۱ افزايش يافت. دولت رييسي به علت افزايش تقاضا پس از كرونا، توانست محموله‌هاي ذخيره شده را به فروش برساند. درست است كه صادرات نفت افزايش پيدا كرده، اما به همين ميزان هم توقع وجود داشت كه با توجه به افزايش درآمد نفتي، وضعيت اقتصادي بهتر شود و شاهد افزايش قيمت دلار از ۲۷ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان نباشيم. بدهي دولت نيز به بانك مركزي افزايش پيدا كرده است.

به گفته وي افزايش توليد و صادرات نفت دو سال گذشته ما مربوط به سال ۱۴۰۲ است. دولت بايدن در اين سال وارد بازار نفت شد و مديريت قيمت را در دست گرفت. ما ديديم كه حتي ۲ بار ۵۰ درصد ذخاير استراتژيك را فروخت و حتي نفت روسيه را تحريم نكرد. براي امريكايي‌ها مهم بود كه كمبودي در بازار وجود نداشته باشد. بازگشت ايران به بازار و افزايش توليد، توانست بخشي از كاهش توليد ۱ ميليوني عربستان و ۲.۵ ميليون اوپك پلاس را خنثي كند. تلاش‌هايي كه جهت افزايش توليد وفروش نفت انجام شده را نبايد ناديده گرفت؛ اما اين نكته قابل توجه است كه چندسال است مسووليت فروش و قيمت‌گذاري به شوراي امنيت ملي واگذار شده و وزارت نفت فقط وظيفه تأمين و تحويل دارد. وزارت نفت نقش خاصي در بازاريابي نفت ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون