• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5798 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۹ تير

رشد 8درصدی نیاز به 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد

مرتضی عزتی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: امیدوارم فارغ از اینکه چه کسی رای می‌آورد، منتخب مردم خود را متعهد به ایجاد شرایطی برای بهبود وضعیت رشد اقتصادی بداند و به این نکته آگاه باشد که دولت لازم است که با مقررات‌زدایی و ایجاد بستر، راه فعالیت را باز کند نه اینکه خودش وارد عمل شود و در قامت فعال اقتصادی ایفای نقش کند.

به گزارش خبرآنلاین، وی به متوسط رشد اقتصادی در ایران اشاره کرد و گفت: به‌ طور متوسط و برای بازده زماني طولانی‌تری رشد اقتصادی در کشور ما بین 2 تا 2.5 درصد بوده. حال در برنامه هفتم اعلام شده رشد اقتصادی باید به 8درصد برسد. اميدواریم همه‌ امکانات کشور در راستای افزایش رشد اقتصادی به کار گرفته شود، اما از واقعیت‌ها نیز نباید غفلت کرد و باید دانست رسیدن رشد اقتصادی از متوسط دو تا دو و نیم درصد به 8درصد با شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست.

عزتی می‌گوید: اگر بخواهیم رشد 8درصدی داشته باشیم باید 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته باشیم، درحالی كه ما الان سرمایه‌گذاری‌مان جبران استهلاک سرمایه موجود را نمی‌کند، وقتی جبران سرمایه‌گذاری موجود انجام نشود یعنی ما نمی‌توانیم رشد يك درصد یا 2درصد هم به‌طور معنی‌داری داشته باشیم، مگر اینکه اقدامات دیگری به کار گرفته شود که در این زمینه کارشناسان راهکار دارند.

وی گفت: واقعیت این است که خودمان به نوعی مانع آمدن سرمایه‌گذار خارجی می‌شویم. از سوی دیگر تحریم هم عامل تشدید هزینه‌های تولید است و در نتیجه رسیدن به رشد 8درصد با این شرایط شدنی نیست.

در ادامه با عزتی در رابطه با اینکه چرا کاندیداها، طبقه متوسط که احتمالا مطالباتش در راستای آموزش عالی و حقوق کافی و... هست را موردخطاب قرار نمی‌دهند و عموما جامعه فقیرتر که دغدغه‌های کم‌برخوردارتری مثل توزیع گوشت و سفر رایگان و... را دارند جامعه هدف خود قرار می‌دهند، بیان کرد: عمده مردم ما فقیر شدند و تقریبا بالای 50 الی 60درصد به این طبقه وارد شدند پس اجتماع خوبی برای تمرکز وعده‌ها هستند، به علاوه جامعه متوسط هم اگر آگاهی لازم را نداشته باشند از وعده‌های مالی بدشان نمی‌آید و طعمه منافع کوتاه‌مدت می‌شوند.

وی به دولت چهاردهم توصیه کرد مطالبات طبقه متوسط را مورد توجه قرار دهد و بداند که این طبقه محرک رشد اقتصادی و توسعه در شور است و تقویت آن تضمین آینده کشور خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون