• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5813 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير

آینده فوتبال اروپا در هاله‌ای از ابهام

هرج و مرج پشت زرق و برق یورو 2024

درحالی که هواداران انگلیسی و اسپانیایی در بعدازظهر یکشنبه با خوش اخلاقی در هم آمیختند، چند متر دورتر، اتفاقات زیادی در جریان بود. هتل آدلون کمپینسکی که یکی از معروف‌ترین آدرس‌های برلین است پیش از فینال یورو 2024 کهکشانی از مهمانان ویژه از هیات یوفا را در خود جا داده بود.

به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از گاردین، آرسن ونگر که در غیاب جیانی اینفانتینو، پرچم فیفا را برافراشته بود، در لابی عکس گرفت. راننده فرمول یک لاندو نوریس با گوشی خود بازی می‌کرد، درحالی که روسای اتحادیه فوتبال اروپا با کارکنان و آشنایان دور میزها جمع شده بودند. تابستان با موفقیت سپری شده است. یوفا و آلمان بدون اشکال نبودند اما در مجموع یورو 2024 نمایش خوبی بود.

صبح روز بعد از فینال آنها توانستند ادعا کنند که جذاب‌ترین عناصر فوتبال در اوج ظاهر شدند. اسپانیا که پیش از شروع جام یکی از شانس‌های ضعیف قهرمانی بود با قدرت بر بام اروپا ایستاد و دو فوق‌ستاره تازه‌نفس را به فوتبال جهان عرضه کرد. پس از پیچ و خم در نیمه راه مسابقات، رقابت‌ها از مرحله یک‌چهارم نهایی اوج گرفت، زیرا اکثر مدعیان در بین 8 تیم پایانی بودند. هواداران به اندازه بی‌سابقه‌ای به آلمان سفر کردند و هر مسابقه‌ای تبدیل به دنیای پرجنب و جوشی از رنگ و سروصدا شد.

اما آیا این می‌تواند پیام قاطعی باشد مبنی بر اینکه وضعیت رو به وخامت فوتبال اروپا مخصوصا در رده باشگاهی رو به افول است؟

همه در آدلون کمپینسکی تلاش داشتند چنین افکار منفی‌بافانه‌ای را به تعویق بیندازند، اما همه می‌دانستند پس این جشن بزرگ چالش‌هایی در چشم‌انداز فوتبال اروپا وجود دارد که ممکن است در 12 ماه آینده همه چیز را تغییر دهد.

در کمتر از یک سال جام جهانی باشگاه‌ها را داریم و 32 تیم آن در طول تابستان طولانی امریکا رقابت می‌کنند. تاکنون شهرهای میزبان مسابقات معرفی شدند اما بسیاری از موارد دیگر حل نشده است. چهره خاویر تباس، ريیس لالیگا که از زیر نور آفتاب آلمان وارد جمع شد، یادآور خطاهایی بود که پروژه جدید اینفانتینو دارد.

تباس در ماه ژانویه به گاردین گفت که «سعی خواهد کرد» این رقابت‌ها را متوقف کند. اعضای اتحادیه بازیکنان، فیفپرو، که در ژوئن اقدام قانونی علیه فیفا را آغاز کردند، به او پیوستند، زیرا نگرانی‌های جدی در مورد تاثیر بالقوه این مسابقات بر رفاه بازیکنان وجود دارد و اگر کار به دادگاه بکشد ممکن است شرایط پیچیده‌تر هم بشود. برخی انتقادات از جانب اتحادیه‌ها به مدیریت کلان فوتبال و احتمال تصمیمات یکجانبه در مورد تقویم مسابقات و نقض قوانین وجود دارد.

باشگاه‌ها به ‌شدت این مسائل را زیر نظر دارند، به ‌ویژه آنهایی که قرار است در تابستان آینده در رقابت‌های جدید شرکت کنند. یکی از مسائل آنها جوایز نقدی مسابقات است. درحالی که کارلو آنچلوتی گفته بود جوایز نقدی این رقابت‌ها در نظر رئال‌مادرید ارزشمند نیست بلافاصله مورد حمله قرار گرفت. اما این تنها یک تفکر ساده نبود که او به زبان آورد. مادرید تنها باشگاهی نیست که نمی‌داند آیا فیفا، که تاکنون نتوانسته برای حق پخش رسانه‌ای جهانی این رقابت‌ها به توافق بزرگی برسد یا خیر. بنابراین فعلا انگیزه کافی برای رزرو پروازهای فراآتلانتیک پیدا نکرده است.

این مهم است، زیرا باشگاه‌های بزرگ واقعا می‌خواهند به هر کجا که پول هست، بروند. اگر فیفا نتواند آن را ارايه دهد، ممکن است کسی وسوسه شود که پرونده دادگاه تجاری مادرید مبنی بر «سوءاستفاده مقامات فوتبال از موقعیت مسلط خود» در زمانی که پروژه سوپرلیگ در سال 2021 مطرح شد را دوباره به جریان بیندازد. فعلا ممکن است چنین اتفاقی دور از ذهن به نظر برسد اما یوفا که قبلا با تلاش اینفانتینو موفق به نجات لیگ قهرمانان شد بالاخره با یک نبرد مهم برای کنترل باشگاه‌های بزرگ روبه‌رو خواهد شد.

قالب جدید لیگ قهرمانان که از سپتامبر آغاز می‌شود، مقداری از پول نقدی که باشگاه‌ها می‌خواهند را فراهم می‌کند و با حداقل دو بازی اضافی برای هر تیم در مرحله گروهی، تقویم را پر و پیمان‌تر می‌کند. یوفا برای موفقیت به جواب دادن این سیستم نیاز دارد اما عموم مردم تصور کمی از نحوه عملکرد «روش سوییسی مسابقات» دارند. در عصر فرصت اندک برای جلب‌توجه مخاطب، این یک نگرانی طبیعی است. درحالی که بسیاری از چهره‌های ارشد فوتبال اروپا از این مدل راضی هستند، دیگران متعجب هستند که چطور قرار است یک فرمت جا افتاده و محبوب در یک سال به فرمتی تازه تغییر کند. همچنین شکل تعیین جایگاه چه تیم‌ها براساس عملکرد در چرخه سه سال قبلی به چه صورت است؟

هیچ‌کس نمی‌داند چه کسی مسوولیت کامل پروژه را برعهده می‌گیرد. الکساندر چفرین، ريیس یوفا، در ماه فوریه اعلام کرد که پس از برگزاری انتخابات بعدی، برای دوره بعد نامزد نخواهد شد. گمان می‌رود که چفرین سر حرفش بماند، اما تعدادی از متحدان نزدیک، به ویژه کشورهای کوچک‌تر و متوسط، مایلند که او پشیمان شود.

اگر چفرین دوباره نامزد می‌شد، کاملا قابل تصور بود که این کار بدون چالش انجام شود اما نبود او ممکن است کل پروژه را تغییر دهد. اگر او به قول خود پایبند بماند، میدان باز خواهد بود. شاید شخص باسابقه‌ای مثل آندری شوچنکو که در ماه‌های اولیه حضورش در فدراسیون اوکراین تاثیر مثبتی بر جای گذاشته است گزینه خوبی باشد.

همه اینها در میان‌مدت تصویری مملو از بی‌ثباتی و تضاد منافع قوی در فوتبال اروپا را نشان می‌دهد. رهبری یوفا از تصویری که یورو 2024 در چهار هفته و نیم ارايه کرده راضی است. اما، از آنجایی که مدعوین در موارد بسیاری با هم اختلاف‌نظر دارند به نظر می‌رسد اوضاع سختی در انتظار فوتبال اروپا خواهد بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون