• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5818 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳ مرداد

دموکرات‌ها هم‌صدا شدند؟

برگ برنده «کامالا»

احسان پناه‌بر

 کامالا هریس، معاون ريیس‌جمهور ایالات‌متحده، کارزار انتخاباتی ظاهری‌اش را روز دوشنبه با حمله شخصی شدید به دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه آغاز کرد. هریس وعده داد، در ماه نوامبر علی‌رغم کناره‌گیری جو بایدن، ريیس‌جمهور امریکا، بر ترامپ پیروز شود. هریس در‌حالی که به نامزدی حزب دموکرات، با حمایت تعداد زیادی از اعضای برجسته و کمک‌های مالی گسترده رای‌دهندگان نزدیک شده است، در اولین سخنرانی خود در جمع کارکنان ستاد انتخاباتی‌اش از زمان اعلامیه کناره‌گیری بایدن در روز یکشنبه، ترامپ را مورد انتقاد قرار داد. در همین حال، جو بایدن اولین اظهارات عمومی خود را برای نزدیک به یک هفته که در قرنطینه به‌سر می‌برد، ایراد کرد. او در این اظهارات تلاش داشت طرفداران خود را متقاعد کند کناره‌گیری‌اش به دلیل افزایش نگرانی‌های حزبی و رای‌دهندگان در مورد سلامتی و قدرت ذهنی‌اش - «کار درستی» بوده است و هریس را به عنوان «بهترین جانشین» خود ستایش کرد. او متعهد شد که در فرصت باقیمانده که در قدرت است به کار روی موضوعات مهم، از‌جمله پایان دادن به جنگ در غزه تمرکز کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، هریس خندان در سخنرانی آتشین خود در ستاد انتخاباتی در ویلمینگتون، ایالت دلاور به کارگزاران کارزار خود گفت: «ما در نوامبر پیروز خواهیم شد.» او گفت که به دفتر کارزار انتخاباتی اش در ویلمینگتون رفته تا بعد از «تنش‌های چند هفته اخیر» شخصا با اعضای این دفتر صحبت کند. هریس با معطوف کردن انتقادات خود به ترامپ، به نقش گذشته‌اش در مقام دادستان کل کالیفرنیا اشاره کرد و با اشاره ضمنی‌اش به پرونده‌های کیفری ترامپ، گفت در مقام دادستان کل ایالت کالیفرنیا، با هر نوع پرونده‌ای مربوط به هر مقامی برخورد قانونی کرده است. او گفت شخصیت افرادی همچون ترامپ را خوب می‌شناسد و متعهد شد که بر موضوع چالش‌برانگیز سیاسی سقط جنین تمرکز کند. اخیرا، ترامپ از تصمیم دادگاه عالی در سال 2022 برای لغو حق طولانی‌مدت فدرال برای عمل سقط جنین تمجید کرد. 
هریس 59 ساله با هدف تبدیل شدن به اولین ريیس‌جمهور زن در تاریخ ایالات‌متحده، حمایت تعداد به ظاهر غیرقابل نفوذی از دموکرات‌ها، به ویژه نانسی پلوسی، رييس سابق مجلس نمایندگان امریکا را به دست آورد. پلوسی برجسته‌ترین رهبر دموکرات‌هاست که تاکنون از هریس حمایت کرده است و گفت که با غرور و خوشبینی به کارزار او می نگرد. به گزارش سی‌ان‌ان، کمک‌کنندگان نیز تجمع کردند و طی 24 ساعت پس از کناره‌گیری بایدن، 81 میلیون دلار به حساب کارزار هریس واریز کرده‌اند. این کارزار مدعی شد که واریز 81 میلیون دلاری از روز یکشنبه بزرگ‌ترین مبلغی است که یک روزه در تاریخ ریاست‌جمهوری پرداخت شده و از جانب میان 888 هزار اهداکننده مالی مردمی بوده است. 
طی سال گذشته، به نظر می‌رسید که مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری به رویه‌ای یکنواخت تبدیل شود که شامل دو نامزد، جو بایدن و دونالد ترامپ، روسای جمهور فعلی و پیشین ایالات‌متحده است. نظرسنجی‌ها نشان می داد بیشتر مردم خواهان نامزدهایی جوان‌تر از دو حزب بودند. رویایی که دست‌کم در حزب دموکرات به وقوع پیوسته است و اکنون جدی‌ترین گزینه برای نامزدی حزب کامالا هریس است. کمی بیش از صد روز مانده به انتخابات، اکنون هریس ابتدا باید نظر نمایندگان و رهبران حزب دموکرات را برای تایید رسمی نامزدی‌اش جلب کند و همزمان برای رقابت با دونالد ترامپ نیز آماده شود. گروهی از ناظران در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تاکید داشتند، تصمیم بایدن برای کناره‌گیری از رقابت و حمایتش از کامالا هریس، می‌تواند کارزار هریس را را با سرعتی بی‌نظیر در تاریخ سیاست ایالات‌متحده پیش ببرد. این در حالی است که ناظران معتقدند کارزار ترامپ باید تاکتیک‌های خود را برای رقابت با کامالا هریس زن سیاهپوست و البته جوان‌تر از بایدن تغییر دهد؛ امری که می‌تواند در نوع خود برای ترامپ و تیمش چالش‌برانگیز باشد. ترامپ در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان مدعی شد که شکست دادن کامالا هریس برای او راحت‌تر از بایدن است. هنوز هیچ نظرسنجی رسمی در باب رای من به موضع هریس و ترامپ ارائه نشده است، اما نظرسنجی‌های غیر‌رسمی فاصله آنها را کم نشان داده است. 
ناظران به نیویورک تایمز گفتند اگرچه هیچ‌کس تاکنون برای به چالش کشیدن نامزدی هریس گامي برنداشته، او هنوز با چالش بی‌سابقه‌ای مواجه است. هریس تنها چهار هفته پیش از گردهمایی حزب در شیکاگو سکان کارزار خود را، که میراث بایدن است، به دست گرفته است. در عین حال، ترامپ نیز باید به باز‌تعریف کارزار خود برای رویارویی با کامالا هریس بپردازد و بر تاکتیک‌های متفاوتی تمرکر کند. به گزارش سی‌ان‌ان، تیم ترامپ مدعی شد آماده رقابت با معاون ريیس‌جمهور است و جمهوری‌خواهان در کنفرانس هفته گذشته حزب در میلواکی، هریس را هدف انتقادهای تند خود قرار دادند. با این حال، ترامپ با ابراز ناامیدی از وضعیت موجود به سی‌ان‌ان گفت: باید همه چیز را از نو شروع کنیم. او در شبکه اجتماعی تروث نیز نوشت که اکنون همه چیز از نو آغاز می‌شود و جمهوری‌خواهان باید تاکنون هر چه هزینه کرده‌اند، کنار گذاشته و برای رقابت با کامالا هریس خود را آماده کنند.
مناظره 27 ژوئن این نگرانی را در میان رهبران حزب دموکرات تشدید کرد که بایدن 81 ساله برای دور دوم ریاست‌جمهوری بیش از حد پیر شده باشد. درحالی که دموکرات‌ها تلاش می‌کردند تا او را مجبور به کناره‌گیری کنند، ترامپ نیز در 13 جولاي از یک سوءقصد در جریان یک گردهمایی تبلیغاتی در باتلر، پنسیلوانیا جان سالم به در برد. در همین رابطه، به گزارش نیویورک تایمز، کیمبرلی چیتل، مدیر سرویس مخفی ایالات‌متحده، با پذیرفتن مسوولیت ناکامی‌هایی که در اوایل ماه جاری منجر به سوءقصد به جان دونالد ترامپ، ريیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده شد، اعتراف کرد که این آژانس در انجام وظایف خود شکست خورده است. چیتل روز دوشنبه در شهادتی در جلسه استماع کنگره اعتراف کرد که سرویس مخفی که وظیفه امنیت روسای جمهور و روسای جمهور سابق را برعهده دارد، در کار خود شکست خورده است.
از طرفی دیگر کامالا هریس با حمایت گروهی ثابت‌قدم از حامیان مالی زن، موضع خود را تقویت کرده است. نیویورک تایمز گزارش می‌دهد که هفته‌هاست (حتی زمانی که هریس اصرار داشت که جو بایدن نامزد حزب باشد)، متحدان قدیم معاون ريیس‌جمهور امریکا نشان دادند که در هر شکلی از هریس حمایت می‌کنند و به نوعی خواستار ورود او به صحنه هستند. گروهی از ناظران در گفت‌وگو با نیویورک تایمز گفتند، این گروه از حامیان کامالا هریس، بی‌سروصداترین قشر در میان حامیان دموکرات هستند که بر هدفی مهم، یعنی حمایت از نامزد زنی رنگین‌پوست، تمرکز دارند. این گروه از حامیان هریس، هرگز در این مسیر ناامید نشدند و به نظر می‌رسد روز یکشنبه، زمانی که بایدن خروج خود از رقابت را اعلام کرد و از معاون ريیس‌جمهور هریس حمایت کرد، تمام مانورهای پشت پرده‌شان نتیجه داد. اکنون، هریس، بالاترین مقام زن کشور، به سرعت تاییدیه‌های محوری را، بدون هیچ رقیب جدی دریافت کرده و پول‌های کلان از همان آغاز به حساب کارزارش واریز شده است. به عقیده این گروه از ناظران، این امر نشان می‌دهد در میان حامیان حزب دموکرات، قشر قابل‌توجهی به سه مساله زن بودن، رنگین‌پوست بودن و جوان بودن کامالا هریس توجه ویژه دارند. 
به علاوه، براساس نظرسنجی آسوشیتدپرس، کامالا هریس، حمایت تعداد کافی نمایندگان دموکرات را برای کاندیدا شدن نامزد حزبش در برابر دونالد ترامپ جمهوری‌خواه به دست آورده است. ائتلاف سریع نمایندگان برجسته دموکرات، رهبران احزاب و سازمان‌های سیاسی حزب دموکرات پشت هریس نشان‌دهنده تلاش این حزب برای پشت سر گذاشتن هفته‌ها تشویش داخلی درباره آینده سیاسی بایدن و متحد شدن برای شکست دادن ترامپ در فاصله کمی بیش از ۱۰۰ روز تا انتخابات است. به گزارش آسوشیتدپرس، چندین هیات ایالتی اواخر روز دوشنبه برای تایید حمایت خود از هریس، ازجمله تگزاس و ایالت زادگاهش کالیفرنیا، گردهم آمدند. طبق آمار آسوشیتدپرس، تا دوشنبه شب، هریس حمایت بیش از 1976 نماینده‌ای که برای پیروزی رای‌گیری مقدماتی حزب به آن نیاز دارد، جلب کرده است. 
با این حال، ناظران به آسوشیتدپرس گفتند هنوز نمی‌توان هریس را نامزد احتمالی جدید حزب دموکرات خواند به این دلیل که نمایندگان کنگره همچنان آزادند به نامزد موردنظر خود در کنوانسیون در ماه آگوست رای دهند. حمایت افراد سرشناس حزب دموکرات از هریس در روز دوشنبه، از‌جمله وس مور فرماندار ایالت مریلند، گرچن ویتمر فرماندار ایالت میشیگان، پریتزکر فرماندار ایالت ایلینویز و اندی بشیر فرماندار ایالت کنتاکی جای پای کامالا هریس را تقویت کرده است. نانسی پلوسی، ريیس مجلس نمایندگان امریکا، از حامیان انتخابات مقدماتی برای تقویت موضع نامزد نهایی اخیرا گفت که از تلاش هریس برای رهبری حزب «مشتاقانه حمایت» خواهد کرد. هریس، در صورت انتخاب، اولین زن و اولین فردی با تبار جنوب آسیا خواهد بود که ريیس‌جمهور می‌شود.
کنوانسیون ملی دموکرات ها قرار است در 19 تا 22 آگوست در شیکاگو برگزار شود، اما این حزب قبل از انصراف بایدن اعلام کرده بود که یک فراخوان مجازی برای نامزدی بایدن قبل از شروع رسمی رسیدگی‌های حضوری برگزار خواهد کرد. این حزب روز دوشنبه اعلام کرد کمیته قوانین کنوانسیون قرار است این هفته تشکیل جلسه دهد تا روند نامزدی خود را با رای مجازی در یکم آگوست نهایی کند. جیمی هریسون، ريیس کمیته ملی دموکرات در یک نشست تلفنی با خبرنگاران گفت: ما می‌توانیم سریع و منصفانه عمل کنیم و این نامزدی را نهایی کنیم. این مقام حزب دموکرات گفت اگر چند نامزد به آستانه تایید صلاحیت برسند، نامزدی مجازی می‌تواند به واسطه دورهای متعدد رای‌گیری نامزد نهایی حزب باشد. این مقام حزب دموکرات افزود: برای واجد شرایط بودن، نامزدها باید امضای الکترونیکی 300 نماینده کنگره را داشته باشند.
همزمان جی‌دی‌ونس، نامزد جمهوری‌خواه پست معاونت ریاست‌جمهوری، روز دوشنبه از اولین گردهمایی انفرادی کارزار انتخاباتی خود سود جست تا کامالا هریس، معاون ريیس‌جمهور و نامزد احتمالی حزب دموکرات را به باد انتقاد بگیرد. ونس به‌شدت به سیاست‌های کامالا هریس تاخت و او را مسوول حوادث فاجعه‌بار مرزی و ورود غیرقانونی مهاجران از مرزهای جنوبی امریکا دانست. 
ونس در ویرجینیا گفت که تاریخ جو بایدن را نه تنها به عنوان یک فرد ضعیف که از نامزی کناره‌گیری کرده، بلکه به عنوان یکی از بدترین روسای‌جمهور تاریخ ایالات‌متحده امریکا به یاد خواهد آورد. اما کامالا هریس، معاون او یک میلیون بار بدتر است و همه این موضوع را می‌دانند. ونس گفت: کامالا هریس تک‌تک شکست‌های جو بایدن را لاپوشانی کرد و درباره توانایی ذهنی او برای خدمت به عنوان ريیس‌جمهور به مردم امریکا دروغ گفت. گروهی از ناظران در این باره به سی‌ان‌ان گفتند، ونس در این سخنرانی تلاش کرد هریس را مسوول تورم و وضع ناگوار مهاجرت بداند و خطوط تاکتیکی حمله پیش روی کارزار ترامپ را علیه کامالا هریس ترسیم کند. 
ونس گفت که بحران مرزی نتیجه سیاست‌های کامالا هریس است. او بایدن و هریس را متهم کرد که سیاست‌های مهاجرتی را که ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری خود در کاخ سفید به اجرا درآورده بود، عقیم گذاشته‌اند. ونس افزود که هریس حتی از بایدن نیز افراطی‌تر است، زیرا به ادعای او، طرح‌هایی برای لغو قوانین مهاجرتی فدرال و نیروهای پلیس داخلی دارد. ونس 39 ساله، که با هریس تضادهای بی‌شماری دارد، خدمت خود در تفنگداران دریایی و مالکیت کسب و کار کوچک را با دوران کاری هریس مقایسه کرد و گفت او در 20 سال گذشته همواره از حقوق دولتی ارتزاق کرده است و هیچ‌گاه به شکل مستقل در کسب و کاری مستقل مشغول نبوده است و تماما به دولت وابستگی داشته است. هریس، 59 ساله، ابتدا دادستان محلی بود. سپس دادستان کل کالیفرنیا و سناتور این ایالت شد. او در نامزدی برای ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده در سال 2020 موفق نبود و معاون بایدن، ريیس‌جمهور ایالات‌متحده شد. جی دی ونس، معاون ترامپ، دو سال پیش به عضویت مجلس سنا انتخاب شد. در این سخنرانی، معاون ترامپ همچنین نقش خود را به عنوان بزرگ‌ترین مشوق کارزار ترامپ ایفا کرد و وعده داد ريیس‌جمهور سابق دوران آرامش و رفاه را دوباره رهبری و در عین حال به جمهوری‌خواهان برای تسلط بر رقابت‌های مجلس نمایندگان، سنا و ایالت‌ها کمک خواهد کرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون