• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5818 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳ مرداد

نتانیاهو در دالان‌های کنگره به دنبال چیست؟

نتانیاهو در دالان‌های کنگره به دنبال چیست؟

به گزارش رسانه‌های امریکایی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرايیل، روز دوشنبه به وقت محلی، درست در بحبوحه توفان سیاسی بی‌سابقه در امریکا و کاخ سفید، وارد واشنگتن شد. این اولین سفر نتانیاهو به واشنگتن در تقریبا چهار سال گذشته و اولین سفر خارجی‌اش پس از حمله حماس در 7 اکتبر به اسرايیل است که به جنگ غزه منجر شد. جنگ خونین، ویرانگر و دامنه‌دار در غزه با بیش از 38 هزار کشته شده فلسطینی، نتانیاهو را به چهره‌ای بحث‌برانگیز در ایالات‌متحده تبدیل کرده به‌طوری که اختلافات عمیقی را در حزب دموکرات به وجود آورده است. به گزارش نیویورک تایمز، نتانیاهو امیدوار است که سفر او بتواند مجددا به حفظ روابط دوستانه با بایدن در دوران باقیمانده‌اش در کاخ سفید کمک کند و قدرت و نفوذ خود را هم در ایالات‌متحده و هم در اسراییل حفظ کند. اما ورود او درحالی اتفاق می‌افتد كه رهبران در دو سوی اقیانوس اطلس به موضوعی مهم با نگرانی مضاعفی نگاه می‌کنند: نامزد دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری در انتخابات 5 نوامبر چه کسی خواهد بود؟ به گزارش سی‌ان‌ان، نتانیاهو انتظار دارد از دیدار روز سه‌شنبه خود در کاخ سفید و سخنرانی‌اش در کنگره در روز چهارشنبه برای احیای وجهه مخدوش خود هم در سرزمین‌های اشغالی و هم در ایالات‌متحده استفاده کرده تا به عنوان فردی با سابقه چندین سال قدرت نمایی، نفوذ خود را در میان سران ایالات‌متحده نیز گسترش دهد.
آخرین سفر نتانیاهو به واشنگتن در سپتامبر 2020 رخ داد. در آن زمان، نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی محبوبیت نسبتا بالایی داشت و در تلاش بود تا بتواند پیمان ابراهیم را در کاخ سفید با امارات متحده عربی امضا کند. این توافق با میانجیگری ترامپ، ريیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده، انجام شد. اکنون، نتانیاهو در میان اسرايیلی‌ها به ‌شدت نامحبوب است و موضع بسیار ضعیف و متزلزلی در قدرت دارد. همین موضع ضعیف، نفوذ و قدرت او را در میان سیاستمداران امریکایی نیز کاهش داده است. در سرزمین‌های اشغالی، نظرسنجی اخیر کانال 12 نشان داد که 72درصد از اسرايیلی‌ها خواهان استعفای «‌بی‌بی» چه در حال حاضر و چه بعد از جنگ هستند. فقط 30درصد گفتند که فکر می‌کنند او بهترین فرد برای نخست‌وزیری است. با این حال، نتانیاهو با داشتن اکثریت 64 کرسی در کنست، همچنان در مقام خود باقی مانده است. چند ماه پیش، چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا، علنا گفت که اسرايیلی‌ها باید انتخابات زودهنگام برای جایگزینی نتانیاهو داشته باشند و بایدن مایل نبود او را به کاخ سفید دعوت کند. حال ظاهرا ورق برگشته است: مخالفان و منتقدان دموکرات نتانیاهو دچار آشفتگی سیاسی شده‌اند؛ بایدن در موضع ضعف قرار دارد و جمهوری‌خواهان و حامیان آنها اکثرا در پشت سر دونالد ترامپ متحد هستند.
به گزارش اکسیوس، قرار بود نتانیاهو روز دوشنبه در دفتر بیضی شکل با بایدن ملاقات کند، اما به دلیل اینکه بایدن در دوره نقاهت از کرونا به‌سر می‌برد، این دیدار به روز سه‌شنبه موکول شد. نتانیاهو همچنین با کامالا هریس، معاون ريیس‌جمهور، که بایدن روز یکشنبه از او به عنوان نامزد دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری حمایت کرد، دیدار داشت. به عقیده ناظران، بایدن که اکنون از دور رقابت خارج شده، احتمالا در شش ماه آینده بر میراث خود تمرکز خواهد کرد و به دنبال پایان دادن به جنگ در غزه در دوران ریاست جمهوری‌اش است. به گزارش نیویورک تایمز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی روز جمعه گفت که بایدن بر رفع شکاف‌های باقی مانده در مذاکرات درباره اسرای اسرايیلی که هنوز در غزه هستند و آتش‌بس در جنگ متمرکز است. به گفته برخی دیپلمات های میانجی به رویترز، نتانیاهو موضع خود را در مورد تبادل اسرا و آتش‌بس تشدید کرده و مشخص نیست که آیا او واقعا خواهان توافق است یا صرفا برای جلوگیری از فروپاشی کابینه اش با طرح صلح بازی می‌کند.
پس از پایان سفر نتانیاهو به واشنگتن، هیات اسرايیلی روز پنجشنبه مذاکرات خود برای آتش‌بس را ازسر می‌گیرد. یک مقام ارشد اسرايیلی به اکسیوس گفت نتانیاهو می‌خواهد از دیدار خود با بایدن برای جلب حمایت امریکا از خواسته‌های جدیدش استفاده کند. این خواسته‌ها شامل نظارت بر جابه‌جایی آوارگان فلسطینی از جنوب غزه به شمال و حفظ کنترل بر مرز غزه-مصر است. نتانیاهو همچنین امیدوار است با ترامپ دیدار داشته باشد. نخست‌وزیر اسرايیل تلاش دارد نظر ترامپ را به خود جلب کند. به گزارش اکسیوس، ترامپ سال‌هاست از نتانیاهو بر سر مسائل پس از انتخابات 2020 کینه دارد و نسبت به او بدبین است. 
به‌زعم ناظران، سخنرانی نتانیاهو در کنگره رویداد سیاسی حساسی خواهد بود. بسیاری از دموکرات‌ها هنوز از سخنرانی قبلی او در کنگره در سال 2015 که هم صدا با جمهوری‌خواهان علیه کاخ سفید به رهبری اوباما ترتیب داده بود، آزرده خاطر هستند. نتانیاهو از سخنرانی سال 2015 برای حمله به توافق هسته‌ای با ایران استفاده کرد که به عقیده ناظران، مهم‌ترین ابتکار سیاست خارجی اوباما بود. سخنرانی نتانیاهو در آن بازه زمانی باعث شکاف عمیقی بین کاخ سفید و دموکرات شد که هرگز به‌طور کامل بهبود نیافته است.
ران درمر، وزیر امور راهبردی اسرايیل (معمار سخنرانی سال 2015) و تزاچی هانگبی مشاور امنیت ملی دوشنبه گذشته از کاخ سفید بازدید کردند و پیش‌نمایشی از این سخنرانی را به مشاوران ارشد بایدن ارائه کردند. یک مقام اسرايیلی به آکسیوس گفت این سخنرانی در مخالفت با بایدن نخواهد بود و پیامی دو حزبی در مورد نیاز امریکا به حمایت از اسرايیل در طول جنگ است. سالیوان روز جمعه گفت که درمر و هانگبی به او گفته‌اند که این سخنرانی شامل استدلال‌هایی خواهد بود که با سیاست‌های دولت بایدن در تضاد نیست، از همین رو ما انتظار داریم که سخنرانی او شبیه سال 2015 نباشد.گفته می‌شود علاوه بر غزه، ایران نیز محور اصلی گفت‌وگو‌هاست. گروهی از ناظران مدعی‌اند که نتانیاهو تلاش دارد تا از این سفر به عنوان فرصتی برای هم‌صدا کردن امریکا با اسرايیل برای رویارویی با ایران و محور مقاومت استفاده کند.
سفر نتانیاهو به ایالات‌متحده، مهم‌ترین و قدرتمندترین متحد رژیم اسرايیل در‌حالی انجام می‌شود که درگیری‌ها در مرز شمالی سرزمین‌های اشغالی میان حزب‌الله لبنان و ارتش اسرايیل تشدید شده است. به گزارش نیویورک تایمز، پس از 9 ماه درگیری سطح پایین بین اسرايیل و حزب‌الله، خطر جنگ همه‌جانبه بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است. دیپلمات‌های امریکایی و اروپایی میانجی به نیویورک تایمز گفتند آتش‌بس در غزه می‌تواند زمینه‌ای برای آتش‌بس میان حزب‌الله و اسرايیل را نیز فراهم کند. به گفته این مقامات، این مذاکرات بر خروج رزمندگان حزب‌الله از جنوبی‌ترین مناطق لبنان و اعزام سربازان بیشتر از ارتش رسمی لبنان و همچنین بر چگونگی تعیین مرزهای غربی بین دو بازیگر متمرکز است. مرز هرگز به‌طور رسمی مشخص نشده، زیرا دو بازیگر هیچ رابطه دیپلماتیکی ندارند. مقامات گفتند حتی اگر این مذاکرات درنهایت شکست بخورد، امید این است که شروع آنها بتواند زمینه را برای برقراری آتش‌بس غیر‌رسمی هموار کرده و به ساکنان آواره اعتماد به نفس برای بازگشت بدهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون