• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۵ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5836 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۵ مرداد

عرصه سياست، نيازمند شكيبايي استراتژيك است

مراقب شمشيرهاي‌آخته باشيم

ابوالفضل فاتح

همچنان بر اين باورم كه مهم‌ترين شاخصه انتخابات اخير، تولد «ضلع سوم» بود. زايش ضلع سوم، تحولاتي در پي خواهد داشت كه فراتر از كابينه با همه اهميتش خواهد بود. 
در اين حال اگر كابينه را ملاك قرار دهيم، كابينه نيز خود پلي است به دو ضلع ديگر و شاكله آن بايد بتواند در قالب ميانجي ايفاي نقش كند. ممكن است ضرورتا همه كساني كه در يك تيم قرار مي‌گيرند بهترين افراد پست خودشان نباشند و ما با انتخاب مربي تيم تفاوت نظر جدي داشته باشيم. اما دشواري‌هاي انتخاب در يك جامعه پرشكاف با مراكز مختلف قدرت بايد مدنظر قرار گيرد. البته دولت مي‌توانست و مي‌تواند در گفت‌وگو با مردم و شفاف ساختن فرآيند‌ها و با كاربست تيم رسانه‌اي حرفه‌اي و جامع‌الاطراف، فضاي عمومي را براي نيل به خير مشترك خود و مردم تسهيل كند. مردم نيز به خوبي مي‌دانند، عملكرد كابينه نظير يك تيم ورزشي و مربي‌اش پس از فرصت مناسب قابل سنجش است. به ياد آوريم كه ايران عزيز ما به كدام سو روانه بود؟ به ياد آوريم كه گفته بوديم: «اگر انتخاب آقاي پزشكيان ۵ درصد هم بهبود ايجاد كند، بهتر از صفر درصد يا بدتر شدن وضعيت است.» 

عرصه سياست، عرصه عشق و نفرت نيست و نيازمند شكيبايي استراتژيك است. انتقادها و موهبت موجب شكل‌گيري فضاي گفت‌وگو است و از آقاي پزشكيان و دولت ايشان انتظار مي‌رود مدنظر قرار بدهند. اينكه با فيلترهاي معيوب، كشور را از انتخاب انسان‌هاي درجه يك نظير دكتر ظريف و بسياري ديگر محروم كنند جاي تاثر بسيار دارد و بايد اصلاح شود. اما مراقب شمشيرهاي آخته باشيم كه گلوي كل و جزو ضلع سوم را يكجا به تيغ جفا نكشند. هجوم بي‌قاعده، خلاف آينده‌نگري و مروت و مصلحت است. بيدار باشيم، هجمه به دولت يك ماهه آن هم در لحظه شكل‌گيري نطفه آن، موجب ناقص‌الخلقه شدن اين پديده نشود. اين نه به نفع توسعه كشور و به نفع شما و نه اضلاع ديگر است. اگر هر كس اسب خود را بتازاند و سهم خود را مطالبه و با راديكال‌ترين ادبيات، ديگري را قيمه كند، توازن رويايي بيش نخواهد بود. جريانات سياسي كشور فراموش نكنند، آقاي پزشكيان كانديداي مستقلي بوده‌اند كه همه پذيرفته‌ايم از ايشان حمايت كنيم تا ايران از اين پيچ خطرناك تاريخي به سلامت عبور كند. اگر آبرويي گذاشته‌ايم براي ايران گذاشته‌ايم و آقاي پزشكيان نيز بايد آبروي ايران باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون