• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۵ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5836 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۵ مرداد

مهلتی بایست تا خون شیر شد

بهروز بهزادی

پزشکیان هنوز بر کرسی قدرتی که به نام ریاست‌جمهوری به او تفویض شده، ننشسته که موج انتقاد‌های شدید و غلاظ از او آغاز شده است. در واقع منتقدین، به وزیران پیشنهادی او انتقاد می‌کنند که هنوز بر سریر قدرت ننشسته‌اند. این موج انتقادی نشان‌دهنده فضای باز سیاسی است که با ورود پزشکیان به عرصه مبارزات انتخابات رياست‌جمهوري بر جامعه حاکم شد و باعث تغییراتی در نوع اظهار عقیده افرادی شد که تاکنون به دلیل وجود فضای بسته سخن نمی‌گفتند.  نخستین نشانه‌های این فضا را در نقد قدرت این روزها اینجا و آنجا در رسانه‌های کشور می‌توانیم ببینیم و بايد گفت: 

1-  این نقد اگر از چارچوب منطق و اصول اخلاقی و علمی خارج شود دچار برخی احساسات و تسویه‌حساب‌های سیاسی شود به سرعت فضای آلوده‌ای ایجاد خواهد کرد که این فضا دیر یا زود به سرعت بسته مي‌شود. چیزی که در کشورمان بارها و بارها شاهد آن بوده‌ایم. 

2- پزشکیان در مرحله‌ای است که مجلس باید به وزرای او رای اعتماد دهد تا بعد از آن بتواند دولت خود را تشکیل دهد. در واقع هر چه تا امروز در فضای دولتی کشور اتفاق افتاده است، بدون هیچ تردیدی کار و دستپخت وزیران یا مدیران دولت سیزدهم بوده است که البته از نظر عرفی می‌بایست تصمیمات تازه‌ای نمي‌گرفتند و مواظب شرایط موجود مي‌بودند تا کل وزارتخانه‌ها را تحویل دولت چهاردهم بدهند. پس اگر مثلا نقدی بر عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تصویت عجولانه سند ملی سینما وارد است که هست، هیچ ربطی به دولت آقای پزشکیان ندارد و عملیات و حکم‌های جدیدی که جسته و گریخته در فضای وزارتخانه‌ها دیده‌ایم و  شنیده‌ایم از همين قماشند كه البته دولت جدید آقای پزشکیان حق تجدیدنظر در آنها دارد.

3- پس از رای اعتماد مجلس به تمامی وزیران تازه حرکت دولت آقای پزشکیان آغاز می‌شود و این دولت را در تمامیت آن باید مورد توجه قرار داد. تا آنجا که می‌دانیم دولت‌ها شورای وزیران دارند و این شورا است که با سرپرستی رییس‌جمهوری تصمیمات اساسی می‌گیرد و این‌گونه نیست که وزیران - آن گروه که با انتقاد روبه‌رویند - به وزارتخانه خود بروند و تصمیم‌هایی بگیرند که کلیت دولت از آن بی‌خبر باشد. البته این دولت هم حداقل باید حدود سه ماه زیر ذره‌بین باشد تا نتایج نخستین تصمیماتش آشکار شود. اگرچه سه ماه بسیار اندک است ولی منتقدان حداقل باید  صبر کنند تا بتوانند انتقاد منطقی خود را مطرح کنند. به قول مولانا «مهلتی بایست  تا خون شیر شد»

4- مهم‌تر از همه رییس‌جمهور مجری اصلی قانون اساسی است و با حکومت و قوای دیگر کشور همیشه در گفت‌وگو و تعامل است و نشانه‌هايي وجود دارد که بسیاری از مشکلات کشور را پیش از شرکت در انتخابات با آنان مطرح کرده باشد و حین کار نیز از این پس مطرح کند و بتواند به خواسته‌های رای‌دهندگان و قول‌هايي كه به مردم داده است، متعهد باقي بماند و شرایطی ایجاد کند که انواع و اقسام مشکلات کشور حل شود.

البته ما روزنامه‌نگاران بايد بپذیریم که در برابر كژي‌ها و كاستي‌ها نبايد ساكت بمانيم و بايد از خواست مردم دفاع كنيم و البته وظایف مهمی نیز برعهده داریم که مهم‌ترین آنها پاکیزه نگه‌داشتن فضا است. فضاي باز سياسي برای ما اهالی رسانه ارزش بسیاری دارد و باید بيش از هر كس ديگري از آن حفاظت کنیم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون