• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۵ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5836 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۵ مرداد

مي‌شد مدال‌هاي بهتري كسب كنيم

نتايج كشتي آزاد در پاريس خوب بود يا نه؟

يونس هميالي

رقابت‌هاي كشتي آزاد المپيك 2024 براي ايران با كسب سه مدال نقره و يك نشان برنز به پايان رسيد. 

در اين رقابت‌ها حسن يزداني در فينال به دليل مصدوميت نتيجه كشتي خود را واگذار كرد و نقره‌اي شد. اما رحمان عموزاد و اميرحسين زارع كه تا پيش از فينال با عملكردي عالي بالا آمده بودند مقابل حريفان ژاپني و گرجي 10 امتياز از دست دادند و در نهايت هم به نشان نقره رسيدند. اميرعلي آذرپيرا هم برنزي شد. 
عملكرد اين تيم به لحاظ كميت مدال‌آوري نسبت به دوره قبل در توكيو را مي‌توان بهتر ارزيابي كرد. اما با بررسي جزييات اين آوردگاه متوجه مي‌شويم در نبود روسيه به دليل مسائل سياسي و بعضي از چهره‌هاي شاخص امريكا، حداقل براي چند ثانيه هم كه شده بايد طعم رسيدن به يك روياي زيبا توسط كشتي‌گيران لمس مي‌شد تا در ميان خوشحال‌ترين مردمان دنيا قرار مي‌گرفتيم، اما اين اتفاق نيفتاد. 
با مشخص شدن كارنامه كشتي‌گيران اعزامي، هنوز براي برخي‌ها اين ابهام وجود دارد كه آيا نتايج تيم كشتي آزاد در اين آوردگاه موفق بوده يا ما شكست خورديم؟ آمار و ارقام سوگند مي‌دهند كه بهترين قاضي براي بررسي هستند؛ خالي از عواطف انساني، چون تحت تاثير احساسات قرار نخواهد گرفت. داوري كه با افراد موافق و مخالف اين موضوع هيچ كاري ندارد. 
داده‌هايي وجود دارد كه براي عاقلان روشن و براي غافلان مبهم و براي يك گروه خاص بسيار تلخ‌ و كشنده است. در اين شرنگ تلخ، چند حقيقت وجود دارد كه مهم‌ترين آن پژمردگي فكري در اتخاذ تاكتيك مناسب در پيكارهاي سرنوشت‌ساز بود. 
معمولا تغيير تاكتيك در نبردهاي كليدي تعيين‌كننده و موثر واقع مي‌شود. در واقع با يك غافلگيري مي‌توان نتيجه را به نفع خود تمام كرد. اگر كشتي‌هاي رحمان عموزاد مقابل كوتارو كيوكا ژاپني، يونس امامي در مصاف با كايل ديك امريكايي، اميرعلي آذرپيرا با آخمد تاژودين اف بحريني، اميرحسين زارع برابر گنو پترياشويلي گرجستاني بررسي شوند، متوجه خواهيم شد كه كادر فني در انتقال طرح تاكتيك از يك نقطه به نقطه ديگر ضعف نشان داده و نتوانستند ‌از يك برگ برنده رونمايي كنند. گاهي با وجود همه كمبودها، بعضي مواقع با درك صحيح از شرايط و توانايي‌هاي حريف مي‌توان برنامه‌ريزي كرد و سخت‌كوشانه به موفقيت رسيد كه متاسفانه در اين زمينه روشنايي به چشم نيامد.
ما در المپيك پاريس از 6 وزن 4 مدال كسب كرديم و اين تحت هر شرايطي از لحاظ كمّي نتيجه قابل توجهي هست، اما وقتي در جزييات دقت مي‌كنيم، متوجه مي‌شويم كه در بزنگاه‌ها چه فرصت‌هاي فوق‌العاده‌اي را از دست داديم. ما مي‌توانستيم 3 نقره و يك برنز را مرغوب‌تر كنيم ولي اين اتفاق نيفتاد. شايد در دوره‌هاي ديگر چنين فرصتي نصيب كشتي ما نشود!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون