• ۱۴۰۳ شنبه ۲۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5837 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۷ مرداد

زمین نداریم، VAR نیست و مشروعیت فدراسیون زیر سوال است

چرا قبل از تعیین تکلیف پرونده فساد لیگ شروع شد؟

گروه ورزش

پنجشنبه لیگ برتر فوتبال ایران با برگزاری سه دیدار آغاز شد. لیگ در شرایطی استارت خورد که مشکلات زیادی در سر راه برگزاری مسابقات وجود داشت. نبود زمین‌های آماده باعث شده تیم‌ها مجبور شوند در شهرهای دیگر میزبانی کنند، وارد کردن تنها یک دستگاه کمک‌داور ویدیویی یکپارچگی لیگ را به هم ریخته، امکانات کافی نیست و لوازم برگزاری شروع لیگ مهیا نشده است. اما از همه آنها مهم‌تر حل نشدن پرونده فسادی است که از چندی پیش باز شده و پای بسیاری از مدیران فدراسیون فوتبال را وسط کشیده. در چنین شرایطی این سوال پیش می‌آید که چه اصراری برای آغاز لیگ با این همه عجله وجود داشته است؟

روز گذشته مرکز رسانه قوه قضاییه نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی، رییس کل دادگستری استان کرمان در رابطه با وضعیت پرونده فساد فوتبال با توضیحاتی در مورد نحوه شکل‌گیری پرونده، اظهار کرد: «تحقیقات از تمام کسانی که احضار شدند در دادگاه انجام شده و در حال حاضر فقط یک نفر از متهمان که از مسوولان فدراسیون است هنوز در بازداشت قرار دارد و دیگر متهمان از زندان آزاد شدند. تحقیقات پرونده در حال انجام و رو به تکمیل است.»
حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی بیان کرد:  «چهار نفر از مسوولان سابق باشگاه که در آن زمان مسوولیت داشتند جزو متهمان پرونده هستند، تعدادی از مسوولان وقت فدراسیون فوتبال کشور نیز در این پرونده مورد اتهام قرار گرفتند. حدودا ۶ نفر از اصحاب رسانه مرتبط با این موضوع احضار شدند و تحقیقات و بررسی‌های لازم به عمل آمده است.» حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی درباره اینکه کیفرخواست پرونده چه زمانی صادر می‌شود، اظهار کرد: «به دادستان شهرستان رفسنجان تاکید کرده‌ام که هرچه سریع‌تر اقدامات لازم انجام شود، چون تحقیقاتی که توسط ضابط قرار بود انجام شود تکمیل شده است و تحقیقاتی نیز که مقرر شده بود در دادسرا توسط قاضی انجام شود بنا به اعلام خود قاضی رو به اتمام است. ظرف ۱۵ الی ۲۰ روز آینده پرونده فساد فوتبال در دادسرا منتهی به تصمیم می‌شود تا کیفرخواست و قرار مجرمیت صادر و پرونده به مرحله دادگاه ارجاع شود. اگر ابعاد جدیدی از پرونده کشف نشود ان‌شاالله به زودی این کار انجام خواهد شد.»
وی درباره میزان فساد در این پرونده ادامه داد: «در تحقیقات و بررسی‌هایی که به عمل آمده و اسناد مالی که جابه جا و رد و بدل شده است حدودا ۱۰۰ سکه در این پرونده به شکل نامشروع میان افراد رد و بدل شده است که روال عادی و طبیعی و مراحل قانونی در خرید و اهدا کردن آن به افراد را طی نکرده و باعث به وجود آمدن این فساد شده است. حدود چند میلیارد تومان پول نیز میان افراد رد و بدل شده است.» با توجه به این توضحیات و اینکه مقامات می‌گویند حداکثر 20 روز دیگر وضعیت پرونده مشخص می‌شود می‌شد شروع لیگ را تا یک ماه به تاخیر انداخت آن هم به چند دلیل: اول از همه چطور می‌شود لیگ را شروع کرد آن هم بدون تکنولوژی داوری و در حالی که رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال یکی از متهمان اصلی پرونده فساد است؟ هواداران چطور می‌توانند به نتایج اعتماد کنند؟ چطور در حالی که بذل و بخشش سکه و پول در مدیران باشگاه‌ها و فدراسیون به عنوان رشوه وجود داشته می‌توان مثبت‌اندیش ماند که همه چیز قانونی و درست پیش می‌رود؟ همین حالا بسیاری از ارکان فدراسیون درگیر پرونده فساد هستند. هیات رییسه از مشروعیت افتاده، نواب رییس درگیر ماجرای جعل و احضار هستند و دبیرکل فدراسیون و رییس سازمان لیگ هم به کرمان احضار شدند. خب اینها قرار است لیگ را برگزار کنند؟ خنده‌دار نیست؟ آیا این سرمایه اجتماعی فوتبال را از بین نمی‌برد؟ آن هم که از وضع امکانات! پرسپولیس برود در اراک از ذوب‌آهن میزبانی کند. استقلال خوزستان برود در ورزشگاه فولاد خوزستان. استقلال برود قزوین یا مشهد یا شهرهای دیگر.  در بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن کمک‌داور ویدیویی در چند صحنه به داور کمک کرد اما در بازی ملوان- گل‌گهر اتفاقی افتاد که هنوز گل‌گهری‌ها به آن اعتراض دارند و حالا حق دارند بگویند مگر خون پرسپولیس از ما رنگین‌تر است که بازی آنها کمک‌داور ویدئویی دارد و بازی ما نه؟ دیگر از وضعیت توپ و لباس و سایر چیزها می‌گذریم که در گزارش قبلی به آنها پرداخته بودیم.  با تشکر از نهادهای قضایی و امنیتی برای پیگیری پرونده فساد، باید دانست عجله فدراسیون برای چه بوده است؟ آیا کسی قرار است پشت چیزی قایم شود؟ چه چیزی مهم‌تر از پاک بودن فوتبال وجود دارد که مدیران فدراسیون با وجود این همه باگ اصرار داشتند که این لیگ آغاز شود؟ لیگی که کیفیت بازی‌هایش با کیفیت پخش تلویزیونی‌اش در بد بودن رقابت دارد و مردمِ خسته از تولید مداوم نفرت دیگر تمایلی به تماشای آن ندارند. لیگی که نتایجش با توجه به باز بودن پرونده  فساد  شبهه‌ناک  است. مردم علاقه داشتند قبل از شروع لیگ تکلیف پرونده فساد مشخص شود. آنها علاقه داشتند فدراسیونی پاک و مبری از فساد استارت فصل جدید را بزند نه اینکه مدیرانی درگیر وثیقه و بازداشت و بازجویی برای آن برنامه‌ بریزند و سوت آغازش را به صدا در بیاورند. این فدراسیون با اتهاماتی روبروست و تا زمان رفع این اتهامات که برخی از آنها طبق گفته مقام قضایی به مجرمیت تبدیل شدند دل هیچ کس با فوتبال ایران و لیگش صاف نخواهد شد. 
فوتبال جای لذت بردن است و هر کس مقابل این اصل قرار گرفته باید کنار برود. امیدواریم طی 20 روز آینده با کمک دستگاه‌های قضایی و امنیتی لکه‌های سیاه فوتبال پاک شوند تا اعتماد مردم دوباره جلب شود. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون