• ۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5849 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد

وزير امور خارجه امريكا در خاورميانه به دنبال چيست؟

آخرين برگ برنده آقاي ديپلمات!

آنتوني بلينكن، وزير خارجه ايالات متحده، از نهمين ماموريت ديپلماتيك خود در خاورميانه از زمان آغاز جنگ اسراييل و حماس براي انعقاد سريع توافق آتش‌بس استفاده خواهد كرد. بلينكن روز يكشنبه پيش از سفر به مصر با مقامات ارشد اسراييل ديدار كرد. اواخر هفته گذشته، سه كشور ميانجي آتش‌بس پيشنهادي، پيشرفت‌هايي را در روند مذاكرات و رسيدن به توافق گزارش كردند. بر اساس متن پيشنهادي، اسراييل اكثر عمليات‌هاي نظامي در غزه را متوقف و برخي زندانيان فلسطيني را در ازاي آزادي اسراي اسراييلي در دست حماس آزاد مي‌كند. اين در حالي است كه تنش در منطقه همچنان بالاست و يكشنبه شب در پي وقوع انفجاري در تل‌آويو، دست‌كم دو نفر كشته و تعدادي زخمي شدند. 
يك مقام ارشد كه بلينكن را همراهي مي‌كند به آسوشتيدپرس گفت كه ورود وزير خارجه به منطقه در «زمان حساس» در مذاكرات آتش‌بس انجام مي‌شود. او گفت قرار است بلينكن همه طرف‌ها را براي تحقق توافق تحت فشار قرار خواهد داد. اندكي قبل از ورود بلينكن به تل‌آويو، بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسراييل مدعي شد هنوز مواردي وجود دارد كه اسراييل مي‌تواند در باب آنها انعطاف به خرج دهد. ولي موارد نامشخصي نيز وجود داردكه تل‌آويو قصد ندارد آنها را بپذيرد. نتانياهو كه بارها ميز مذاكره را با درخواست‌هاي جديد و غير قابل قبول براي حماس به هم زده است، مدعي شد: ما در حال مذاكره و بده‌بستان هستيم و نه سناريويي كه تنها ما در آن امتياز بدهيم. 
بلينكن علاوه بر نتانياهو، روز دوشنبه با يوآو گالانت، وزير دفاع اسراييل و آيزاك هرتزوگ، رييس‌جمهور اسراييل نيز ديدار كرد. روز جمعه، مصر و قطر و امريكا با صدور بيانيه‌اي از پيشرفت در مذاكرات گفتند. اين در حالي است كه حماس گفته هيچ پيشرفتي در مذاكرات حاصل نشده و طرفين همچنان در نقطه اول قرار دارند. حماس در برابر خواسته‌هاي جديد اسراييل مقاومت مي‌كند.همزمان مقامات امريكايي به رويترز گفتند كه ايالات متحده پيشنهاداتي را براي پر كردن شكاف‌هاي باقيمانده بين مواضع اسراييل و حماس ارايه كرده است. انتظار مي‌رود به طرح ارايه شده امريكا پاسخ‌هاي رسمي داده شود، مگر اينكه مذاكرات شكست بخورد. جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده، خوشبين است توافقي در دسترس باشد. او روز جمعه گفت كه ما بيش از هر زمان ديگري به اين توافق نزديك شده‌ايم.
بايدن روز يكشنبه در پاسخ به پرسشي درباره آتش‌بس به خبرنگاران گفت: هنوز در حال انجام هستيم، ولي تسليم نمي‌شويم. اين توافق هنوز امكان‌پذير است. از كامالا هريس، معاون رييس‌جمهور كه در پنسيلوانيا فعاليت مي‌كرد، پرسيده شد كه آيا نتانياهو آماده دستيابي به يك توافق آتش‌بس است يا خير. نامزد دموكرات رياست‌جمهوري پاسخ داد: من به جاي او صحبت نمي‌كنم، اما به شما مي‌گويم كه اين گفت‌وگوها ادامه دارد و ما تسليم نمي‌شويم. به گفته وزارت بهداشت فلسطين، تعداد كشته‌شدگان فلسطيني در غزه از مرز ۴۰ هزار نفر گذشته است. منطقه در پي ماجراجويي‌هاي اسراييل در پي ترور شخصيت‌هاي مقاومت در تهران و بيروت ملتهب است. اين امر نگراني‌ها را بار ديگر افزايش داده است، چراكه ايران و متحدانش اسراييل را به خونخواهي اسماعيل هنيه و فواد شكر، از رهبران مقاومت در منطقه، تهديد به اقدام متناسب كرده‌اند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون