• ۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5849 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد

فشارها بر «مادورو» براي برگزاري انتخاباتي جديد افزايش يافته است

بازگشت معترضان به خيابان

به گزارش سي‌ان‌ان، اپوزيسيون بار ديگر به خيابان‌هاي پايتخت ونزوئلا آمده‌اند تا نتايج انتخابات اخيري را محكوم كنند كه به بهانه‌اش رييس‌جمهور نيكلاس مادورو يك دوره ديگر در قدرت ماند. ماريا كورينا ماچادو، رهبر اپوزيسيون، روز شنبه اندكي پس از فراخوان براي تظاهرات در صدها شهر در سراسر كشور و خارج از كشور، در پستي در رسانه‌هاي اجتماعي از حاميان خود خواست كه محكم و متحد بمانند. او همان روز خطاب به جمعيت معترض در كاراكاس، جايي كه صدها تظاهركننده پرچم ملي را به اهتزاز درآورده بودند، گفت: ما خيابان‌ها را ترك نخواهيم كرد. ماچادو افزود: با هوش، تدبير، مقاومت و جسارت، اعتراض مسالمت‌آميز حق ماست. پس از انتخابات 28 جولاي، اين كشور امريكاي جنوبي شاهد هفته‌ها ناآرامي بوده است، چراكه رهبران اپوزيسيون تاكيد دارند كه در كارزار اخير تقلب شده است. در اوايل ماه آگوست، شوراي ملي انتخابات به‌طور رسمي مادورو را برنده رقابت‌ها اعلام كرد و گفت كه او بيش از 52 درصد آرا را در قياس با رقيبش يعني ادموندو گونزالس از آن خود كرده است.
با اين حال، اپوزيسيون مدعي است شمارش آرا نشان مي‌دهد كه گونزالس رييس‌جمهور فعلي را شكست داده است. همين امر باعث تحريك درخواست‌هاي بين‌المللي از دولت مادورو براي انتشار كامل آرا شد. تاكنون حداقل 25 نفر در اعتراضات پس از انتخابات كشته شده‌اند. همچنين نزديك به 200 نفر مجروح و بيش از 2 هزار و 400 نفر بازداشت شده‌اند. ادامه بحران اين نگراني را ايجاد كرده كه مقامات ونزوئلا ممكن است رهبران مخالف و معترضان را شديدتر سركوب كنند. به گزارش الجزيره، بستگان بسياري از كساني كه در هفته‌هاي اخير در ونزوئلا بازداشت شده‌اند، مي‌گويند نمي‌دانند عزيزان‌شان كجا هستند. به گزارش رويترز، سازمان‌هاي حقوق بشر نگراني خود را در مورد آنچه اتفاق افتاده است، ابراز كرده‌اند. اپوزيسيون از مردم خواسته است تا با خانواده‌هاي خود در تظاهرات جمع شوند و گفته‌اند كه مردم ونزوئلا بايد متحد بمانند. به گزارش سي‌ان‌ان، آنها همچنين از مردم خواسته‌اند با پرچم‌هاي ونزوئلا و برگه‌هاي آمارگيري به مركز تجمعات بروند. تاكنون دولت ونزوئلا نتوانسته است با ادله متقن، نتايج انتخابات را اثبات كند. دولت مادورو مدعي است سيستم انتخاباتي هك شده، بنابراين نتايج ارايه نشده است. انتظار مي‌رود كه ماچادو كه نامزدي رياست‌جمهوري او از سوي نهادهاي وفادار به مادورو رد شده بود، روز شنبه در راهپيمايي در كاراكاس، پايتخت اين كشور شركت كند.
طبق گزارش‌ها، دو خودروي زرهي گارد ملي محل تجمع‌ها را كنترل مي‌كنند و حدود 40 نيروي موتورسوار در خيابان‌ها مستقر هستند. رسانه‌هاي محلي از استقرار نيروهاي مشابه در ديگر مناطق كليدي خبر دادند. معترضان به خبرنگار سي‌ان‌ان گفتند امروز آمده‌اند تا از ماريا كورينا و ادموندو حمايت كنند تا آينده‌اي را براي اين كشور و خانواده خود متصور باشند. معترضان معتقدند با وجود دولت مادورو، آنها نمي‌توانند به اين آينده خوشبين باشند . 
مادورو كه در سال 2013 پس از مرگ مربي و سلف خود، هوگو چاوز به قدرت رسيد، رياست يك كشور نفتخيز ولي ورشكسته را بر عهده گرفته است. به عقيده ناظران، اين فروپاشي اقتصادي مسوول جان بسياري در ونزوئلاست و ميليون‌ها نفر را در سال‌هاي گذشته به ترك ونزوئلا واداشته است. پس از انتخابات جولاي، او مخالفان سياسي خود را به تلاش براي انجام كودتا متهم كرد و خواستار دستگيري ماچادو و گونزالس شد. مادورو مي‌گويد طرحي از سوي اپوزيسيون براي بركناري او از قدرت وجود دارد و خاطرنشان كرد كه رهبر ونزوئلا نيز باعث دخالت امريكا شده است. دولت مادورو همچنين از حاميان خود خواست تا اواخر روز شنبه به خيابان‌ها بروند، چراكه اپوزيسيون همچنان به «اعتصاب سركشانه» خود ادامه مي‌دهد. اين در حالي است كه مادورو همچنان با فشارهاي داخلي و بين‌المللي براي ارايه حسابرسي كامل از آرا مواجه است.
هفته گذشته، كلمبيا و برزيل خواستار برگزاري انتخابات جديد در ونزوئلا شدند، اما ماچادو، رهبر مخالفان گفت كه اين نشان‌دهنده عدم احترام به اراده مردمي است كه قبلا در 28 جولاي ابراز شده بود. روز جمعه، رييس‌جمهور برزيل، لوئيز ايناسيو لولا داسيلوا كه به‌طور سنتي يكي از متحدان چپگراي مادورو است، مادورو را با لحني تند خطاب قرار داد و رژيم كاراكاس را نامطلوب توصيف كرد. او اصرار داشت كه تفكيك آرا با جزييات منتشر شود. لولا در يك مصاحبه راديويي از برچسب «ديكتاتوري» براي دولت مادورو خودداري كرد، اما گفت كه اين دولت داراي يك سوگيري استبدادي است. سازمان كشورهاي امريكايي روز جمعه قطعنامه‌اي را در واشنگتن تصويب كرد كه در آن از كاراكاس مي‌خواهد تا سريعا سوابق انتخابات رياست‌جمهوري، از جمله نتايج راي‌گيري در سطح هر حوزه راي‌گيري را منتشر كند. اتحاديه اروپا و 22 كشور ديگر نيز در بيانيه‌اي مشترك در همان روز خواهان راستي‌آزمايي بي‌طرفانه نتيجه انتخابات شدند.
در همين حال، اعتراضات در كشورهاي ديگر در سراسر جهان نيز براي حمايت از مخالفان ونزوئلا آغاز شد. استراليا يكي از اولين تظاهرات روز شنبه را برگزار كرد كه در آن بيش از 100 ونزوئلايي در سيدني تظاهرات كردند و پرچم‌هاي ملي را به اهتزاز درآوردند. رينا ريواس، سازمان‌دهنده تظاهرات به خبرگزاري فرانسه گفت: اين اعتراضات يك پيام قوي براي مردم ما در ونزوئلاست: ما با شما هستيم و مي‌خواهيم دنيا به آنچه مي‌گوييم، گوش دهد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون