• ۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5849 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد

حمله اوكراين پيشروي روس‌ها در جبهه شرقي را متوقف نكرد

معماي سكوت پوتين

سي‌ان‌ان به نقل از يك مقام محلي اوكرايني گزارش داد، روسيه به سرعت در حال نزديك شدن به يك مركز نظامي كليدي در شرق اوكراين است. اين در حالي است كه با وجود دستاوردهاي غافلگيركننده كي‌يف در منطقه كورسك روسيه، مسكو همچنان به پيشروي‌هاي خود در خاك اوكراين ادامه مي‌دهد. حال گزارش‌ها حاكي از آن است كه قواي روسي به شهر نه چندان بزرگ پوكروفسك رسيده‌اند. اين دستاورد مهمي براي روس‌هاست، چراكه شهر پوكروفسك دروازه رسيدن به مركز نظامي كوستيانتينيوكاست كه براي ارتش اوكراين بسيار حايز اهميت است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، نيروهاي اوكرايني از جاده‌اي كه اين دو منطقه را به هم وصل مي‌كند براي تامين مجدد خطوط مقدم و تخليه مجروحان به سمت دنيپرو استفاده مي‌كنند. سرهي دوبرياك، رييس اداره نظامي شهر پوكروفسك، از مردم منطقه خواست تا فورا محل را تخليه كنند. او روز پنجشنبه در يك پستي تلگرامي نوشت: دشمن به سرعت در حال نزديك شدن به حومه پوكروفسك است. پس لازم است سريعا آن منطقه را ترك كنيد. 
هشدار او نشان مي‌دهد كه مسكو در حمله خود به ديگر بخش‌هاي اوكراين تسليم نشده است. اوكراين مدعي است از زمان شروع حمله غافلگيرانه خود بيش از هزاران كيلومتر مربع از خاك روسيه را تصرف كرده و ده‌ها هزار روس را مجبور به ترك خانه‌هاي خود كرده است. روز جمعه، وزارت خارجه روسيه اعلام كرد كه اوكراين براي اولين‌بار از موشك‌هاي غربي براي تخريب يك پل روي رودخانه سيم در منطقه كورسك استفاده كرده است و افزود كه اين حمله باعث كشته شدن داوطلباني شد كه سعي در تخليه غيرنظاميان داشتند. به عقيده ناظران نظامي در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست، HIMARS يا سيستم موشكي توپخانه با تحرك بالا، شايد قوي‌ترين و مخوف‌ترين سلاح در نبرد اوكراين است. مقامات امريكايي در گفت‌وگو با رويترز گفتند، اوكراين از تسليحات و وسايل نقليه امريكايي به عنوان بخشي از فشار خود به خاك روسيه استفاده كرده است. اين در حالي است كه دولت بايدن براي استفاده از تسليحات امريكايي در روسيه خطوط قرمزي را ترسيم كرده است.
مقامات اوكراين گفتند كه ارتش اين كشور كه در حال حاضر حدود 35 كيلومتر در خاك روسيه قرار دارد، هنوز در برخي مناطق بين 1 تا 3 كيلومتري در حال پيشروي است. شواهد نشان مي‌دهد روسيه چندين هزار نيرو از نبردهاي خط مقدم در اوكراين اشغالي را تخليه كرده است تا مناطق از دست رفته خود در منطقه كورسك را باز يابد. اما به نظر مي‌رسد در راهبرد كلي روسيه براي پيشروي در خاك اوكراين تغييري ايجاد نشده است. براي ماه‌ها، روسيه خط دفاعي اوكراين را در سراسر خط مقدم گسترش داده است و سعي مي‌كند تا آنجا كه ممكن است قلمروي بيشتري را قبل از ورود نيروهاي جديد اوكرايني و دسته‌هاي تازه سلاح‌هاي غربي به ميدان نبرد تصرف كند. خط مقدم در چند ماه گذشته به سختي جابه‌جا شده، اما پيشروي اخير به سوي پوكروفسك اوكراين و متحدانش را نگران كرده است. تصرف اين شهر، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه را به هدفش براي تصرف تمام مناطق شرقي اوكراين، لوهانسك و دونتسك نزديك‌تر مي‌كند.
كوستيانتينيوكا جنوبي‌ترين بخش كمربند چهار شهر اوكراين با دروژكيوكا، كراماتورسك و اسلوويانسك است كه ستون فقرات دفاع اوكراين از اين منطقه را تشكيل مي‌دهند. بنابراين هرگونه پيشرفت نيروهاي روسي به سمت اين منطقه قابل توجه است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون