• ۱۴۰۳ شنبه ۲۴ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5855 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۴ شهريور

تحليل رسول كربكندي از شرايط تيم ملي بعد از بازي با امارات در گفت‌وگو با «اعتماد»:

حرف از جوانگرايي در تيم ملي، بازي دادن مردم است

اينكه مربي تيم ملي منتقدان را دشمن بداند اصلا منطقي نيست

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد»، تيم‌ ملي فوتبال كشورمان در دومين بازي‌اش در مرحله سوم از انتخابي جام‌ جهاني موفق شد با تك‌گل مهدي قايدي از سد تيم‌ ملي امارات بگذرد. شاگردان امير قعله‌‌نویي در نيمه دوم مسابقه چند موقعيت خوب گلزني را از دست دادند با اين حال در دقايق پاياني خوش‌شانس بودند كه VAR مانع از به دست آوردن يك پنالتي براي حريف شد. حالا يوزهاي ايراني با كسب شش امتياز در كنار ازبكستان صدرنشين گروه به حساب مي‌آيند. بعد از انجام دو بازي مقابل قرقيزستان و امارات ملي‌پوشان راهي تيم‌هاي باشگاهي خود شدند. فيفادي بعدي نوزدهم مهرماه است كه تيم ملي ايران بايد در تاشكند مقابل ازبكستان اصلي‌ترين رقيبش در اين گروه به ميدان برود. در روزهاي گذشته كارشناسان زيادي پيرامون شرايط تيم ملي اظهارنظر كرده‌اند. ما نيز براي بررسي بيشتر پيرامون‌ تيم ملي با رسول كربكندي يكي از پيشكسوتان فوتبال كشورمان گفت‌وگويي ترتيب داديم‌ كه ماحصل آن را در زير مي‌خوانيد.

 

‌عملكرد تيم ملي مقابل امارات چطور بود؟

اول بايد بگويم اماراتي‌ها با اين مربي كه آوردند فوتبال‌شان بسيار پيشرفت كرده و سبك و سياق خوبي پيدا كردند. آنها مسير رو به جلويي را طي مي‌كنند چون خيلي با برنامه و اصولي فوتبال بازي مي‌كنند. در نيمه اول به لحاظ مالكيت و شكل فوتبال از ما بهتر بودند كه در ثانيه‌هاي آخر يك گل خوردند و در نيمه دوم مطابق ميل ما بازي كردند. آنها آمده بودند تا گل خورده را جبران كنند همين هم باعث شد چندتا موقعيت براي مهاجمان ما ايجاد شود. در نيمه دوم در مجموع بهتر از نيمه اول بوديم اين هم به خاطر نوع فوتبالي بود كه امارات مجبور شد در نيمه دوم بازي كند و فضاي بيشتري به ما داد و چند موقعيت گير ما آمد. آنها از سمت راست دفاعي ما خيلي فشار آوردند اما ما فكري براي كم كردن فشار حريف نداشتيم. يك مورد هم آن پنالتي بود كه خوشبختانه وي‌اي‌آر مردودش كرد. در چنين مواقعي ما بايد بتوانيم راه حمله حريف را ببنديم. فوق‌العاده از فوتبال امارات لذت بردم چون خيلي با برنامه بودند و شكل فوتبال آنها در حال اروپايي شدن است. از فوتبال آنها لذت بردم اما ما به‌طور طبيعي مهره‌هاي بهتري داشتيم و با تجربه‌تر از آنها بوديم و توانستيم برنده شويم.

‌تيم ملي نسبت به بازي اول چقدر عملكرد متفاوتي داشت؟

در امارات تيم كامل‌تري را گذاشته بوديم و حساب بيشتري روي حريف باز كرده بوديم. شايد در بازي اول خيلي روي حريف حساب نكرده بوديم كه حتي قرقيزستان هم نشان داد كه فوتبالش در حال پيشرفت است. اينها تيم‌هاي مطرحي نبودند اما الان در حال پيشرفت هستند ما هم موقعيت گل به حريف داديم و روي اشتباه دروازه‌بان آنها به گل رسيديم. در مجموع در بازي اول خوب نبوديم البته شرايط زمين هم تاثير گذاشت. مربي تيم ملي در بازي با امارات جوانان كمتري را بازي داد و حريف هم بهتر بود.

‌نظر شما درباره اين سبك جوانگرايي در تيم ملي چيست؟

اينجوري فكر مي‌كنم داريم مردم را بازي مي‌دهيم چون نتيجه براي ما در اولويت است و مي‌خواهيم برنده شويم و براي بردن خيلي به فكر آينده فوتبال نيستيم. در همه جاي دنيا براي جوانگرايي بعد از جام جهاني مي‌آيند ۴ سال فرصت به جوان‌ها مي‌دهند تا رشد كنند اما ما بعد از جام جهاني، جام ملت‌ها را هم از دست داديم و جوانگرايي هم نكرديم. اينكه دو، سه بازيكن پا به سن گذاشته را كنار گذاشتند جوانگرايي نيست. وقتي شما به جوان بازي مي‌دهيد بايد تبعات آن را هم بپذيريد چون جوان ممكن است اشتباه كند اما زمان مي‌خواهد تا اعتماد به نفس پيدا كند. الان شما ببينيد به حرداني فرصت بازي دادند و خيلي خوب بازي كرد. اگر به جوان‌ها بازي دهند هم اعتماد به نفس‌شان بالا مي‌رود و هم انگيزه براي ساير جوانان مي‌شود. جلوي قرقيزستان ۲، ۳ تا جوان را بازي دادند اما در بازي مهم همه كنار مي‌روند و اين به نظر من جوانگرايي نيست‌.البته حالا يك بخش آن طبيعي است كه بايد صعود را مسجل كنند كه اين اتفاق به راحتي رخ مي‌دهد. چون با سهميه بالاي آسيا به راحتي به جام جهاني مي‌رويم اما ما هميشه در ورزش‌مان اولويت با بردن است. هيچ كس نيست كه خودش را فداي آينده كند و همه تا هستند به فكر نتيجه هستند تا بقاي خودشان را بيشتر كنند. ما در جام ملت‌ها اين فرصت را از دست داديم و حالا هم صعودمان كه قطعي شود ديگر مجبور هستند از جوانان بيشتر استفاده كنند‌. ما براي اينكه حيا كن رها كن را نشنويم بايد ببريم و همين باعث شده آينده‌نگري نداشته باشيم و هنوز دلخوش به بازيكنان با سن بالا هستيم!

‌قلعه‌نویي منتقدانش را سهم‌خواه معرفي كرده است! نگران اين نيستيد كه به شما هم سهم‌خواه بگويند؟

من فوتبالم را بازي كردم و مربيگري‌ام را هم كردم حالا دنبال چه چيزي مي‌توانم باشم؟ جز اين است كه دلم براي فوتبال مملكتم مي‌سوزد و دوست دارم ‌مثل تمام مردم كشورم پس از چند دوره صعود به جام جهاني اين‌بار يك مرحله بالاتر صعود كنيم؟ با توجه به اين همه پولي كه در فوتبال ما هزينه مي‌شود اين انتظار زيادي نيست. در كشور ما كسي پذيراي انتقاد نيست و ما انتقاد را به چشم دشمني نگاه مي‌كنيم‌. الان امارات خيلي خوب فوتبال بازي مي‌كند و اگر ما فوتبال‌مان را درست نكنيم به امارات هم مي‌بازيم ‌چون آنها مسير درستي را انتخاب كردند. مربي تيم ملي بنشيند منصفانه به انتقادات نگاه كند و اگر انتقادات به او كمكي مي‌كند سعي كند آن اشكالات را برطرف كند تا هم بقاي خودش بيشتر شود و هم لذت مردم از فوتبال بيشتر. اينكه ما همه را دشمن حساب كنيم اصلا منطقي نيست.

‌صحبت پاياني؟

آرزو مي‌كنم فوتبال ما بشود در حد پول‌هايي كه در آن رد و بدل مي‌شود. با اين بودجه‌ها و قراردادهاي سنگين انتظارمان اين است فوتبال ما هم در اين حد باشد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها