• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3316 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۴ مرداد

ايران بررسي مي‌كند

مسيرهاي جايگزين‌ تركيه براي ترانزيت

 

 

مديركل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي سازمان راهداري معتقد است هرچند اتفاقات اخير در مرز بازرگان مي‌تواند بر آمار ترانزيتي ايران تاثير بگذارد اما با توجه به وجود گزينه‌هاي جايگزين هيچ نگراني بلندمدتي در اين زمينه وجود ندارد.

محمدجواد عطرچيان تصريح كرد: ما اميدواريم آنچه در طول روزهاي گذشته در مرز تركيه اتفاق افتاده امري گذرا باشد و دولت اين كشور همان طور كه وعده داده در كوتاه‌ترين زمان ممكن بار ديگر امنيت مطلوب براي عبور كاميون‌هاي ايراني از خاك اين كشور را فراهم كند.

به‌گزارش ايسنا، وي با بيان اينكه وضعيت ورود كاميون‌هاي ترك به ايران كاملا عادي و در جريان است، اظهار كرد: ايران در طول صحبت‌هايي كه با مسوولان مختلف ترك داشته رسما اعلام كرده شرايطي مشابه بايد براي كاميون‌هاي ايراني در خاك تركيه فراهم شود.

مديركل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي درباره امكان تاثيرگذاري ناامني‌ها در مرز بازرگان بر آمار نهايي ترانزيت ايران، تاكيد كرد: با توجه به اهميت و البته ميزان فعاليتي كه مرز بازرگان داشته، قطعا توقف رفت و آمدها و بسته شدن راه براي كاميون‌هاي ايراني مي‌تواند تاثير منفي داشته باشد اما با توجه به قول مسوولان ترك اميد داريم در كوتاه‌ترين زمان ممكن حداكثر تدابير امنيتي لحاظ شده، رانندگان ايراني بتوانند مانند قبل در اين مسير تردد كنند. در شرايط فعلي بسياري از راننده‌ها و صاحبان بار ترجيح مي‌دهند حضور خود در تركيه را به تاخير بيندازند كه با توجه به اتفاقات اخير امري طبيعي است اما ما بايد در نظر داشته‌ باشيم كه گزينه‌هاي ديگري نيز قابليت بررسي دارند كه در صورت نياز مي‌توان براي آنها برنامه‌ريزي كرد.

عطرچيان از كشور آذربايجان به عنوان گزينه‌اي قابل فكر براي مسير ترانزيتي ايران ياد كرد و گفت: سازمان راهداري تمام گزينه‌هاي ممكن در اين عرصه را بررسي مي‌كند و در صورت نياز مي‌توان به گزينه‌هاي ديگر نيز فكر كرد.

عطرچيان خاطرنشان كرد: قطعا براي ما امنيت كاميون‌ها و راننده‌هاي ايراني نخستين معيار در تصميم‌گيري‌هاست و براي ادامه روند ترانزيت بين ايران و تركيه امنيت در خاك اين كشور بايد تضمين شود.

در چند هفته گذشته و بعد از آغاز درگيري دولت تركيه با نيروهاي پ ك ك، امنيت ماشين‌هاي ترانزيت ايران به‌شدت كاهش پيدا كرده است. در دو هفته گذشته چندين بار كاميون‌هاي ايراني مورد حمله نيروهاي مخالف دولت قرار گرفته‌اند. اقدامي كه به نظر مي‌رسد بيش از آنكه قصد آسيب زدن به ايران را داشته باشد، در راستاي آسيب زدن به چهره دولت تركيه است. در همين رابطه روز چهارشنبه براي ساعاتي مرز بازرگان به طور يك‌طرفه بسته شد و كاميون‌هاي ايراني امكان ورود به خاك تركيه را نداشتند. با توجه به تحولات سياسي تركيه، كه نشان‌دهنده ادامه ناآرامي‌ها حداقل در كوتاه‌مدت است، كاميونداران ايراني به فكر مسيرهاي جايگزيني هستند تا بتوانند با امنيت بيشتري محصولات خود را به سمت كشورهاي اروپايي بفرستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون