• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3316 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۴ مرداد

اركستر فيلارمونيك چين در تهران نواخت

راهگشايي توسعه روابط ديپلماتيك

سما بابايي/ اتفاق افتاد! درهاي ايران به سمت جهان باز شده است. از سفيران كشورهاي مختلف و شركت‌هاي اقتصادي اگر بگذريم و برنامه‌هاي متعددي كه براي حضور در ايران دارند، حالا مدتي است كه درهاي موسيقي كشور نيز به سوي چهره‌هاي جهاني موسيقي باز شده است. آن هشت سال حالا تمام شده است. آن زماني كه قديمي‌ترين اركستر خاورميانه به خاطر بي‌‌تدبيري مسوولان و مديرانِ وقت به تعطيلي كشيده شد، حالا دولت «تدبير و اميد» به مهم‌ترين وعده موسيقايي خود عمل كرده و اركسترها بازگشايي شده‌اند. به همين هم اكتفا نكرده و برنامه‌هايي را براي اين اركستر ريخته است كه باشكوه‌ترين دوران اركستر را نيز با حضور اركسترهاي خارجي و همچنين نوازندگان و سوليست‌ها داشته باشد.

پنجشنبه و جمعه، هنرمندان اركستر فيلارمونيك چين در نخستين شب از مجموعه اجراهاي مشترك خود با اركستر سمفونيك تهران، اجرايي زيبا و بي‌عيب و نقص را رقم زدند. اركستر فيلارمونيك چين به مديريت هنري و رهبري «لونگ يو» بعد از اجراي موفقيت آميز خود با رهبري اركستر علي رهبري كه چندي پيش در كشور چين برگزار شد، پنجشنبه شب ۲۲ مرداد ماه براي نخستين بار نخستين كنسرت مشترك خود را با نوازندگان ايراني در تالار وحدت تجربه كردند.

علي مرادخاني، معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه به همراه پانگ سن، سفير چين در ايران در اين كنسرت حضور يافته بود طي پيامي كه در بروشور كنسرت قبل از شروع برنامه توسط عوامل اجرايي اسپانسر كنسرت در بين جمعيت توزيع مي‌شد، آورده بود: «موسيقي زبان مشترك ملت‌هاست و آنچه مي‌تواند مهرورزي و انسان دوستي را به زباني مشترك بيان نمايد موسيقي است. امروز ملت هنردوست ايران ميزبان سفيران فرهنگي و هنرمنداني شايسته از جمهوري خلق چين هستند و اين اتفاق فرخنده مي‌تواند نقطه آغازي براي تعاملات فرهنگي هرچه بيشتر باشد. همراهي ارزشمند اركستر فيلارمونيك چين و اركستر سمفونيك تهران كه با همكاري نهاد محترم رياست‌جمهوري، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت امور خارجه ميسر شد در نگاهي سمبوليك نشانه دوستي و نيز راهگشاي مسير توسعه روابط ديپلماتيك فرهنگي دو كشور است. با افتخار پذيراي حضور هنرمندان شايسته اركستر فيلارمونيك چين هستيم.»

اركستر فيلارمونيك چين در بخش اول اجراي اين كنسرت كه به نوعي در قالب پروژه فرهنگي «جاده ابريشم» اين مجموعه موسيقايي برگزار مي‌شد، قطعه «رقص‌هاي پلوواتسين شاهزاده ايگور» ساخته الكساندر برودين را
در قالب هفت موومان به علاقه‌مندان عرضه كردند كه اين بخش از كنسرت به دليل توانايي‌هاي گروه نوازندگان و حركات جالب توجه لونگ يو با تشويق ممتد تماشاگران كه تعداد زيادي از آنها را اتباع چيني تشكيل مي‌دادند، همراه شد. اين در حالي است كه اينتردوسيون، آلگروويو، آلگرو، پرستو و مودراتو بخش‌هاي مختلف اين قطعه را تشكيل مي‌دادند. قطعه «پروانه‌هاي عاشق- كنسرتو براي ويولن» اثر هي ژن هاوو وچن گانگ اجراي دوم اركستر فيلارمونيك چين در بخش اول كنسرت را تشكيل مي‌داد كه در اين بخش زنگ چنگ از نوازندگان جهاني كشور چين به عنوان سوليست ويولن حضور داشت اما بعد از تنفس و استراحت چند دقيقه‌اي بود كه نوبت به اجراي بخش دوم كنسرت توسط اركستر فيلارمونيك چين اين‌بار به رهبري اركستر علي رهبري رسيد.

در اين بخش از كنسرت كه به نظر مي‌آمد با انرژي و هيجان مضاعفي از سوي مدير هنري اركستر سمفونيك تهران هدايت مي‌شد، اپوس ۶۴ شماره پنج سمفوني چايكوفسكي در قالب موومان‌هايي با عنوان آندانته آلگرو كن آنيما، آندانته كانتا بيله، آلگرو مودراتو و آندانته مايستوزو آلگرو ويواچه براي مخاطبان توسط نوازندگان چيني اركستر فيلارمونيك چين اجرا شد.

او در پايان اجراي اين قطعه و اجراي قطعه بعدي در حالي كه به‌شدت از سوي تماشاگران حاضر در تالار وحدت تشويق مي‌شد، نفس زنان و در حالي كه بخشي از صحبت‌هاي خود را به فارسي و بخشي را انگليسي ترجمه مي‌كرد، توضيح داد: «آدم ديگر نمي‌داند چه بگويد. من فكر مي‌كنم امشب شب خيلي ويژه‌اي است و فقط براي شما تماشاگران نيست كه از اين برنامه لذت مي‌بريد. اين برنامه مديون تلاش بسياري از همكاران من در پشت صحنه است كه ماه‌ها تلاش كرده‌اند اين كنسرت به اين كيفيت بالا در تهران اجرا شود. من فقط اميدوارم حالا كه امشب نوازندگان چيني به اين كيفيت نوازندگي كردند، نوازندگان اركستر خودمان نيز نه تنها به همين كيفيت بلكه بالاتر از آن در كنسرت جمعه شب هنرنمايي كنند كه مي‌دانم اين كار را انجام خواهند داد.»

مدير هنري و رهبر اركستر سمفونيك تهران در حالي كه با زبان چيني از تماشاگران چيني حاضر در سالن تشكر مي‌كرد گويي در قالب يك حركت از پيش تمرين شده
به يك‌باره با قرائت فرياد‌گونه يك كلمه چيني تعدادي از نوازندگان اركستر فيلارمونيك چين را از جاي خود با حالتي طنزگونه بلند كرد و درست در حين خروج گروه چيني از روي صحنه بود كه تعدادي از نوازندگان ايراني اركستر سمفونيك تهران از جمله پرويز بيات، برديا كيارس، امين غفاري، تينا جامه گرمي، امير باورچي، آرين قيطاسي، دانيال جورابچي و تعدادي ديگر در سريع‌ترين شكل ممكن روي صحنه آمدند و روي صندلي‌هاي خالي كه قبلا جاي برخي نوازندگان چيني بود، نشستند و اينچنين بود كه بخش آخر كنسرت با اجراي مشترك نوازندگان ايراني و چيني همراه شد. مصطفي كمال پورتراب، تهمورس پورناظري، عليرضا مشايخي، فرزاد طالبي، محمد سرير، داود گنجه‌اي، هادي آزرم، علي جعفري پويان و تعدادي ديگر از هنرمندان از جمله ميهمانان ويژه نخستين شب از كنسرت مشترك اركستر سمفونيك تهران و اركستر فيلارمونيك چين بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون