• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3123 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ آذر

در هفت ماهه نخست سال جاري رخ داد

مرگ 11 هزار نفر در حوادث رانندگي كشور

 

اعتماد| براساس آخرين گزارش سازمان پزشكي قانوني، بررسي آمار سوانح رانندگي در هفت ماهه نخست سال جاري 3/6 درصد كاهش آمار تلفات نسبت به مدت مشابه سال قبل در كشور را نشان مي‌دهد.
در اين مدت، 10 هزار و 914 نفر در سوانح رانندگي كشور جان خود را از دست داده‌اند كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 726 نفر كاهش داشته است. سهم تلفات سوانح رانندگي برون شهري در اين آمار بيشتر از ساير حوزه‌هاست و رقم 7088 نفر را نشان مي‌دهد. همچنين تصادفات رانندگي درون شهري 2872 و مسيرهاي روستايي 906 نفر تلفات داشته‌اند. 48 نفر نيز در مسيرهاي نامعلوم جان خود را از دست داده‌اند. از تعداد كشته‌شدگان سوانح رانندگي 8 هزار و 410 نفر مرد و 2504 نفر زن هستند. بر اساس اين گزارش، استان فارس با 931 نفر كشته در كنار خراسان رضوي و تهران به ترتيب با 851 و 809 نفر، بيشترين آمار تلفات را به خود اختصاص داده‌اند. در آن انتهاي اين آمار، استان‌هاي ايلام با 80، كهگيلويه و بويراحمد با 117 و اردبيل با 152 نفر قرار دارند كه كمترين تلفات را از آن  خود كرده‌اند. براساس اين گزارش تعداد مصدومان حوادث رانندگي نيز به 193 هزار و 675 نفر رسيده كه كاهش 4/5 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان مي‌دهد. با اين حال مقايسه آمار تلفات سوانح رانندگي ايران با ساير كشورهاي دنيا، نشان مي‌دهد كه ايران تا رسيدن به آمارهاي حداقلي راه طولاني در پيش دارد. شهرام جباري، معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، ميزان تلفات رانندگي در كشور را به نسبت دارا بودن يك درصد از جمعيت كل جهان بالا دانست و گفت: سهم تلفات ناشي از حوادث ترافيكي در ايران يك و نيم درصد از كل حوادث ترافيكي جهان است كه نشان مي‌دهد سهم ايران از تلفات رانندگي در دنيا، 50 درصد بيشتر از سهم جمعيت كشور نسبت به جمعيت كل جهان است. به گفته جباري، با وجود اينكه نسبت به 10 سال گذشته، نرخ تلفات ناشي از سوانح ترافيكي در ايران 10 هزار نفر كاهش پيدا كرده و از 28 هزار نفر به 18 هزار نفر در سال رسيده است، اما با ساير كشورهاي دنيا كه موفق شده‌اند اين آمار را به حداقل برسانند، فاصله طولاني دارند. به طور متوسط روزانه دو نفر بر اثر تصادفات رانندگي در تهران كشته مي‌شوند كه يك نفر از اين تعداد را عابران پياده تشكيل مي‌دهند. سردار مومني، رييس پليس راهور ناجا پيش از اين با اشاره به آمار پزشكي قانوني درباره تلفات حوادث رانندگي در كشور، رتبه كاهش تلفات سوانح رانندگي در دنيا را از آن  ايران دانسته بود.
براساس آمارهاي جهاني، سالانه يك ميليون و 300 هزار نفر در دنيا بر اثر سوانح رانندگي جان خود را از دست مي‌دهند. نقص فني خودروها، عدم رعايت قوانين ايمني در رانندگي و غيراستاندارد بودن جاده از عوامل اصلي مرگ و مير بر اثر سوانح رانندگي در كشور است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون