• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3322 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۱ مرداد

گزارش «اعتماد» از حواشي به وجود آمده بعد از سومين شكست متوالي پرسپوليس

تهديد به كناره‌گيري از ليگ

فريدون اصفهانيان با اعلام تصميمات اشتباه فغاني خبر از محروميت دوباره اين داور داد

گروه ورزش| پرسپوليس مي‌بازد و اين موضوع تازه‌اي نيست. انگاري كه با اين «عادت بد» خو گرفته است. سرخپوشان پنجشنبه شب گذشته با اشتباه عجيب جنجالي‌ترين داور اين‌ روزهاي فوتبال ايران، سه امتياز حساس و سرنوشت‌ساز خانگي را مقابل ذوب‌آهن اصفهان از دست دادند. آنها حالا با قدرت قعرنشين جدول رده‌بندي مسابقات در پايان هفته چهارم ليگ برتر هستند. البته سه شكست متوالي تيم برانكو ايوانكوويچ بهانه‌اي نبود براي اينكه تماشاگران عصباني عليه اعضاي كادر فني و بازيكنان شعار سر بدهند! عليرضا فغاني به تنهايي كاري با پرسپوليس كرد كه به شكلي عجيب مورد لطف هواداران خشمگين پرسپوليس قرار گرفت. بعد از عليرضا فغاني هم البته نوبت به وزير ورزش و جوانان رسيد. پرسپوليسي‌ها كه مسوولان ارشد ورزش ايران را مقصر ناكامي‌ها و مشكلات تمام نشدني تيم‌شان قلمداد مي‌كردند، به محمود گودرزي هم فحاشي كردند. اينها تمام حاشيه‌هاي پنجشنبه سياه در آزادي نبود... سريال اشتباهات داوري عليه پرسپوليس حالا يك بحث باورنكردني را بر سر زبان‌ها انداخته است. كناره‌گيري اين تيم از ليگ برتر!

 

ضعف‌هاي فني مشهود تيم برانكو!

تيم برانكو در بازي با ذوب‌آهن به هيچ عنوان مستحق باخت نبود. بازيكنان ذوب‌آهن هم در مصاحبه‌هاي پايان مسابقه خود به اين مساله اذعان داشتند كه پرسپوليس فوق‌العاده خوب فوتبال بازي كرد و بايد برنده اين مسابقه مي‌شد. شاگردان مربي كروات با وجود خلق موقعيت‌هاي مختلف روي دروازه‌ مظاهري، نتوانستند از اين حملات بي‌وقفه به جز يك بار به گل برسند! پس نخستين مشكل پرسپوليس در پايان هفته چهارم ليگ پانزدهم، ضعف در گلزني در بين بازيكنان تيم است. فقدان حضور يك هافبك بازيساز و ناهماهنگي بين بازيكنان خط دفاعي و دروازه‌بان هم مثل فصل گذشته پاشنه آشيل پرسپوليس است. پس اين تيم قبل از اشتباهات داوري در هر مسابقه از مشكلات فني و اشتباهات فردي بزرگ بازيكنانش ضربه مي‌خورد. اين واقعيتي است كه نبايد در پشت پرده جنجال‌هاي داوري عليه پرسپوليس فراموش شود. مديران و اعضاي كادر فني پرسپوليس با علم به اين موضوع كه محمد نوري از اين تيم جدا شد، هيچ جايگزيني براي اين هافبك طراح پيدا نكردند. برانكو حتي گابريل برزيلي را هم نخواست و او را از پرسپوليس كنار گذاشت. در خط دفاعي نيز مرد كروات اجازه حضور سيدجلال حسيني را در پرسپوليس نداد تا ماريچ هموطن خود را جذب تيم كند. بازيكني كه در چهار بازي اخير عملكرد درخشاني از او شاهد نبوده‌ايم. به همين ترتيب برانكو ايوانكوويچ بايد پاسخگوي تمام ضعف‌هاي فني پرسپوليس باشد!

 

جنجال‌هاي فغاني!

انتخاب عليرضا فغاني براي قضاوت بازي پرسپوليس- ذوب‌‌آهن تصميمي بحث‌برانگيز توسط كميته داوران بود. فغاني كه آخرين بار داوري بازي تراكتورسازي – نفت تهران در ورزشگاه يادگار امام در روز آخر ليگ برتر چهاردهم را بر عهده داشت، با قضاوت خود فوتبال ايران را به جنجال كشيد. در آن مقطع برخي‌ها او را مقصر اتفاقات تبريز قلمداد كردند و به همين ترتيب اين داور محروم شد و در سه هفته ابتدايي ليگ برتر هيچ قضاوتي به او سپرده نشد. فغاني اما با بازي پرسپوليس و ذوب آهن به فوتبال برگشت و با عملكرد خود حالا دوباره در آستانه يك محروميت سنگين ديگر قرار گرفته است! بعد از بازي هفته آخر تراكتورسازي و نفت تهران، مباحث زيادي درباره اشتباهات فغاني و تاثير اين اشتباهات در قهرمان نشدن تراكتورسازي منتشر شد. فغاني با نگرفتن يك پنالتي واضح براي تراكتورسازي اجازه نداد اين تيم به گل چهارم برسد و آندرانيك تيموريان را هم در يك تصميم پرحاشيه اخراج كرد. هر دو سوت تاثيرگذار فغاني در آن مسابقه عليه تراكتورسازي بود و جلوي نخستين قهرماني اين تيم در ليگ برتر را گرفت. سه ماه بعد، فغاني بعد از حاشيه‌هاي مختلف نخستين داوري‌اش در ليگ پانزدهم را انجام داد. او در نيمه دوم بعد از جلو آمدن دروازه‌بان و ورود مدافعان ذوب آهن به محوطه جريمه پنالتي پرسپوليس را تكرار نكرد و در دقيقه 90 با يك پنالتي اشتباه عامل سومين شكست پياپي پرسپوليس شد. او در اين بازي هم يك اخراج بحث‌برانگيز داشت. محسن بنگر نخستين كارت زردش را به خاطر پنالتي اشتباه فغاني و دومين كارت زردش را به خاطر اعتراض به او گرفت. علاوه بر اين تصميم‌ها، درباره درست بودن پنالتي اعلام شده براي پرسپوليس و پنالتي اعلام نشده براي اين تيم در نيمه اول حرف و حديث‌هاي زيادي وجود دارد. فغاني در اين دو بازي، با سوت اشتباه روي دو صحنه مشكوك به پنالتي و دو اخراج جنجالي، سرنوشت تيم برنده مسابقه را عوض كرده است. داوري كه با توجه به جنجال‌هايي كه مقابل طرفداران تراكتورسازي و پرسپوليس ايجاد كرد در آستانه يك محروميت سنگين قرار گرفته است. او حداقل تا اطلاع ثانوي نمي‌تواند براي تيم‌هاي قرمزپوش فوتبال ايران قضاوت كند!

 

از محروميت فغاني تا كمپين عليه داوري

در شبكه مجازي اينستاگرام اعتراض به داورهاي ليگ برتر ايران بالا گرفته است. اشتباهات داوري در بازي پرسپوليس و ذوب آهن كاسه صبر هواداران را لبريز كرد. كار به جايي رسيده كه خيلي از فوتبالي‌ها به نشانه اعتراض به اين وضعيت كمپيني در اينستاگرام راه انداخته‌اند با اسم «داور- ايراني- نمي‌خواهيم» اين اتفاق در نوع خود عجيب به نظر مي‌رسد. اين‌بار با تشكيل اين كمپين، نحوه اعتراض به داوري‌ها متفاوت شده و هواداران خودشان دست به كار شده‌اند تا صداي اعتراض‌شان را به گوش مسوولان فدراسيون برسانند. با وجود اين مسائل فريدون اصفهانيان هم رسما با انتقاد شديد از عملكرد فغاني خبر از محروميت اين داور بين‌المللي فوتبال ايران داده است. فريدون اصفهانيان مي‌گويد: «طبق گزارش ناظر بازي عليرضا فغاني به اشتباه به سود ذوب‌آهن اعلام پنالتي كرده و قطعا با او برخورد مي‌كنيم اما نبايد داور را مقصر شكست پرسپوليس بدانيم. عملكرد فغاني تا دقايق پاياني اين بازي خوب بود اما طبق گزارشي كه ناظر بازي ارايه كرده، او در صحنه خطاي پنالتي به سود ذوب‌آهن اشتباه كرده و توپ به دست محسن بنگر برخورد نكرده است. شايد اشتباهات ديگري در طول بازي رخ داده باشد اما اين اشتباهات تاثيرگذار نبودند» البته اصفهانيان با كنايه عليه مهدي طارمي هم صحبت كرد و گفت: « معتقدم در كنار برخي اشتباهات داوري در ديدار پرسپوليس و ذوب آهن، بازيكنان پرسپوليس هم خودشان نتوانستند ذوب آهن را ببرند. آنها چندين موقعيت را خراب كردند. آيا فقط داور مقصر شكست پرسپوليس بود؟ بازيكنان پرسپوليس خودشان گل نمي‌زنند. بازيكني كه لقب بهترين بازيكن را مي‌گيرد چرا از پنج متري توپ را گل نمي‌كند!»

 

طاهري تك‌شغله مي‌شود

طاهري، سرپرست باشگاه پرسپوليس قبل از بازي با ذوب‌آهن با ارسال نامه‌اي به وزير ورزش نسبت به سناريوي توطئه به وسيله داوري عليه اين تيم پرده‌برداري كرده و خواهان رسيدگي وزير به اين جنجال شده بود. تنها چند روز بعد از اين اتفاق تيم با بدترين اشتباه داوري ممكن بازي خانگي خود را به ذوب‌‌آهن باخت تا جدا از بيشتر شد حواشي تيم، سومين شكست متوالي خود را تجربه كند و در پايان هفته چهارم تنها با يك امتياز قعرنشين ليگ برتر باشد. بسياري از كارشناسان معتقد هستند كه طاهري توانايي لازم را براي مديريت باشگاه ندارد و به همين ترتيب وزارت ورزش بايد فكري به حال مديريت باشگاه بزرگ پرسپوليس داشته باشد كه مدت‌هاست با سرپرست اداره مي‌شود. در همين راستا طبق اخباري كه روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شد، وزارت ورزش تصميم دارد تغييراتي در سيستم مديريتي مجموعه‌هاي تحت نظارتش داشته باشد. رياست صندوق حمايت از ورزشكاران كه مهم‌ترين مجموعه مديريتي زيرنظر وزارت ورزش است، به زودي از طاهري گرفته مي‌شود. طاهري كه يكي از نزديك‌ترين ياران وزير ورزش است در ماه‌هاي گذشته به عنوان سرپرست پرسپوليس حاضر بوده و حالا با جدايي از اين مجموعه مي‌تواند با انرژي بيشتري به مسووليتش در پرسپوليس بپردازد. طاهري براي اينكه با تصويب هيات رييسه اين مجموعه ۳ ميليارد تومان به پرسپوليس كمك كرده است، زير فشار است. طاهري در صورت جدايي از صندوق حمايت مي‌تواند مدير تمام وقت پرسپوليس شود! اما بايد ديد چه راه‌حلي براي خروج پرسپوليس از اين بحران پيدا خواهد كرد.

 

شايعه كناره‌گيري پرسپوليس از ليگ برتر

حرف و حديث‌ها درباره باشگاه پرسپوليس روز گذشته به اوج خودش رسيده بود. كميته فني و اعضاي هيات‌مديره باشگاه با وجود اينكه تيم هنوز در ليگ به پيروزي نرسيده است، باز هم اعلام كردند كه حمايت قاطع از برانكو ايوانكوويچ خواهند داشت و شكست مقابل ذوب‌آهن باعث نخواهند شد كه آنها براي ادامه همكاري با برانكو تشكيل جلسه اضطراري بدهند. با اين وجود ديروز خبري هم در رسانه‌ها و سايت باشگاه منتشر شد مبني بر اينكه احتمال كناره‌گيري پرسپوليس با اين شرايط به وجود آمده از ليگ برتر وجود دارد. هر چند باور كردن اين خبر واقعا سخت و نشدني است اما گويا قرار است اين بحث در جلسه هيات‌مديره مورد بررسي قرار بگيرد. در اين رابطه يكي از مديران باشگاه پرسپوليس به يكي از رسانه‌ها اعلام كرده در پي اعتراضات مكرر مردمي و تماس‌هاي بي‌شمار با باشگاه، مديرعامل و اعضاي هيات‌مديره پرسپوليس، آنها احتمال كناره‌گيري از ليگ برتر يا عدم حضور در بازي آينده مقابل فولاد را بررسي خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون