• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3322 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۱ مرداد

فرافكني ممنوع

 

افشين معشوري/ پرسپوليس براي سومين هفته متوالي باخت تا بار ديگر برانكو ايوانكويچ داور و عوامل بيروني را نشانه بگيرد و مسووليت را متوجه ديگران كند. با اينكه عده‌اي از كارشناسان و روزنامه‌نگاران معتقدند پرسپوليس اين روزها خوب بازي مي‌كند، نمي‌توان از شتابي كه در تيم پرسپوليس براي رسيدن به دروازه حريف وجود دارد، غافل شد. سال‌ها پيش ناصرحجازي فقيد گفته بود: «تيم من بايد طوري بازي كند كه اگر داور يك يا دو پنالتي را هم برايش نگرفت، برنده از زمين بيرون بيايد.» به اينكه ناصر خان چقدر توانست خواسته‌اش را جامه عمل بپوشاند يا نه كاري نداريم؛ اما حرف درستي است كه مي‌توان به اين روزهاي پرسپوليس مرتبط دانست.

برانكو (يا هر مربي ديگري) بايد بداند اين داورها از كره ديگري نيامده‌اند و همانطور كه مربي در تعويض و برگزيدن تاكتيك و بازيكن در پاس اشتباه و زدن گل به خودي تعمدي ندارد، داورها نيز گاهي مرتكب اشتباه مي‌شوند، كما اينكه بارها همين اشتباهات به نفع قرمزپوشان بوده كه معمولا تيم‌هاي منتفع يا سعي در لاپوشاني مي‌كنند يا نهايتا بر تصميم داور صحه مي‌گذارند. باري، دو برد ممتد
ذوب آهن مقابل دو تيم تهراني نشان مي‌دهد «تيم آناليز ذوب آهن» نه تنها به خوبي از پس شناخت ضعف و قوت تيم‌هاي حريف بر مي‌آيد، كه سرمربي نيز به خوبي به قدرت تيم خود واقف است. اينكه بعد از گل خورده، يحيي گل‌محمدي به سياق اغلب مربيان به جاي كوبيدن دست و پايش به زمين؛ كنار خط از كمك‌هايش مشاوره مي‌گيرد و دقايقي بعد بازي را مساوي مي‌كند و بعد هم در آخرين دقايق مي‌برد نشان‌دهنده تمركز اوست.

مي گويند پرسپوليس در اين بازي خيلي خوب بوده كه البته نگارنده چنين عقيده‌اي ندارد. اين تيم خوب و جوان با مهره‌هايي كه آرزوي بسياري از تيم‌هاست، تنها بهتر از سه بازي گذشته‌اش بازي كرد، چيزي كه از پرسپوليس انتظار مي‌رود هميشه اينگونه باشد و طرفدارانش را خوشحال كند. در اينكه برانكو كاري براي اين تيم كرده وتاثيرگذار بوده اصلا به چشم نمي‌آيد. گل پرسپوليس به ذوب آهن حاصل يك اتفاق و موقعيت‌طلبي عاليشاه بود و موقعيت‌هاي هدر رفته هم چندان نشان از كار تاكتيكي نمي‌داد. ريختن توپ در دقايق آخر بازي از چپ و راست (بخوانيد همه جاي زمين) روي دروازه تا مدافع پيش‌تاخته و عصبي اين تيم ضربه سر بزند هم چيز تازه‌اي نيست. اين تاكتيك از سال‌هاي بسيار دور و از زمان حضور
فنوني زاده، هاشمي نسب، پيرواني، انصاريان و... در «پرسپوليس پروين» مسبوق به سابقه است. برانكو بايد فرافكني را كنار بگذارد و فكري به حال تيمش كند و گرنه ممكن است حتي روزهاي بعد از تعطيلات يكي دو هفته ديگر را نبيند و زودتر از آنچه تصور مي‌شد از پرسپوليس جدا شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون