• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3324 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲ شهريور

واكنش ايوبي به مخالفان و منتقدان

فيلم دفاع مقدس مي‌سازيم و آخرش مي‌بينيم كه هيچ خبري نشد

اعتماد| در بين معاونان وزراي دولت روحاني، حجت‌الله ايوبي، معاون وزير ارشاد و رييس سازمان سينمايي كشور،
خوش مصاحبه‌ترين و خوش اخلاق‌ترين در برخورد با روزنامه‌نگاران است اما در هفته گذشته برخي منتقدان دولت و سازمان سينمايي كشور چنان رفتار كردند كه صداي اين معاون وزير را درآوردند. ايوبي روز جمعه سي‌ام مرداد در نامه‌اي به رييس صدا و سيما، اعتراض شديد خود را درباره روايت پرحاشيه برنامه «2۰:3۰» كه روز پنجشنبه ۲۹ مرداد درباره جشنواره فيلم فجر روي آنتن رفته بود، ابراز داشت و روايت اين برنامه حاشيه‌ساز تلويزيوني را سراسر كذب و نادرست خواند و به صراحت گفت كه اين برنامه با رويكردي تخريبي موجب تشويش افكار عمومي نسبت به برنامه‌هاي سازمان سينمايي مي‌شود. همه اين هياهو به اين برمي‌گشت كه هفته گذشته طي حكمي از سوي حجت‌الله ايوبي، سيدرضا ميركريمي به عنوان دبير جشنواره بين‌المللي فيلم ايران انتخاب شد كه تلقي حذف عنوان فجر از بخش بين‌الملل جشنواره را داشت. در صورتي كه مساله مهم جدا شدن بخش بين‌الملل بود و تغيير زمان برگزاري اين بخش.

اين درحالي است كه ايوبي مجبور شد روز گذشته نيز بعد از اظهارات برخي دست‌اندركاران دولت نهم و دهم درباره جداسازي بخش ملي و بين‌الملل فيلم فجر واكنش نشان دهد و با انتشار متني در سايت شخصي خود نسبت به اين اتفاقات موضع‌گيري كند. ايوبي با اشاره ضمني به سخنان مديران سينمايي دولت گذشته از جمله جواد شمقدري نوشته است: «اين روزها نشر يك خبر نادرست در رسانه‌ها سبب شد تا برخي مديران سابق سينمايي و غيرسينمايي گذشته، فرياد وانقلابا سردهند. آنها البته از برنامه‌هاي‌مان براي برگزاري جشنواره فجر باشكوه به‌خوبي آگاهند. آنها همچنين نيك مي‌دانند كه مرادمان از ايران نگاه ايراني در سينماست نه پرچمي كه آنها به نام مكتب ايراني در برابر مكتب اسلام ناب محمدي برافراشتند.»

ايوبي كه دستي در شعر و ادبيات دارد نوشته خود را چنين تمام مي‌كند: «از اين دوستان مي‌خواهم كه نگذارند از مديريت انقلابي و ارزشي آنها پرده‌برداريم كه مجملش گفتم نكردم زان بيان /// ورنه هم افهام سوزد هم‌زبان

من زشيريني نشستم روترش/// من ز بسياري گفتارم خمش.»

گروه هنر و ادبيات روزنامه اعتماد در همين روزها و در ميانه اين غوغاسالاري‌ها گفت‌وگوي مفصلي با معاون وزير ارشاد و رييس سازمان سينمايي كشور داشته است. ايوبي در اين گفت‌وگو به صراحت درباره اينكه چرا ارزش‌هاي انقلاب به ثمر فرهنگي نمي‌رسد صحبت كرد. در بخشي از اين گفت‌وگو ايوبي در پاسخ خبرنگار ما در خصوص اينكه چرا با توجه به اختصاص بودجه و توجه ويژه به مضامين انقلاب و دفاع مقدس، سينماي ما هنوز نتوانسته در اين ژانر كه نزديك به ژانر سينماي مقاومت در جهان است حرفي براي گفتن داشته باشد، گفته است: «اشكال اينجاست كه ما به همديگر هيچگاه اعتماد نكرديم، چند موسسه و نهاد مختلف همه مدعي هستيم عاشق دفاع مقدس‌ايم. نيامديم از همان روز اول همه را جمع كنيم و به اين برسيم كه اين خط و خطوط و اين نگاه ما است. اگر دفاع مقدس نبود ماها وجود نداشتيم. عوض اينكه همه امكانات را يكي كنيم و بگوييم مثلا در سال اين مقدار من مي‌گذارم، اين مقدار شما مي‌گذاريد و براي دفاع مقدس هزينه كنيم. فقط داعيه داريم. صيانت از انقلاب و مقاومت ما در جنگ در حيطه هنر و فرهنگ در نظام جمهوري اسلامي ايران بايد يك متولي قدرتمند داشته باشد نه مدعي. به نظر من متولي اصلي آن بايد وزارت ارشاد باشد. وزارت ارشادي كه دفاع مقدس را در اولويت كارهاش قرار ندهد ديگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيست. شما آدم‌هايي را كه آمده‌اند مرور كنيد، كدام يك دوست نداشتند كه براي دفاع مقدس كاري بكند. ما برخي از اين حوزه‌ها را برديم تو‌ كوچه پس‌كوچه‌هاي ديگر و آنها را از مسير واقعي خارج كرديم. چون به همديگر اعتماد نمي‌كنيم، سازمان‌هاي مختلف ايجاد مي‌كنيم، فيلم دفاع مقدس مي‌سازيم و آخرش مي‌بينيم كه هيچ خبري نشد...»

ايوبي در اين گفت‌وگو به ضرورت جداسازي بخش بين‌الملل جشنواره فيلم فجر و مستقل شدن اين بخش به عنوان جشنواره‌اي مستقل تاكيد كرد و گفت: «يكسري كارها هست كه براي ما عادت شده و شكستن اين عادت‌ها يك شجاعت و يك فرصت مي‌خواهد و فكر مي‌كنم امروز با توجه به ارتباط معقولي كه بين ما و سينماگران وجود دارد ما خواهيم توانست با كمك يكديگر و گفت‌وگو با هم بخشي از اين عادت‌ها رو تغيير بدهيم و تفكيك كنيم. همان‌طور كه بخش گروه كودك و نوجوان را از جشنواره فجر جدا كرديم و نه تنها هيچ اتفاقي نيفتاد بلكه اين بخش
به بالندگي رسيد، بتوانيم بخش بين‌الملل را نيز جدا كنيم.»

رييس سازمان سينمايي اضافه كرد: «البته جدا كردن بخش بين‌الملل از آن كارهاي ضروري بود كه همه مي‌خواستند انجام دهند ولي كسي حاضر نبود كه خطر و ريسك آن را بپذيرد و وارد عرصه گفت‌وگوها و نشست‌ها شود. ولي ما امروز تصميم گرفتيم و مي‌خواهيم رفتارمان را با كمك اهالي سينما اصلاح كنيم.»

وي اضافه كرد: «جدايي بخش كودك آسان بود چون حاشيه نداشت ولي در بخش بين‌الملل چون مجبور بوديم فيلم‌ها را سانسور كنيم و صاحبان فيلم از اين كار راضي نبودند نتيجه همان مي‌شد كه ما در نمايش‌هاي فجر داشتيم. يواشكي فيلم‌ها را مي‌آورديم و يواشكي مي‌برديم. صاحب فيلم كه مي‌آمد او را مي‌بردند بازار و جاهاي ديگر كه شاهد نباشد سالن سينما خالي است.»

ايوبي با اعتماد به نفس تمام گفت: «اما من معتقدم كه در دنيا آنقدر فيلم‌هاي شريف و قابل ارايه به ايران وجود دارد كه ما خواهيم توانست يك جشنواره بين‌المللي واقعي داشته باشيم اگر هم صحنه‌هايي در فيلمي باشد كه در ايران قابل نمايش نيست مي‌توان با گفت‌وگو با صاحب فيلم آنها را حذف كرد. يك رفتار مدني، درست و حرفه‌اي». سال گذشته نقايص فراوان داشتيم دبير جشنواره يكي بود و اطلاع‌رساني ضعيف بود. ولي يك اتفاق بزرگ افتاد و اينكه ما همه آداب جشنواره بين‌المللي را آموختيم و آزموديم و جرات پيدا كرديم كه بگوييم فيلم‌ها قابل نمايش است. يك دستاورد بزرگي بود و يك گام به جلو برداشتيم. بازار فيلم ما حرفه‌اي بود. از همه افراد كمك گرفتيم چه در بخش‌خصوصي چه در بخش دولتي و اكنون به شما مژده يك جشنواره بين‌المللي بسيار خوبي را خواهيم داد.

مشروح اين گفت‌وگو فردا در روزنامه اعتماد منتشر خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون