• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3324 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲ شهريور

دولت گذشته سرويس بهداشتي ساخته ولي آب و برق ندارد

معاون سازمان ميراث فرهنگي: سرويس بهداشتي، بزرگ‌ترين مشكل گردشگري ايران

«ادعاي كارشناسان نمي‌تواند مبناي عمل يك دولت قرار بگيرد، اين دولت با تمام توانايي و قابليت خود يك سازمان تعريف كرده به نام سازمان ميراث فرهنگي و يك سازمان هم در نظر گرفته به نام سازمان محيط زيست، اگر اين دو دستگاه به اين نتيجه برسند كه آشوراده تبديل به منطقه گردشگري شود، حال اگر تخيلات يك نفر ديگر چيز ديگري را تعيين كند، ما كه وظيفه نداريم با تخيلات آدم‌ها تصميم‌گيري كنيم.» اين جملات پاسخ سعيد شيركوند معاون برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي به سوال خبرنگاران در رابطه با وضعيت آشوراده، در نشست خبري روز گذشته بود و همين پاسخ شد بهانه بحثي 30 دقيقه‌اي در مورد تبديل منطقه آشوراده به منطقه گردشگري. تاكيد شيركوند روي وهم‌انگيز بودن نظرات بعضي كارشناسان باعث ادامه پيدا كردن بحث تا پايان جلسه شد، يكي از خبرنگاران به بي‌توجهي به نظر كارشناسان و سازمان‌هاي مردم نهاد در رابطه با درياچه اروميه اشاره كرد و گفت: اگر با اين واگذاري اتفاق ناخوشايندي در آشوراده بيفتد، اين به نام شما و محيط زيست تمام مي‌شود، شيركوند در پاسخ اين خبرنگارگفت: «نظر كارشناسي‌ هيچ شخص و نهاد و كارشناس و صاحب نظري براي من به اندازه نظر كارشناسي سازمان محيط زيست در اين زمينه پذيرفته نخواهد بود، به اين دليل كه اين سازمان متولي اين كار است و نقدهايي كه برخي منتقدان در اين مورد انجام مي‌دهند وهم‌انگيز است، از جمله صحبت‌هاي مشاور ارشد سازمان محيط زيست كه عنوان كرده بود، قرار است، مسابقات اتومبيلر‌اني و جت اسكي در اين منطقه برگزار شود كه همه اينها ناشي از تخيلات وي است» شيركوند در مورد منطقه آشوراده گفت: «براي اينكه اين شبه جزيره مورد بهره‌برداري قرار بگيرد بيست سال است تلاش‌هايي صورت گرفته و تا مرحله واگذاري فعاليت آن به بخش خصوصي هم پيش رفتند، اما پروژه تعطيل شد. تا اينكه در دولت يازدهم اين سوال مطرح شد كه قرار است از امكانات طبيعي آشوراده استفاده بشود يا نه؟ رييس‌جمهور ماموريت پاسخ به اين سوال را به سازمان ميراث فرهنگي و سازمان حفاظت محيط زيست سپرد، جلسات مشتركي تشكيل شد، سازمان محيط زيست معتقد است گردشگري طبيعي مطابق الزامات زيست محيطي در اين منطقه بلا مانع است. سازمان ميراث فرهنگي هم معتقد است كه گردشگري طبيعي در اين منطقه بلامانع است. اما اينكه اين گردشگري طبيعي چگونه اتفاق بيفتد، چه تاسيساتي داشته باشد و چه فعاليت‌هايي صورت بگيرد به يك مشاور سپرده شد تا تحقيقاتي را انجام دهد و برنامه‌هاي مربوط به آشوراده را تهيه كند. اگر اين برنامه عملياتي به تاييد هردو سازمان متولي برسد فعاليت در آشوراده آغاز مي‌شود. در آخرين جلسه مشترك مقرر شد كه كميته سه‌گانه‌اي مجددا بر اين كار نظارت داشته باشد. اميدواريم در دو ماه آينده فرايند مطالعات مربوطه به اتمام برسد و به تاييد هر دو سازمان برسد و اقدامات اجرايي مربوط به آشوراده آغاز شود.»

براي تبليغ در رسانه‌هاي جهاني بودجه نداريم

شيركوند در مورد تبليغ در رسانه‌هاي جهاني براي جذب گردشگر گفت: «هتل‌ها و اماكن اقامتي و تاسيسات گردشگري ما جز در برخي شبكه‌هاي مشخص خارجي محدوديتي براي انجام تبليغات ندارد. اما هزينه بسيار بالاي اين شبكه‌ها باعث شده كه هتل‌ها و تاسيسات گردشگري ما را از تبليغ در اين شبكه‌ها برحذر داشته، سازمان هم اگر بخواهد اقدام به انجام اين تبليغات كند، بودجه بسيار بالايي را مي‌طلبد كه فراتر از توان فعلي سازمان است. ما اين موضوع را مي‌دانيم كه اگر قرار است در زمينه گردشگري در ايران تحولي صورت بگيرد نمي‌توانيم به‌طور مثال از شبكه CNN استفاده نكنيم، به اين دليل كه اين شبكه‌ها در تمام دنيا ديده مي‌شوند. اگر طبق برنامه ششم توسعه بخواهيم تعداد گردشگران را پنج برابر كنيم، بايد شبكه تلويزيوني CNN را قرق كنيم اما فعلاً بودجه اين كار را نداريم، سازمان صداوسيما مي‌تواند در اين زمينه به ما كمك كند.» مرتضي رحماني موحد معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي هم در رابطه با روش‌هاي ديگر تبليغات در كشورهاي هدف گفت: «در مطالعه‌اي كه سال گذشته انجام داديم بازارهاي هدف‌مان را با توجه به دارايي‌هاي‌مان و گردشگرهايي كه در كشور مي‌توانيم مورد حمايت قرار دهيم احصا كرديم. 40 كشور را در سه گروه اولويت‌دار مشخص كرده‌ايم و بر اساس آن هم براي شانزده كشور گروه اول برنامه‌ريزي عملياتي پروژه‌ها در تمام حوزه‌ها كه مي‌توانيم به توسعه گردشگري گروه اول بپردازيم طراحي كرديم و به رياست سازمان پيشنهاد داديم. بحث تبليغات يك بحث جامع، دقيق و علمي است. اگر تمام اجراي تبليغ به شكل درست احصا نشود تبديل به ضدتبليغ مي‌شود. ما براي اينكه دچار ضد تبليغ نشويم و بتوانيم از بسترها استفاده كنيم، سعي كرديم نهادهايي را كه براي تبليغ در دنيا موثر هستند، شناسايي كنيم. نمايندگي‌هاي اطلاع‌رساني را طراحي و 10 نمايندگي را فعال كرديم كه مشغول آماده كردن فعاليت‌هاي‌شان هستند. اين نماينده‌ها ابزار و رابط سازمان و بخش‌هاي مختلف گردشگري كشور در كشورهاي هدف خواهند بود. تا پايان سال 94 تعداد اين نمايندگي‌ها را به 25 نمايندگي مي‌رسانيم و براي 40 كشور هدف برنامه داريم. تبليغ در همه حوزه‌ها و در همه اشكال مورد توجه ما است، شركت در نمايشگاه‌ها، برنامه‌هاي تلويزيوني، حوزه‌هاي شهري، دانشگاهي و حوزه‌هاي تاثيرگذار در كشورهاي هدف جزو برنامه‌هاي ما هست براي اينكه بتوانيم شهروندان اين كشورها را به بازديد از ايران تشويق كنيم. متناسب با بودجه‌اي كه در اختيارمان است و همين طور متناسب با آمادگي كشورمان براي پذيرش گردشگران اين تبليغات را مديريت مي‌كنيم.»

برنامه‌ريزي غيركارشناسانه در مورد سرويس‌هاي بهداشتي

در ادامه شيركوند معاون برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در مورد وضعيت سرويس‌هاي بهداشتي در حوزه گردشگري گفت: «اين مساله به عنوان يك خواسته مطرح است و مي‌گويند اگر مي‌خواهيد گردشگري داشته باشيد لازم است كه به اين مقوله هم بپردازيد. در دولت گذشته بر اساس اين نياز يك برنامه‌ريزي غير‌كارشناسي صورت گرفت. هزار واحد سرويس بهداشتي طراحي كردند و يك رديف بودجه هم براي آن در نظر گرفتند، در برخي استان‌ها مكان‌يابي خوب براي اين سرويس‌ها صورت نگرفته، به اين فكر نكردند كه اين سرويس بهداشتي به برق نياز دارد، نياز به آب دارد و نياز به نگهداري دارد، به تامين اين موارد فكر نكرده‌اند.» شيركوند به اقتصادي شدن سرويس‌هاي بهداشتي اشاره مي‌كند و معتقد است اگر بازده اقتصادي در سرويس‌هاي بهداشتي تعريف شود امكان سرمايه‌گذاري در اين زمينه هم ايجاد خواهد شد. شيركوند در ادامه صحبت‌هايش گفت: «بزرگ‌ترين مشكل گردشگري ايران سرويس بهداشتي است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون