• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3324 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲ شهريور

«كلوديو رانيري» به آناليز سري آ و تفاوت‌هاي آن با فوتبال جزيره مي‌پردازد

ايتاليا و تغيير مسير فوتبالي

علي ميرزايي | كلوديو رانيري، مربي كنوني لسترسيتي سابقه‌اي طولاني در «سري آ» دارد. او هدايت هشت باشگاه ايتاليا از جمله يوونتوس, اينتر و رم را برعهده داشته است. اين مربي ايتاليايي اعتقاد دارد كه « آ اس رم» براي قهرماني بسته شده و مي‌تواند به دو نايب قهرماني متوالي‌اش پايان دهد. مربي لستر مي‌گويد: «رم بزرگ‌ترين تهديد براي يوونتوس است, زمان آن است كه غول تورين از قدرت خلع شود. به نظر من رم و يوونتوس مدعيان اصلي ايتاليا هستند؛ رم هميشه قوي بوده اما با به خدمت گرفتن ادين ژكو، محمد صلاح و دروازه‌باني به نام ووچيچ ژسني به شانس اصلي قهرماني بدل شده است. از سوي ديگر يوونتوس چند مهره كليدي‌اش را از دست داد اما نمي‌توان تيمي كه چهار قهرماني متوالي به دست آورده را ناديده گرفت.»

ايتاليا ظرفيت ليگ 20 تيمي را ندارد

مربي لسترسيتي ليگ بيست تيمه را مناسب ايتاليا نمي‌داند: «من فكر مي‌كنم 20 تيم براي سري آ خيلي زياد است با 18 تيم مسابقات كيفيت بالاتري خواهد داشت و تيم ملي مي‌تواند از آن بهره زيادي ببرد. به آلمان نگاه كنيد, آنها ليگي 18 تيمي و تيم ملي قدرتمندي دارند؛ ژرمن‌ها بين احساسات و مسائل مالي تعادل برقرار مي‌كنند.» رانيري از بزرگ‌ترين حسرت دوران مربيگري‌اش مي‌گويد: «بزرگ‌ترين حسرت من از دست دادن قهرماني ايتاليا سه هفته مانده به پايان مسابقات بود.» رم در فصل 10ـ2009 رقابت تنگاتنگي با اينتر- به مربيگري مورينيو- داشت؛ در هفته 35 رم به سمپدوريا باخت و اينتر، آتالانتا را مغلوب كرد. اين نتايج اينتر را با دو امتياز اختلاف به صدر جدول برد در ادامه نيز اين برتري حفظ شده و اينتر قهرمان شد. رانيري در فاصله سال‌هاي 2000 تا 2004 مربيگري چلسي را برعهده داشت, بهترين خاطره او از همين تيم است: « خاطرات خوب من از چلسي آبراموويچ است, او مانند يك نجيب‌زاده با من برخورد مي‌كرد. هر وقت مرا مي‌بيند مي‌گويد كه چلسي خانه توست، اين تعارف است اما شنيدن آن شيرين است.» در آخر اين مربي 63 ساله از انگليس و ايتاليا و تفاوت‌هاي اين دو مي‌گويد: «من زندگي در انگليس را دوست دارم, ليگ جزيره نسبت به ايتاليا فضايي متفاوت دارد. اينجا احترام خاصي براي كار مربي و مردم وجود دارد. ايتاليا را نيز دوست دارم چون كشورم است و نماينده‌اش هستم اما وقتي پاي فوتبال به ميان بيايد، ايتاليا نقش بد داستان است؛ مثلا همين رسوايي پارما در فصل پيش.»

سقوط پارما؛ ماجراي عجيب و غم‌انگيز فوتبال ايتاليا

باشگاه پارما سرانجام ورشكسته و از نقشه باشگاه‌هاي حرفه‌اي جهان محو شد. اين تيم به دنبال سقوط از «سري آ» ايتاليا به دليل بدهي سنگين، نتوانست مجوز حضور در ليگ دسته دوم را بگيرد و در اين فصل بايد در ليگ آماتورها، يعني دسته پنجم، بازي كند، اتفاقي كه البته طرفداران‌ اين باشگاه با آن بيگانه نيستند. آنها يازده سال پيش و در پي مشكلات شديد مالي مالكان باشگاه، شرايطي مشابه را تجربه كرده بودند؛ هر دو بار، تخلفات و مشكلات مالي ناشي از سوءمديريت، پاياني شومي براي اين باشگاه رقم زد. اين تيم ماه‌ها بدون رييس و با كمك مالي فدراسيون فوتبال ايتاليا اداره مي‌شد تا شايد خريداري پيدا شود و شرايط آشفته پارما را سر و سامان دهد، اما اين اتفاق هرگز نيفتاد. صاحبان جديد براي نجات پارما، نه فقط بايد فورا بدهي 25 ميليون يورويي اعضاي باشگاه را پرداخت مي‌كردند، كه بايد مسووليت بيش از 50 ميليون يورو بدهي باقي‌مانده را مي‌پذيرفتند. اين شرايط ظاهرا از توان مالي كساني كه به خريد و حفظ پارما علاقه‌مند بودند، خارج بود. در عين حال با آشفتگي‌هاي مالي اخير، اين احتمال وجود داشت كه صاحبان بعدي، با مشكلات مالي پيش‌بيني نشده‌اي روبه‌رو شوند.

فوتبال ايتاليا، مبهوت از تحولات پارما

سير سريع تحولات در اين باشگاه كل فوتبال ايتاليا را گيچ و حيرت‌زده كرده بود. به قول دبير بخش ورزش روزنامه «گاتزا دي پارما» مالكان پارما كه به سوءاستفاده‌هاي مالي سنگين متهم هستند، شانس آورده‌اند كه اين اتفاقات در شهر آرام و بي‌سر و صدايي مثل پارما اتفاق افتاده است، اگر به جاي اين شهر، اين رسوايي در رم يا ناپل روي داده بود، طرفداران متعصب تيم‌ها، دست‌كم خانه آنها را آتش مي‌زدند. در اين ميان تنها كاري كه از دست فدراسيون فوتبال ايتاليا برمي‌آمد اين بود كه قول دهد قوانين و ضوابط باشگاه‌داري را بازنگري كند. باشگاه پارما دست‌كم سه بار به مزايده گذاشته شد، اما هيچ‌وقت از ترس مشكلات پنهان اين باشگاه پا جلو نگذاشت تا در نهايت پارما به نوعي نابود شود.

برنامه ايتاليا براي بازنگري در قوانين

بازار نقل و انتقالات سري آ نشان مي‌دهد كه چند باشگاه براي برگشتن به قدرت سابق هزينه‌هاي گزافي مي‌كنند. «كارلو تافيكيو» رييس فدراسيون فوتبال ايتاليا به باشگاه‌ها در مورد هزينه‌ها هشدار مي‌دهد: «اين آخرين فصلي است كه باشگاه‌ها مي‌توانند آزادانه و بدون هيچ نظارتي هزينه كنند. مقررات جديد به زودي اجرا خواهد شد.» تافيكيو در گفت‌وگو با روزنامه «گاتزا دلو اسپرت» مي‌افزايد: « حتي امسال نيز چشم خود را بسته‌ايم اما اين آخرين فصل, يدون قوانين اداري روشن خواهد بود؛ ليگ ايتاليا بايد قوانين محكم‌تري داشته باشد. ما به دنبال حل و فصل مشكلات هستيم و به مربيان، داوران و بازيكنان تضمين مي‌دهيم كه دولت براي حل اين مساله وارد عمل خواهد شد. با اجراي مدل جديد، هر باشگاهي كه به قوانين عمل نكند از خريد و سرمايه‌گذاري محروم خواهد شد. سيستم مالي فعلي بيش از حد نامتناسب است و به ما اجازه نمي‌دهد با ديگر كشورها رقابت كنيم.

منابع: گاتزا دلو اسپرت و بي‌بي‌سي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون