آموزش و پرورش؛ تلاش براي رفع تبعيض
سيد كاظم اكرمي ٭
تحولات آموزش و پرورش در آغاز دولت تدبير و اميد با حضور رييسجمهور براي به صدا درآوردن زنگ اول مهر در مدارس آغاز شد. آقاي روحاني در آن روز مساله نقد و انتقاد و زنگ انشا در مدارس را مطرح كردند، تاكيدي كه سبب شد تا دانشآموزان سراسر كشور به خصوص در دوره متوسطه قلم به دست بگيرند و انشاهاي خود را با محور نقد برخي مسائل اجتماعي بنويسند. اين انشاها جمعآوري و تبديل به كتابي بسيار خواندني شد؛ كتابي كه نشاندهنده اين است كه در فضاي آزاد و گفتوگويي نسل جوان كشور تشويق ميشوند تا دغدغهها و نگاه خود را به جامعه بيان كنند. پس از دانشآموزان، معلمان هم مطالبي را منتشر كردند و به اين فضا پيوستند. اين باز شدن فضا پس از هشت سال بسته بودن فضاي آموزشي كشور از آموزش و پرورش گرفته تا دانشگاه، فرصتي بود براي آغاز تغيير. وقتي كه دانشآموزان چنين مهارتي را در مدرسه تمرين كنند آن را بعدها با خود به فضاي دانشگاه هم ميبرند، جايي كه اميدوارم اجازه ادامه اين رشد و تشويق به روحيه بحث و انتقاد را برايشان فراهم كند كه به نظر ميرسد با تحولاتي كه در دانشگاه اتفاق افتاده است اين فضا هم مهيا ميشود.
نكته ديگري كه در زمينه اقدامات دولت در حوزه آموزش و پرورش ميتوان به آن اشاره كرد بحث تلاش براي رفع تبعيض آموزشي است. در حال حاضر بيش از 100 مدرسه با تعداد دانشآموز زير پنج نفر در كشور ايجاد شده است. تا در روستاهايي كه به دليل خالي شدن از جمعيت جوان مثلا بيش از سه يا چهار دانشآموز ابتدايي وجود ندارد، كودكان از تحصيل بازنمانند. از سوي ديگر بيش از 460 هزار دانشآموز نيز در مدارس شبانهروزي در حال تحصيل هستند؛ كساني كه اكثرا از قشر «مستضعفان مستعد» هستند و از طريق اين مدارس ميتوانند استعدادهاي تحصيلي خود را دنبال كنند. بحث بعدي مربوط به رتبهبندي معلمان است. آقاي فاني در آخرين صحبتهايش در شهر همدان اعلام كرد كه اين طرح از ابتداي مهر امسال اجرا و رتبههاي معلمان ابلاغ ميشود و با كمك 1350 ميليارد توماني دولت اميد ميرود كه بخشي از حقوق پايين معلمان جبران شود. البته ايشان اذعان داشتند كه هنوز فاصله بسياري براي از ميان بردن تبعيض ميان حقوق معلمان و ساير كارمندان دولت وجود دارد اما اجراي چنين طرحهايي اين نويد را ميدهد كه در سالهاي آينده گامهاي اثرگذاري در اين راه برداشته شود. همچنان كه در برنامههاي تدوين شده در حوزه آموزش و پرورش براي برنامه ششم توسعه رفع اين تبعيض به صورت جدي مورد توجه قرار گرفته است. تعيين اولويت براي استخدام فرزندان فرهنگيان بازنشسته در آموزش و پرورش، تقويت بيمه طلايي فرهنگيان و البته بهبود خدمات بيمه درماني براي معلمان و البته بازنشستگان با كمك وزارت بهداشت و درمان از جمله اقدامات اين دو سال در وزارت آموزش و پرورش بوده است. از نظر من و به صورت كلي عملكرد اين وزارتخانه موفق بوده است. وزيري كه تمام عمر خود را در آموزش و پرورش گذرانده است و در زمان جنگ به صورت داوطلبانه به كردستان رفت تا با خدمت در مناطق جنگي در راه مقابله با دشمن و البته رفع تبعيض آموزشي در آن دوره سخت بكوشد، در حال حاضر هم هر كاري كه بتواند براي بهبود اين حوزه انجام ميدهد. هرچند انتقاد نيز حتما به عملكرد وزارتخانه وارد است اما اميدوارم با تلاش بيشتر و توجه ويژه به آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه آن تبعيض موجود ميان معلمان با ساير كارمندان دولت كه از دغدغههاي جامعه فرهنگيان است نيز رفع شود.
٭وزير اسبق آموزش و پرورش