مطالبات جامعه دانشگاهي از وزير علوم
عليمحمد حاضري٭
محمد فرهادي از افراد باسابقه و خوشنام آموزش عالي است. حضور او در اين وزارتخانه بعد از مدتي كه وضعيت وزارت علوم مشخص نبود و بعد از پشت سر گذاشتن چالشهاي اين وزارتخانه در مدت نبود وزير و بيثباتي مديريت، نقطه قوت و اميد است. در اين شرايط مهمترين اولويت دكتر فرهادي در وزارت علوم تثبيت كردن مساله اميد داشتن به پيشرفت و امنشدن فضاي آموزش عالي است. اينكه اعضاي هيات علمي و دانشجويان، به خصوص دانشجويان تحصيلات تكميلي، احساس كنند در روند پذيرش استاد و دانشجو ملاكها و شاخصهاي علمي و پژوهشي مهمتر از هر ملاك ديگري اهميت دارد. در دوره مسووليت فرهادي در وزارت علوم بايد تلاش شود آموزش عالي را علمي اداره كنيم نه بر اساس نگرش گروهي و جناحي. من فكر ميكنم اين اصليترين انتظاري است كه جامعه دانشگاهي از آقاي فرهادي وزير علوم دولت يازدهم دارد. اعتبار دادن و اعتنا به عوامل دروني آموزش عالي، يعني اعضاي هيات علمي و دانشجويان در اداره كردن و مديريت دانشگاه و نظام دانشگاهي اهميت دارند. شرايط بايد به گونهيي باشد كه اعضاي هيات علمي و دانشجويان به جاي اينكه تصور كنند به آنها از بيرون اعمال قدرت ميشود، احساس كنند، استقلال، خودگرداني و خودمديريتي در نظام دانشگاهي با نظارت وزارت علوم وجود دارد. همچنين از افراد بيروني تصميمگيرنده در سطح كلان در آموزش عالي انتظار ميرود با معيارهاي علمي درباره اين نهاد تصميمگيري كنند تا دانشجويان و جامعه دانشگاهي تصور نكنند با نهادي كه براي تصميمگيري در مورد آنهاست فاصله دارند. در اين ميان توقعها و انتظاراتي كه در جريان انتخاب وزير براي اين وزارتخانه وجود داشت باعث ايجاد بيثباتي در مديريت و نظام آموزش عالي شده بود. طيف افراطي كه توقع تداوم خط مشيها و سياستگذاريهاي دولت قبلي را داشتند مانع از ايجاد شرايط آرام و باثبات بودند. اين طيف بدون توجه به خواست اكثريت جامعه و مردمي كه در خرداد 92 به سياستهاي دولت روحاني راي دادند خواهان اجراي سياستهاي مورد نظر خود در وزارت علوم و آموزش عالي و دانشگاهها بودند. اين طيف و گروه بدون در نظر گرفتن نتيجه انتخابات رياستجمهوري متاسفانه نميخواستند در اين زمينه با خواست جامعه دانشگاهي و جامعه همگام باشند. انتخاب فرهادي فرصتي است تا در اين شرايط با آرامش و به ثبات رسيدن نسبي اين وزارتخانه انتظار تحقق انتظارات دانشجويان و اعضاي هيات علمي را داشت.
٭استاد دانشگاه