• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3331 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ شهريور

خبر كوتاه

ظريف: افراط‌گري و تروريسم منطقه را تهديد مي‌كند

سومين دور از سفرهاي منطقه‌اي وزير امور خارجه كشورمان پس از دستيابي به توافق هسته‌اي، با سفر روز گذشته محمدجواد ظريف به تونس آغاز شد. رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان كه صبح ديروز با استقبال تهامي العبد ولي، معاون عربي آفريقايي وزير امور خارجه تونس وارد فرودگاه شهر تونس شده بود، در بدو ورود درباره هدف سفرش به تونس گفت: تونس نمونه موفق حضور مردم در جهان اسلام است و خيلي خوشحاليم اين نمونه به خوبي به كار خود ادامه داده است. وي اظهار داشت: درباره گسترش همكاري‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي با مقامات عاليرتبه تونس گفت‌وگو خواهم كرد. وزير امور خارجه يادآور شد: منطقه با موضوعات افراط و بي‌ثباتي دست به گريبان است، بي‌ثباتي در ليبي، عراق، سوريه و يمن نيازمند گفت‌وگو بين كشورهاي جهان اسلام است. ظريف اظهار كرد: اميدوارم گفت‌وگوهاي سازنده و خوبي با توجه به مواضع مشترك دو كشور داشته باشيم. ظريف كه در سفر به تونس، با وزير امور خارجه، نخست‌وزير و رييس‌جمهور اين كشور ديدار كرد، در ديدار خود با طيب البكوش، وزير امور خارجه تونس در مورد گسترش همكاري‌هاي دو جانبه اقتصادي و فرهنگي دو كشور مذاكره و گفت‌وگو كرد. وزير امورخارجه پس از اين ديدار، در جمع خبرنگاران با ابراز خرسندي از حضور در تونس، اين كشور را دوست و برادر خواند و گفت: زمينه همكاري بين دو كشور ايران و تونس بسيار زياد است و در حوزه همكاري دو جانبه اقتصادي و فرهنگي امكان ارتباط بيشتري وجود دارد. ظريف با تاكيد بر توسعه همكاري‌هاي منطقه‌اي دو كشور افزود: در اين ديدار در زمينه‌هاي مختلف از جمله گردشگري، انرژي، كشاورزي، محيط زيست و امور شهرداري گفت‌وگو كرديم. ظريف با ابراز تاسف از گسترش خطر افراط‌گري، فرقه‌گرايي و تروريسم كه همه منطقه را تهديد مي‌كند، خاطرنشان كرد: در اين زمينه امكان همكاري وجود دارد و از سياست مستقل، منطقي و ميانه‌رو كشور تونس استقبال مي‌كنيم. ظريف در ادامه ديدارهاي روز گذشته خود با مقامات تونسي، در ديدار با الحبيب الصيد، نخست‌وزير تونس با اشاره به توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5، اين دستاورد را موفقيتي براي همه كشورهاي منطقه و جهان اسلام عنوان كرد و گفت: اين مذاكرات ثابت كرد گفت‌وگو و مذاكره اساس حل مشكلات است و نه فشار و تحريم. ظريف با تاكيد بر گسترش روابط دوجانبه و چندجانبه دو كشور خاطرنشان كرد: جلوگيري از فرقه‌گرايي و افراط‌گرايي و خشونت بايد محور همكاري جهان اسلام قرار گيرد زيرا افراط‌گرايي و تروريسم تهديد مشترك همه منطقه است. وزير امور خارجه برقراري خطوط مستقيم هوايي و كشتيراني را زمينه‌ساز افزايش همكاري‌هاي توريستي بين دو كشور عنوان كرد و افزود: جمهوري اسلامي ايران مصمم به اجراي توافقات كميسيون همكاري مشترك دو كشور است. الحبيب الصيد نيز در اين ديدار ضمن استقبال از سفر ظريف به شمال آفريقا و با اشاره به روابط ممتاز دو كشور، آمادگي تونس را براي توسعه همكاري‌هاي دوجانبه اعلام كرد. الصيد گردشگري، صنعت و كشاورزي را از جمله زمينه‌هاي همكاري دو كشور عنوان كرد و خواستار تبادل تجربيات دو كشور در اين زمينه‌ها شد. وي با تبريك موفقيت حاصل شده براي ايران در جريان مذاكرات هسته‌اي، از موفقيت‌هاي ايران در بهره‌برداري از تكنولوژي‌هاي نوين در زمينه‌هاي مختلف ابراز خرسندي كرد. قرار است رييس دستگاه ديپلماسي امروز تونس را ترك كرده و به الجزاير برود.

 

دولت براي رشد و توسعه منتظر لغو تحريم‌ها نمي‌ماند

مجيد تخت‌روانچي، معاون اروپا و امريكاي وزير امور خارجه كشورمان در گفت‌وگو با شبكه خبري بلومبرگ گفت كه اقتصاد ايران صرف نظر از اجرا يا اجرا نشدن توافق هسته‌اي و اينكه تحريم‌هاي بين‌المللي لغو بشوند يا نه، تقويت خواهد شد. وي در اين خصوص گفت: پايين آمدن وابستگي به درآمدهاي نفتي و افزايش جمع‌آوري ماليات موجب تقويت اقتصاد ايران خواهد شد و دولت براي رشد و توسعه منتظر لغو تحريم‌ها نمانده است. اگر چه رفع تحريم‌ها براي بهتر شدن اقتصاد مهم است اما تنها ابزاري نيست كه دولت در اختيار دارد. اگر شما در اقتصاد خود مشكلاتي داشته باشيد مهم نيست كه چه ميزان از رفع تحريم‌ها بهره‌مند مي‌شويد، اين مساله براي حل اين مشكلات در دراز مدت كافي نخواهد بود. معاون دستگاه ديپلماسي كشورمان در ادامه با اشاره به سرمايه‌گذاراني كه براي تجارت با ايران صف كشيده‌اند، بيان كرد: تهران هيچ‌گاه كشورهايي كه در سال‌هاي تحريم روابط تجاري خود با ايران را حفظ كردند، از جمله روسيه، چين و هند كنار نخواهد گذاشت. زود است بخواهيم بگوييم كه قراردادهاي اقتصادي خارجي ما بيشتر به سمت اروپا متمايل شده است يا آسيا، اما آنچه مي‌توانم بگويم اين است كه ما كشورهايي را كه در طول اين دوره سخت همراه‌مان بودند، فراموش نمي‌كنيم. تخت‌روانچي درباره برقراري روابط تجاري ميان تهران و واشنگتن گفت: ما در حال حاضر به تجارت با امريكا فكر نمي‌كنيم اگر در آينده همه‌چيز به خوبي پيش برود، ما فرصت‌هاي موجود را بررسي خواهيم كرد.

 

اواخر مهر، زمان آغاز فرآيند اجراي تعهدات ايران و لغو تحريم‌ها

بهروز كمالوندي، معاون امور حقوقي و بين‌الملل و سخنگوي سازمان انرژي اتمي، اواخر مهر را زمان آغاز فرآيند اجراي تعهدات كشورمان، تاييد آن در آژانس و لغو تحريم‌ها در چارچوب برجام اعلام كرد. كمالوندي در اين خصوص گفت: 90 روز پس از پايان مذاكرات و صدور قطعنامه در شوراي امنيت يعني تا اواخر مهر انتهاي پروسه‌اي است كه بايد مراحل قانوني بررسي توافق در ايران و كشورهاي 1+5 اگر لازم است، انجام شود. ‌البته ممكن است اين كار بنا بر ملاحظاتي 10 تا 12 روز زودتر از اين موعد هم انجام شود. كمالوندي، همچنين احتمال رد برجام را در كنگره امريكا تا 99 درصد محتمل دانست و گفت: طبيعي است كه رييس‌جمهور امريكا هم آن را وتو كند و ممكن است از همه مهلتي كه براي وتو دارد استفاده كند يا نكند اما زماني كه همه كشورها اعلام كنند كه مراحل قانوني را تمام كرده‌اند آنگاه زمان اجراي تعهدات طرف‌ها آغاز مي‌شود. طبعا طرف مقابل نيز لغو تحريم‌ها را اعلام خواهد كرد منتها در اختيار كشور ما خواهد بود كه با اجراي تعهداتش، تاريخ لغو تحريم‌ها را تعيين كند و آنان نيز تاريخ تعهدات‌شان را مي‌گويند و اختياري در تغيير آن نخواهند داشت. كمالوندي در گفت‌وگو با خبرگزاري صدا و سيما افزود: به محض اينكه اين تعهدات اجرا شود و به تاييد آژانس برسد عملا اجرايي خواهد شد و ديگر نيازي به كسب موافقت 1+5 نيست. اجراي تعهدات طرف مقابل به نحوه انجام اقدامات ما بستگي دارد كه در حال بررسي هستيم كه چه مدت طول مي‌كشد. ‌البته مدت زيادي طول نمي‌كشد اما به هر حال ما بايد اقدامات‌مان را انجام دهيم و عملا پس از آن تعهدات طرف مقابل هم كه لغو تحريم‌هاست انجام مي‌شود.

 

دفاع وزير خارجه اتريش از سفر رييس‌جمهور اين كشور به ايران

«سباستين‌كورتس» وزير خارجه اتريش در آستانه سفر «هاينتس فيشر» رييس‌جمهور اين كشور به ايران، به انتقادهايي كه به اين سفر مي‌شود واكنش نشان داد. كورتس كه در اين سفر فيشر، «راينهولد ميترلهنر» وزير اقتصاد را همراهي مي‌كند در گفت‌وگو با خبرگزاري اتريش گفت: « متاسفانه با انزوا در بسياري از موارد مسائل حل نمي‌شوند.» وي افزود: «به نظر من راهكار درست اين است كه وقتي مي‌خواهيم افراد و حتي دولت‌ها را تغيير دهيم، با آنها صحبت كنيم. به اين ترتيب كه با آنها صحبت كنيم و تلاش كنيم كه بيشترين تاثير را بپذيرند.» كورتس درباره مواضع اسراييل درباره توافق هسته‌اي با ايران هم گفت: «من نياز امنيتي و نيز نگراني‌هاي اسراييل را درك مي‌كنم. » وي در عين حال گفت كه در اين مورد با «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير اسراييل صحبت كرده است اما تصور مي‌كند كه نتانياهو حرف‌هاي وي را نپذيرفته است: «كنترل داشتن بهتر از اين است كه هيچ كنترلي نداشته باشيم و اگر تهديد امنيتي از ديد اسراييل را هم جدي تلقي كنيم، در اين صورت بايد از دستيابي به هر توافقي كه مانع ساخت بمب اتم در ايران مي‌شود، خوشحال باشيم. » هيات اتريشي هفتم تا نهم سپتامبر (16 تا 18 شهريور) به ايران سفر خواهند كرد.

 

مقام روس: شكايت ايران در زمينه تحويل اس-۳۰۰ مانع از تحويل اين سامانه است

يك مقام روسي ارسال سامانه موشكي اس- ۳۰۰ به ايران را منوط به پس گرفتن پيگرد حقوقي اين مورد از سوي جمهوري اسلامي دانست. به گزارش فارس، به نوشته خبرگزاري روسي «اسپوتنيك» يك مقام مطلع روسي در اين زمينه گفت: «شرط مهم در اين زمينه پس گرفته شدن دعوي حقوقي اين مساله از سوي ايران است. آنها هنوز از پيگرد حقوقي اين پرونده دست نكشيده‌اند. ما نمي‌توانيم به يك پرونده رسيدگي و همزمان تجهيزات موردنظر آن را نيز ارسال كنيم.» اين در حالي است كه ايران نيز در نقطه مقابل اعلام داشته در صورتي از پيگيري حقوقي اين مساله صرفنظر مي‌كند كه اولين محموله از سامانه موشكي اس- 300 را دريافت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون