• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3332 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۱ شهريور

رزمايش امنيتي و دفاعي 50 هزار بسيجي در تهران

رزمايش امنيتي و دفاعي 50 هزار بسيجي در تهران

گروه سياسي|فرمانده سپاه پاسداران، در روزهايي كه سخن انتخاباتي از هر محفلي بر مي‌خيزد، هشدار مي‌دهد. هشداري انتخاباتي كه هرچند ابتدائا از سفارش حضرت امام از منع ورود سپاهيان به آن يادي مي‌كند، اما اين ممانعت را تنها در حوزه طرفداري از يك جناح خاص سياسي بر مي‌شمرد. سردار جعفري تنها دليل ورود به مباحث انتخاباتي را همين هشدارهايي مي‌داند كه اصل وجودي سپاه بر منطق آن شكل گرفته است. «سپاه شكل گرفته است تا از انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن طبق اصل 150 قانون اساسي حفاظت كند. » همان اصلي كه سپاه را به واسطه جنگي هشت ساله به عرصه‌هاي نظامي كشاند. سردار جعفري كه براي نخستين بار پس از دستيابي به توافق هسته‌اي در جمع خبرنگاران حاضر شد، از آمادگي دفاعي ايران هم گفت و از تهديدي كه در دوران پس از توافق كشور را تهديد مي‌كند. «تهديدي كه امروز بعد از موضوع توافق وجود دارد نگاه جديد دشمن، سوءاستفاده‌هايي كه مي‌خواهد انجام دهد يا نفوذي كه مي‌خواهد در منطقه يا داخل كشور ما داشته باشد، است كه بايد با آنان مقابله شود و اين شرايطي است كه ما در حال وارد شدن به آن هستيم. » اما ورود سپاه به «اقتصاد» كه بارها مورد انتقاد مقامات و مسوولان مختلف كشور قرار گرفته است نيز با محورهاي جديدي از سوي فرمانده سپاه پاسداران مطرح شد. حوزه‌اي كه سردار جعفري ورود به آن را «كمك به اقتصاد» كشور مي‌داند، يكي از وظايف ذاتي سپاه محسوب مي‌شود. سردار جعفري با تاكيد بر اينكه همه دولت‌ها نگاه‌شان به اين بخش از فعاليت سپاه مثبت است، اما از ابهامات دولت فعلي هم ياد مي‌كند. ابهاماتي كه در اوايل كار دولت بارها از سوي مقامات رسمي مطرح شده بود اكنون جاي خود را به اعتماد كامل داده است. سردار جعفري از اعتماد صددرصدي دولت فعلي ياد كرده و تاكيد دارد: «تقاضايي كه دولت‌ها براي كار از سپاه دارند بيش از توان ما است.»به گزارش فارس، گزيده سخنان سردار سرلشكر محمدعلي جعفري، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در نشست خبري كه در محل قرارگاه ثارالله تهران برگزار شد، در ادامه مي‌آيد:

متاسفانه يكي از برداشت‌هايي كه بعد از مذاكرات مي‌شود اين است كه ما با مذاكره و توافق سايه شوم جنگ را از سر كشور و مردم برداشتيم يا از طريق مذاكره و گفت‌وگو با دشمن امنيت نظام جمهوري اسلامي تامين شده است. اين نوع برداشت‌ها حق مردم ايران، فداكاري و حماسه‌هاي آنان و مولفه‌هاي اصلي قدرت جمهوري اسلامي نيست.

برخورداري نظام ما از رهبري مقتدر، هوشمند، انقلابي و حكيم و اعتماد مردم به نظام و رهبري و سياست‌هاي نظام و حمايت‌هاي مردم از مجموعه نظام و شعارهاي انقلاب عامل اصلي بازدارندگي در رابطه با جنگ بوده است.

آنچه بعد از توافق موجب نگراني است، تهديدات نظامي و امنيتي نيست. با توجه به اقتدار نظام و اينكه كسي در شرايط فعلي نسبت به تقويت توان دفاعي ترديدي ندارد، نگراني بعد توافق كه مقام معظم رهبري نيز آن را عنوان كردند، اين است كه كساني فكر كنند دشمني امريكا تمام يا كاهش پيدا كرده است و با اين نگاه ساده‌انديشانه راه ديگري يا اقدامات ديگري انجام دهيم كه اين نگران‌كننده است.

اظهارات دشمنان مبني براينكه توافق هسته‌اي مي‌تواند زمينه را براي جنگ‌هاي احتمالي بيشتر يا تسهيل كند، را نبايد ناشي از عوامل ديگري غير از مولفه‌هاي اصلي قدرت نظام جمهوري اسلامي بدانيم. ممكن است برخي قطعنامه‌هاي سابق در آينده لغو يا بي‌اعتبار شود اما هيچ‌وقت صدور قطعنامه‌ها عليه ايران باعث نشده جرات شروع حمله به خاك ايران را به وجود بياورد و اين نيز به خاطر عوامل بازدارنده ما بوده است.

تهديدي كه امروز بعد از موضوع توافق وجود دارد (حال اگر اين توافق تصويب شود كه هنوز مشخص نيست) نگاه جديد دشمن، سوءاستفاده‌هايي كه مي‌خواهد انجام دهد يا نفوذي كه مي‌خواهد در منطقه يا داخل كشور ما داشته باشد، است كه بايد با آنان مقابله شود و اين شرايطي است كه ما در حال وارد شدن به آن هستيم.

معمولا رزمايش‌ها و تمرينات نيروهاي مسلح در نيمه دوم هر سال آغاز مي‌شود و امسال نيز طبق سال‌هاي قبل نزديك به 20 رزمايش نيروهاي مسلح در دست اجرا دارد كه طبق برنامه و در زمان خود اعلام مي‌شود. رزمايش «اقتدار ثارالله» در 11 و 12 شهريور ماه در تهران و با حضور بيش از 50 هزار بسيجي در قالب 250 گردان براي مقابله با تهديدات دفاعي، امنيتي و امداد و نجات در بوستان ولايت تهران برگزار خواهد شد و بخشي از آمادگي‌هاي نيروهاي مسلح خصوصا بخش مردمي آن به نمايش گذاشته خواهد شد.

يكي از برنامه‌هاي اساسي دشمن نفوذ در منطقه و اثرگذاري بر مسائل منطقه‌اي است كه هدف اساسي آن تجزيه كشورها با استفاده از اختلافات قومي و داخلي است. جمهوري اسلامي به ويژه سپاه براي مقابله با جنگ‌هاي نيابتي كه به راه انداختند و كساني كه مقابل جبهه مقاومت اسلامي جبهه گرفتند با همه توان آماده است تا علاوه بر حمايت‌هاي مستشاري كشورهايي كه از ما درخواستي داشته باشند تا حدي كه در توان‌مان باشد از آنان حمايت مي‌كنيم. اين برنامه تا شكست نهايي دشمن ادامه دارد.

شبهه‌اي كه با صدور قطعنامه جديد به وجود آمده مبني براينكه ايران محدوديتي براي حوزه موشكي و تسليحاتي‌اش پذيرفته، به هيچ‌وجه مورد پذيرش جمهوري اسلامي نيست و هيچ كسي درايران وجود ندارد اين نوع محدوديت‌ها را قبول داشته باشد. ما اين توسعه را به دليل نياز انجام داديم و با توانمندي بيشتر بر روي آن متمركز شديم.

از شروع دولت جديد حتي از دولت قبل موضوع آمادگي بسيج و سپاه براي كمك به اقتصاد كشور با توجه به برنامه‌هاي دشمن از جمله تحريم و فشار اقتصادي وجود داشته است. ما كمك به اقتصاد كشور را يكي از وظايف ذاتي خود مي‌دانستيم. آن هم به خاطر توان گسترده‌اي است كه در اختيار سپاه و بسيج است. اين سازمان گسترده مردمي توان بالايي است كه مي‌شود با كمك آن كارهاي اساسي در حوزه اقتصاد انجام دهيم.

ما بارها اين توانايي خود را اعلام كرديم. البته استقبال هم مي‌شود اما علت اينكه اين خواسته‌ها عملياتي نمي‌شود را نمي‌دانيم. انتظار ما از دولتمردان اين است با توجه به اين همه تاكيدي كه از سوي مقام معظم رهبري بر اقتصاد مقاومتي مي‌شود، بيايند و از اين توان عظيم مردمي استفاده كنند.

بايد مراقب باشيم جريانات سياسي يا احزابي كه در سابقه‌شان با انقلاب، مردم، شعارهاي انقلاب و جهت‌گيري‌هاي انقلاب مخالفت داشتند، خودشان را در قالب احزاب و تشكل‌هاي جديد جا نزنند تا به نوعي مردم ما را دچار اشتباه كنند. البته بصيرت مردم ما به خصوص بعد از فتنه 88 به حدي رسيده كه اين نوع حزب‌بازي‌ها كه مخالف مسير انقلاب اسلامي است را تشخيص دهند. البته ما احساس نگراني جدي در اين لحظه نداريم هرچند مي‌دانيم دشمنان تلاش‌هاي زيادي را هماهنگ با مخالفان انقلاب اسلامي انجام مي‌دهند. اميد ما به هوشياري سياسي و بصيرت مردم است تا فريب اين نوع حركت‌هاي سياسي را نخورند.

تمركز سپاه در يك دهه اخير در مقابله و خنثي‌سازي تهديدات و برنامه‌ريزي‌هاي نرم و نيمه‌سخت دشمن بوده است. معتقديم فعلاً تهديد نظامي عليه جمهوري اسلامي قابل تصور نيست، چون شرايط داخلي، قدرت مردم و خودمان را مشاهده مي‌كنيم مطمئن هستيم دشمن حركتي در عرصه حمله نظامي انجام نمي‌دهد و از اقدام نظامي مستقيم پرهيز مي‌كند.

دشمنان در انتخاب‌ها برنامه‌ريزي و هدف‌هاي خاصي دارند و به دنبال روي كار آمدن جريانات همسو با خودشان هستند، افرادي كه بتوانند در جمهوري اسلامي و در حاكميت قرار گيرند تا از سياست‌هاي آنان حمايت كنند و اين برنامه دشمن از طريق احزاب و جريانات مختلف صورت مي‌گيرد.

حمايت از بخش‌هاي خصوصي سياستي است كه سپاه در اين چند سال آن را دنبال مي‌كند، اين سياست با تمركز روي مناطق محروم و نقاطي كه در رابطه با مسائل امنيتي بحث گسترش فعاليت‌هاي اقتصادي در آنجا با مشكل مواجه است يا در عرصه‌هاي خاصي كه شركت‌هاي داخلي توان آن را ندارند و بايد به دست شركت خارجي انجام شود. اما به دليل تحريم آنان كنار كشيده‌اند، است. نمونه اين موضوع فاز 15 و 16 پارس جنوبي است كه سپاه جايگزين يك شركت خارجي شد و امسال نيز اين فازها 100درصد به نتيجه رسيده و بخش زيادي از توان توليد گاز و منابع را به كشور اضافه كرده و اين وظيفه ادامه خواهد داشت.

همه دولت‌ها نگاه‌شان به اين بخش از فعاليت سپاه مثبت است چون كمك به دولت است. دولت فعلي در ابتدا ابهاماتي بر اين قضيه داشت اما الان اعتماد كامل و 100درصدي دارد. تقاضايي كه دولت‌ها براي كار از سپاه دارند بيش از توان ما است، اميدواريم اين توانمندي توسعه پيدا كند.

اثرگذاري اقتصادي بعد از برداشته شدن تحريم‌ها افق روشني ندارد، ابهامات زيادي در اين خصوص وجود دارد كه وابسته به تغيير نگاه است. اگر تحريم‌ها هم برداشته شود نگاه ما بايد به داخل و روي اقتصاد مقاومتي باشد كه اگر اين اتفاق بيفتد شايد بر توانمندي‌هاي داخلي كشور تغييري ايجاد شود.

امريكا هنوز هم شيطان بزرگ است و ما نبايد فريب اين شعارهاي جديد، مظلوم‌نمايي و مردم‌فريبي را كه امريكا انجام مي‌دهد بخوريم.

درباره ادعاي برخي رسانه‌ها و جريان‌ها در خصوص دخالت سپاه در انتخابات بايد بگويم علت هشدارهاي سپاه اين است كه سپاه شكل گرفته است تا از انقلاب اسلامي و از دستاوردهاي آن طبق اصل 150 قانون اساسي حفاظت كند. جنگ 8 ساله سپاه را به عرصه‌هاي نظامي كشاند در حالي كه ابتدا قرار نبود سپاه نظامي باشد. بعداز جنگ به دليل اينكه تهديدات نظامي جدي شد سپاه لازم ديد در اين عرصه هم وارد شود اما نبايد فراموش كنيم فلسفه وجودي سپاه حفظ انقلاب و دستاوردهاي انقلاب اسلامي است.

اگر در اين وضعيت سپاه نقش‌آفريني نكند ماموريت خود را درست انجام نداده، حال وقتي سپاه دراين عرصه ورود مي‌كند و هشدارهايي مي‌دهد يا اقداماتي انجام مي‌دهد، كساني كه مي‌خواهند از مسير سياسي يا فرهنگي اقداماتي عليه انقلاب اسلامي انجام دهند، طبيعي است كه عمليات رواني و جوسازي عليه سپاه را شروع مي‌كنند و سپاه را متهم به اين مي‌كنند كه دخالت‌هاي سياسي‌اي را كه امام منع كرده بودند، سپاه وارد شده در حالي كه آن فرمايش امام اين است كه سپاه از يك جناح خاص طرفداري نكند.

امروز شاهديم در جريان اصولگراي همراه انقلاب ده‌ها جريان حزبي وجود دارد كه سپاه نمي‌تواند از هيچ يك از آنها حمايت كند. سپاه از انقلاب اسلامي، منويات مقام معظم رهبري و جهت‌گيري‌هاي كلي انقلاب اسلامي در عرصه‌هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي دفاع مي‌كند و اين دفاع سپاه دفاع از اصول و دستاوردهاي انقلاب اسلامي است.

مخالفان سپاه با اتهام دخالت سپاه به دنبال فضاسازي هستند، اينان مي‌خواهند سپاه را در حاشيه قرار دهند كه البته سپاه هوشيارتر از اين است كه فريب اينها را بخورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون