• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3332 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۱ شهريور

وزير كشور لبنان: دست خارجي در كار است

وزارت«محيط زيست» دراشغال معترضان

با پايان مهلتي كه معترضان به دولت لبنان داده‌اند، اعتراض‌ها بار ديگر در بيروت آغاز شده است. بر پايه آخرين گزارش‌ها، روز گذشته ساختمان وزارت «محيط زيست» به اشغال شماري از معترضان لبناني كمپين «بوي تعفن مي‌دهيد» در آمد. آنها خواستار استعفاي «محمد مشنوق» وزير محيط زيست شده‌اند. رهبران اين كمپين همچنين از همه شهروندان لبناني خواسته‌اند به تحصن آنها در داخل ساختمان وزارت محيط زيست بپيوندند. اما اين اقدام با واكنش تهديدآميز وزارت كشور لبنان مواجه شده است. كنش و واكنشي كه به نظر مي‌رسد در حال شكل دادن به تحولي بزرگ در لبنان باشد.

 

اولتيماتوم وزير كشور

به دنبال تجمع شماري از اعضاي كمپين «بوي تعفن مي‌دهيد» در وزارت محيط زيست، دفتر وزيركشور لبنان به تحصن‌كنندگان نيم ساعت مهلت داد مقر وزارت محيط زيست را ترك كنند. گفتني است كمپين «بوي تعفن مي‌دهيد»، كمپين معترضان لبناني به بحران انباشت زباله است كه از يك ماه گذشته همزمان با آغاز اين بحران با برگزاري تجمع‌هاي كوچك و تظاهرات مسالمت‌آميز شروع به فعاليت كرده است. هواداران اين كمپين شنبه و يكشنبه هفته گذشته با خشونت نيروهاي امنيتي و نظامي لبنان مواجه شدند. بر اساس گزارش‌ها در جريان حملات نيروهاي امنيتي به معترضان يك شهروند لبناني كشته، بيش از 80 نفر زخمي و يك نفر خودسوزي كرد. اين كمپين روز يكشنبه به دولت لبنان 72 ساعت مهلت داد كه به مطالبات مردم پاسخ دهد.

 

مقاومت وزير محيط زيست

معترضان لبناني استعفاي وزير محيط زيست را يكي از خواسته‌هاي خود براي پايان دادن به تظاهرات ضد دولتي اعلام كرده‌اند ولي محمد مشنوق در واكنش به اين خواسته‌ها اعلام كرد: استعفا نمي‌دهم. محمد مشنوق، وزير محيط زيست در واكنش به اشغال اين وزارتخانه از سوي معترضان اعلام كرد به وظايفش عمل مي‌كند و تا آنجاكه در توان دارد براي حل مشكل زباله‌ها و ساير مسائل تلاش مي‌كند.

دست خارجي در كار است

در حالي كه معترضان لبناني در مطالبات خود خواستار پاسخگويي نهاد مشنوق وزير كشور درباره خشونت نيروهاي امنيتي لبنان در برابر تظاهر‌كنندگان شده‌اند، مشنوق در نخستين اظهارات خود انگشت اتهام را به سوي يك كشور كوچك عربي گرفته و اين كشور را متهم به تحريك و حمايت از اغتشاشگراني كرده است كه به گفته وي در تظاهرات هفته گذشته بيروت اقدام به ايجاد آشوب و تخريب اموال عمومي كرده‌اند.

وزير كشور لبنان كه در يك برنامه تلويزيوني درباره حوادث روزهاي 22 و 23 اوت بيروت سخن مي‌گفت، اظهار داشت: هرفردي تصاوير تظاهرات شنبه گذشته را ببيند متوجه مي‌شود كه جمعي از حاضران در تظاهرات كه تعدادشان از چند ده نفر تجاوز نمي‌كرد، اقدام به تخريب و شكستن شيشه مغازه‌ها كرده‌اند. وي در عين حال تاكيد كرد كه نيروهاي پليس مطلقا اقدام به تيراندازي (تير واقعي يا لاستيكي) به سوي مردم نكرده‌اند اما برخي اشتباهات رخ داده كه ديگر تكرار نخواهد شد. وزير كشور لبنان با تاكيد مجدد بر دخالت عوامل خارجي در تحريك و حمايت مالي از اغتشاشگران گفته است: بعد از اتمام تحقيقات، در اين زمينه اطلاع‌رساني انجام خواهد شد.

 

آخرين خبرها از لبنان

آخرين گزارش‌ها حاكي از آن است كه نيروهاي امنيتي لبنان ساختمان وزارت محيط زيست در مركز بيروت را از خبرنگاران تخليه كرده‌اند و بدين‌ترتيب پخش مستقيم شبكه‌هاي تلويزيوني از داخل ساختمان اين وزارتخانه متوقف شده است. برخي گزارش‌ها نيز از درگيري نيروهاي امنيتي با تظاهرات‌كنندگان در نزديكي اين وزارتخانه حكايت دارند. نهاد مشنوق خواستار مذاكره با محاصره‌كنندگان وزارت محيط زيست شده است.

 

استقبال حزب‌الله لبنان از طرح نبيه‌بري

بعد از اعلام آمادگي سعد حريري، رهبر جريان مستقبل با طرح مذاكرات ملي از سوي نبيه‌بري رييس پارلمان لبنان، حزب‌الله لبنان در بيانيه‌اي حمايت كامل خود را از طرح بري اعلام و تاكيد كرد: اين طرح فرصت خوبي براي حل بسياري از مسائل موجود در كشور و ايجاد راهكار دايم و با ثبات براي بحران سياسي است كه بحران‌هاي اجتماعي و اقتصادي را به دنبال داشته است. حزب‌الله لبنان ابراز اميدواري كرد كه تمامي گروه‌هاي سياسي از اين طرح حمايت كنند.

 

اعتراض‌هاي لبنان در نگاه تحليلگران عرب

ايرنا در گزارشي به بررسي مواضع رسانه‌هاي جهان عرب درباره تظاهرات اعتراض‌آميز مردم لبنان پرداخته و مي‌نويسد در جهان عرب نگاه‌هاي گوناگوني درباره اين اعتراض‌ها وجود دارد. برخي، اين اعتراض‌ها را دريچه‌اي به سوي حل مشكلات و شمار ديگري مسيري مي‌دانند كه به آشوب و بي‌ثباتي ختم مي‌شود. اين گزارش مهم‌ترين مطالبي را كه در رسانه‌هاي عربي درباره اعتراض مردم لبنان و مولفه‌هاي نقش‌آفرين در شكل‌گيري آن منتشر شده بررسي مي‌كند.

هشدار «الحيات» | «درد مردم هزاران نفر را جذب كرد و به سياستمداران فاسد هشدار داد»

سرخوردگي جوانان لبنان در «المستقبل» | شكي نيست كه بن بست سياسي و ريشه‌دار شدن فساد در ميان همه نهادها و قشرها و بحران‌هاي معيشتي، لبنان را تهديد مي‌كند و اين كشور را در زمره كشورهاي شكست خورده قرار مي‌دهد. چنين مسائلي حالتي از سرخوردگي و نااميدي را ميان جوانان لبنان به وجود آورده و سبب شده است تا لبناني‌ها براي رهايي از آن تلاش كنند.

سناريوي خطر در «النهار» | «آيا تظاهرات لبنان آغاز انقلاب است يا دريچه‌اي براي دست زدن به كودتا و به راه انداختن حمام خون». همه لبنان به كمپين «بوي گندتان همه جا بلند شده است» با ديده نگراني نگاه مي‌كنند.

بن بست سياسي در «الانوار» | در شرايطي كه اوضاع سياسي در لبنان به بن‌بست رسيده، چاره‌اي جز حضور در خيابان و اعتراض نيست.

دلهره در «الاخبار» | آنچه در لبنان رخ مي‌دهد، انقلاب نيست. اما آنچه را در قلب بيروت رخ مي‌دهد نبايد ناديده گرفت. اعتراض‌كنندگان توانستند راحتي را از طبقه حاكم سلب كنند و نوعي ترس و وحشت را ميان آنان به وجود آورند؛ رخدادي كه پيش از اين سابقه نداشت.

شعله‌هاي انقلاب در «عكاظ» | زباله‌هايي كه در خيابان‌هاي لبنان جمع شده، شعله‌هاي انقلاب لبناني‌ها عليه بن بست سياسي را برمي‌افروزد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون