• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3332 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۱ شهريور

ابتكار تروريستي جديد داعش

 

تروريست‌هاي داعش يك بار ديگر شكل جديدي از جنايت‌هاي خود را به نمايش گذاشتند تا بتوانند به رعب و وحشت جهانيان از اين گروه تروريستي بيفزايند. در ويديو جديد كه توسط داعش ضبط شده، ابتدا چهار نفر عراقي كه به اتهام جاسوسي دستگير شده‌اند يك به يك جلوي دوربين مي‌آيند و به اتهامات خود اعتراف مي‌كنند. اين فيلم سپس قاب چوبي را نشان مي‌دهد كه به گونه‌اي طراحي شده است تا آتش زير آن قرار بگيرد. در بخش بعدي اين فيلم اين چهار عراقي با زنجير از نرده چوبي آويزان شده‌اند. سپس فردي نقاب‌پوش در جلوي دوربين قرار مي‌گيرد و اعلام مي‌كند اين مجازات افرادي است كه عليه ما اقدام مي‌كنند. افرادي كه تنها جرم‌شان اين است كه در اصل عليه داعش جنگيده‌اند. سپس فرد نقاب پوش چوبي را كه به نفت آغشته بود را آتش مي‌زند و آن را در مسيري از مواد اشتعال زا قرار مي‌دهد و آتش به جايي مي‌رسد كه قربانيان در آنجا آويزان هستند و تراژدي از اينجا آغاز مي‌شود. تصور اينكه اين ويديو واقعي باشد هنوز هم غيرممكن است. اما واقعيت اين است كه داعش تاكنون به شيوه‌هايي جان افراد را گرفته كه در هيچ كدام از فيلم‌هاي دهشتناك هاليوود هم جايي نداشته است.

بازتاب‌ها

كارشناسان مي‌گويند اين اقدامات داعش اعمالي انتقامجويانه است. دكتر آندرياس كريگ، متخصص خاورميانه در كالج مطالعات نظامي كينگ مي‌گويند اين ويديو اندكي با ويديوهاي گذشته داعش متفاوت است زيرا از نظر طراحي و دكور‌بندي نيز با ويديوهاي قبلي متفاوت بود و بيشتر اين ويديو براي تهديد و ارعاب به مخاطبان جهاني طراحي شده است. او معتقد است كه داعش قصد داشته با اين اقدام خود نشان دهد كه مهم‌ترين دشمن آنها يعني شيعيان اقدامات‌شان بدون عكس‌العمل نخواهد بود. وي تاكيد دارد كه داعش مي‌خواهد يك پيام نيز به دولت عراق ارسال كند و بگويد كه داعش مي‌تواند بدون در نظر گرفتن مصونيت هر كسي را مجازات كند.

چارلي وينتر، متخصص در مبارزه با تروريسم در مصاحبه با اينديپندنت نيز عنوان كرده است كه زماني كه ويديوهاي ابوعزراييل در شبكه‌هاي اجتماعي عليه داعش منتشر مي‌شود، مي‌توان آن را يك نوع خط و نشان شيعيان براي تروريست‌هاي داعش دانست. او گفت كه اين نوع فيلم از داعش متفاوت بود. داعش عملا انتشار فيلم‌هاي ابوعزراييل را فرصتي دانسته تا بتواند توجيهي براي اعمال تروريستي خود پيدا كند و از آن نيز حتي براي تبليغات استفاده كند. آن گونه كه رسانه‌هاي غربي عنوان مي‌كنند ابوعزراييل بدترين كابوس تروريست‌هاي داعش در عراق است. وينتر همچنين معتقد است كه تروريست‌هاي داعش قصد دارند تا از شكاف ميان شيعه و سني سوءاستفاده كند. ولي نكته‌اي كه در اين بين حايز اهميت است تروريست‌هاي داعش چندان به دنبال مبارزه با شيعيان نيستند بلكه تاكنون نشان داده‌اند كه هيچ گروه و قوميتي از دستان داعش در امان نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون