• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3332 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۱ شهريور

معاون وزير آموزش و پرورش دولت اصلاحات:

توصيه‌هاي روحاني در آموزش وپرورش عملي نشده است

رحيم عبادي

رحيم عبادي، معاون وزير آموزش و پرورش دولت اصلاحات در ارزيابي عملكرد دو ساله وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: ظرفيت‌هاي ايجاد شده پس از استقرار دولت روحاني اين امكان را براي آموزش‌و‌پرورش فراهم آورده بود كه بتواند قدم‌هاي اساسي براي بهبود مديريت و بهبود برنامه‌هاي آموزشي و پرورشي و در نهايت بهبود اقتصاد آموزش و پرورش و مسائل رفاهي و معيشتي فرهنگيان بردارد، اما به‌نظر مي‌آيد ضعف در مديريت و برخورد انفعالي در آموزش‌و‌پرورش نسبت به چالش‌ها و مسائل پيش‌آمده آموزش و پرورش را از حركت رو به جلوي دولت بازداشته است. وي با بيان اينكه عموما مديريت آموزش و پرورش درگير مسائل جاري اجرايي و اداري شده است، خاطرنشان كرد: اين موضوع موجب شده، آموزش و پرورش در بسياري از زمينه‌ها همچون حوزه‌هاي آموزشي- پرورشي، محتوايي، پژوهشي و رفاهي نه‌تنها تحولي را آغاز نكرده، بلكه بخشي از اين حوزه‌ها سياست‌هاي گذشته را دنبال مي‌كند، به طور مثال به نظر مي‌آيد در بخش‌هاي رفاهي، پرورشي و لايه‌هاي مياني هنوز رويكردهاي دولت قبل دنبال مي‌شود.

سايت سخن معلم به نقل از ايلنا آورده است؛ معاون وزير آموزش و پرورش در دولت اصلاحات اضافه كرد: با وجود اينكه روحاني به مناسبت‌هاي مختلف در ديدار با مسوولان آموزش و پرورش تاكيد بر رويكردهاي تحولي داشته، اما به نظر مي‌آيد بسياري از توصيه‌هاي روحاني در حد توصيه مانده و باعث شده است آموزش و پرورش از مسير حركت رو به جلوي دولت در بسياري از زمينه‌ها باز بماند. وي به تاكيدات و توصيه‌هاي روحاني به وزارت آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: از جمله تاكيدات روحاني توجه به قانون و قانون‌مداري و حتي آموزش در سطح دانش‌آموزان و معلمان در قالب بحث حقوق و تكاليف، به رسميت شناختن اعتراضات معلمان و دانش‌آموزان، ترويج فرهنگ گفت‌وگو، تعامل و ايجاد زنگ گفت‌وگو، پرهيز از ايجاد فضاي امنيتي، توجه به امنيت جسمي و رواني معلمان و دانش‌آموزان، حركت در چارچوب قانون اساسي بوده است.

عبادي ادامه داد: به نظر مي‌آيد بعد از دو سال در اين زمينه‌ها ضعيف عمل كرديم به طوري كه در مسائل محتوايي، تحول قابل ملموسي را شاهد نبوده‌ايم. در حوزه مسائل معيشتي و اقتصاد آموزش و پرورش مي‌شد اقدامات موثرتري انجام شود، اما هنوز آموزش و پرورش گرفتار تامين نيازهاي ابتدايي معلمان است و به نظر مي‌رسد، صندوق ذخيره فرهنگيان مي‌تواند بيشتر كمك كند كه البته بيشتر تبديل به يك حياط خلوتي براي بخشي از مديران آموزش و پرورش شده‌ بود كه اميدواريم در دولت فعلي شاهد توقف اين روند باشيم.

معاون آموزش و پرورش در دولت اصلاحات ادامه داد: هنوز برخي نهادهاي خارج از آموزش و پرورش فكر مي‌كنند كه اين دستگاه، بخش سياسي و عقيدتي نظام است و بر اين نظر هستند كه با مهندسي فرهنگي، ماموريت و انتظارات از آموزش و پرورش را به عنوان يك نهاد عقيدتي محدود كنند، غافل از اينكه اين وزارتخانه يك نهاد تخصصي و حرفه‌اي مشابه ساير نهادهاي تخصصي كشور است و ماموريت و وظايف آن در چارچوب قانون و اهداف مصوب مجلس و قانون اساسي است. وي ادامه داد: بنابراين نتيجه اين شده كه برنامه‌هاي تربيتي و آموزشي و پرورشي عموما عرضه محور، دستوري و از بالا به پايين باشد و كارشناسان و معلمان كه سرمايه اصلي هستند در اين فرهنگ نقشي نداشته باشند و تنها مجري هستند. در حال حاضر نقشه راه آموزش و پرورش توسط دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب مي‌شود و حتي شوراي عالي آموزش و پرورش كه عالي‌ترين نهاد تخصصي و مسوول در اين حوزه است در اين خصوص كمترين اختيار را دارد. معاون آموزش و پرورش در دولت اصلاحات تصريح كرد: آموزش و پرورش عموما متاثر از انتظارات نهادهاي بيرون است و به دليل عدم رويكرد تحولي بيشتر به يك نهاد اداري و نهاد سازماني تبديل شده، غافل از اينكه كاركرد آموزش و پرورش، امروزه يك كاركرد اجتماعي و يك فصل مشترك دولت و ملت است و مي‌تواند اميد و نشاط را در ميان خانواده‌ها، دانش‌آموزان و فرهنگيان ايجاد كند. عبادي با بيان اينكه كارنامه وزارت آموزش و پرورش طي دو سال اخير در بخش تدبير نمره قبولي دارد، اما در بخش اميد نمره قابل قبولي را نمي‌توان به اين وزارتخانه داد، گفت: فكر مي‌كنم آموزش و پرورش در بخش تدبير با تصميمات كارشناسانه و پرهيز از رفتارهاي هيجاني و تصميمات مقطعي، سعي كرده آرامش را به بدنه آموزش و پرورش برگرداند، اما اين تنها نياز اين وزارتخانه پرجمعيت نيست و قطعا نيازمند نشاط، شادابي، تحرك و پويايي است و در اين بخش بايد اقدامات لازم صورت گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون