• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3333 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۲ شهريور

در آستانه انتخابات زود هنگام تركيه رخ داد

حمله پليس به رسانه‌ منتقد اردوغان

يك بار ديگر با آغاز روند برگزاري انتخابات سراسري در تركيه فشارها روي رسانه‌هاي منتقد در اين كشور افزايش يافته است. پليس تركيه طي اقدامي هماهنگ روز سه‌شنبه به هلدينگ
كوزا-ايپك كه شامل 23 شركت مي‌شود، حمله كرد. اين مجموعه رسانه‌اي منتقد دولت در تركيه به اتهام حمايت از گروه‌هاي تروريستي مورد تحقيق و تفحص پليس قرار گرفته و شش نفر نيز در اين مجموعه توسط پليس دستگير شدند.

گفتني است روزنامه تركيه‌اي بوگون، ارزن، كانال‌هاي تلويزيوني بوگون و كانال ترك و همچنين وب‌سايت
BGNNews از جمله رسانه‌هاي معتبر زير مجموعه اين هلدينگ رسانه‌اي به حساب مي‌آيند كه بسيار نزديك به رقيب سياسي اردوغان، يعني فتح‌الله گولن هستند كه اكنون در امريكا ساكن است. آن‌گونه كه خبرگزاري آناتولي تركيه گزارش داده روز سه‌شنبه پليس‌هاي نقاب‌دار به عنوان بخشي از يك تحقيقات عليه گروه‌هاي تروريستي وارد مجموعه شركت‌هاي كوزا-ايپك شدند. اين خبرگزاري همچنين مي‌افزايد فتح‌الله گولن متهم به حمايت‌هاي مالي و تبليغ براي يك سازمان تروريستي است.

واكنش‌هاي داخلي به حمله پليس

رياست اين مجموعه شركت‌ها با حضور در شبكه تلويزيوني كانال ترك از زير مجموعه‌هاي ايپك در پاسخ به اين عمليات گفت: اتهامات منتشر شده بي‌اساس و خنده‌دار است و ما اين عمليات را محكوم مي‌كنيم. وي همچنين مي‌افزايد، اگر پليس قادر به پيدا كردن حتي يك درصد از پول‌هاي غيرقانوني در شركت شد من آماده‌ام تا اين شركت را به دست آنها بسپارم.

در همين حال علي حيدر كونكارو، وزير جديد تركيه در اتحاديه اروپا از حزب دموكراتيك خلق اعلام كرد كه اين حملات پليس به هيچ عنوان قابل توجيه نيست. او همچنين افزود، من نگران آن هستم كه هدف قرار دادن رسانه‌هاي بزرگ در تركيه موجب نگراني‌هاي بزرگ در سراسر جهان در مورد وضعيت دموكراسي در تركيه شود.

واكنش‌هاي خارجي

عمليات پليس تركيه عليه رسانه‌هاي منتقد اردوغان، واكنش‌هاي بين‌المللي را نيز برانگيخت. مارك تونر، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا ازتركيه خواست تا از ارزش‌هاي دموكراتيك جهاني حمايت كند كه اين شامل آزادي مطبوعات و روند دسترسي آزاد به اطلاعات نيز مي‌شود.

اتحاديه اروپا نيز به تركيه هشدار داد كه پيگرد قضايي روزنامه‌نگاران منتقد و رسانه‌ها با انگيزه‌هاي سياسي، پيامدهايي براي اين كشور در بر خواهد داشت. سخنگوي فدريكا موگريني، نماينده عالي اتحاديه اروپا در سياست خارجي، در بروكسل اعلام كرد: هر كشوري كه مشغول مذاكره براي عضويت در اتحاديه اروپاست، بايد به حقوق بشر احترام بگذارد كه حق آزادي بيان نيز جزيي از آن به‌شمار مي‌رود.

يادآوري

دولت تركيه در طول دو سال گذشته به دنبال آن بوده است تا جنبش خدمت را كه جنبش قدرتمندي به رهبري گولن در تركيه در حال فعاليت است تضعيف كند. اردوغان، فتح‌الله گولن را براي ايجاد يك دولت موازي با هدف سرنگوني دولت متهم كرده است. اين در حالي است كه گولن طي سال‌هاي متمادي طيف وسيعي از مدارس و رسانه‌ها را به عنوان يك متحد نزديك به اردوغان در تركيه به وجود آورد و تاثير بسزايي در روي كارآمدن حزب عدالت و توسعه در تركيه داشت. اما در سال 2013 مقامات دولتي تركيه كه به گولن نزديك بودند اتهاماتي را عليه نزديكان اردوغان مطرح كردند كه موجب ايجاد يك جنگ تمام‌عيار ميان دو متحد قديمي شد و از آن زمان اردوغان تسويه نهادهاي دولتي، پليس و دستگاه قضايي را از نزديكان گولن آغاز كرد. در ماه دسامبر گذشته نيز ده‌ها تن از افرادي كه در رسانه‌هاي نزديك به گولن فعاليت مي‌كردند، دستگير شدند.

 

اتهام عليه دو بريتانيايي

دادگاهي در تركيه پيش از حمله پليس به مجموعه شركت‌هاي كوزا-ايپك حكمي را صادر كرد كه بر مبناي آن دو خبرنگار بريتانيايي به اتهام حمايت از گروه‌هاي تروريستي محكوم شده‌اند. اين دو خبرنگار جمعه گذشته در دياربكر دستگير شدند اما دولت تركيه عنوان كرده كه دخالتي در دستگيري آنها نداشته و از اين اتفاق بسيار ناراحت است.

 

ربوده شدن 18 تبعه ترك

دولت تركيه تاييد كرد كه 18 تبعه اين كشور توسط افراد مسلح از يك كارگاه ساختمان‌سازي در عراق ربوده شده‌اند. افرادي كه لباس‌هاي نظامي بر تن داشتند و صورت‌هاي خود را پوشانده بودند، اتباع تركيه را كه كارگر كارگاه ساختمان‌سازي بودند، با خود برده‌اند. مقام‌هاي عراقي مي‌گويند كه اين افراد از شهرك صدر در شمال بغداد ربوده شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون