• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3333 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۲ شهريور

گزارش «اعتماد» از اصلاحات اساسي و تدوين برنامه در فوتبال چين

هدف؛ قهرماني جام‌جهاني

علي ميرزايي/ چين، يكي از زادگاه‌هاي فوتبال؛ در قرن دوم ميلادي اين رشته به شكل سنتي بين مردم شرق آسيا محبوب بوده. خيلي پيشتر از آنكه توسط انگليسي‌ها، در قرن نوزدهم به شكل جديد احيا شود. اگرچه اقتصاد چين سال‌هاست با زندگي ما ايرانيان گره خورده و نام اين كشور خود به خود ما را ياد واژه‌هايي چون « بي‌كيفيت» مي‌اندازد اما واقعيت چين تا حدودي چيز ديگري است. شايد به دليل سود بيشتر براي تجار و عدم نظارت بر واردات، بي‌كيفيت‌ترين كالاهاي اين كشور راهي بازار ايران مي‌شود. چين كه با جمعيت 35/1 ميلياردي‌اش در پي سه دهه اصلاحات به دومين اقتصاد بزرگ جهان تبديل شده، در ورزش نيز جايگاه دوم خود را تثبيت كرده و در جديدترين برنامه‌اش به دنبال اصلاحات فوتبالي است. برنامه كشور آسماني، براي فوتبال بسيار بلندپروازانه و در حد قهرماني جام جهاني، آن هم براي تيمي است كه تنها يك دوره در اين مسابقات شركت كرده و ثمره‌اش هم سه باخت بوده است. با اين حال بازي‌هاي زيباي چين در جام ملت‌هاي 2015، سه برد پي‌درپي و صعود به عنوان صدرنشين آن هم در گروهي كه شامل عربستان، ازبكستان و كره شمالي هم مي‌شد، نشان مي‌دهد كه برنامه چيني‌ها جدي است. در پي برنامه اصلاحات فوتبالي چين كه پنج ماه پيش به تصويب رسيد، شايد اين كشور قهرمان جام جهاني نشود اما حداقل به چالش بزرگي براي رقباي آسيايي و بالطبع تيم كشورمان بدل خواهد شد.

احياي «يانگ ژو» براي روياي جام جهاني

ضرب المثلي چيني مي‌گويد: « شمشير خوب احتياج به تيز كردن دارد. » حكايت يانگ ژو، مهاجم باشگاه شاندونگ نيز اين گونه است، او كه به دليل مصدوميت‌هايش رقابت‌هاي ليگ پارسال و جام ملت‌هاي آسيا را از دست داده بود با تلاش و پشتكار، به روزهاي اوج خود برگشته است. مهاجم شاندونگ در بازي اول چين برابر بوتان، هت تريك كرده و سبب پيروزي 6 بر صفر تيمش شد. بازيكن چين در گفت‌وگو با سايت فيفا مي‌گويد: «من از يك سال مصدوميتم درس‌هاي زيادي گرفتم. هم‌اكنون مي‌دانم كه براي رسيدن به موفقيت تنها يك راه ميانبر وجود دارد و آن كار زياد است. دريافته‌ام كه اگر از شانسي كه نصيبت شده استفاده نكني به زودي از دست خواهد رفت.» ژو محصول مدرسه فوتبال مشهور شهر «داليان» و چهره تاثيرگذار نوجوانان چين در سال 2004 بود كه سبب قهرماني اين كشور در آسيا و صعود به جام جهاني شد. او در مورد آرزويش مي‌گويد: « چشم‌انداز بزرگ ما، شركت در مسابقات جهاني خواهد بود. » چيني‌ها 16 سال پس از نخستين صعود به جام جهاني، به دنبال دومين حضور خود در اين مسابقات هستند. آنها اميدوارند در گروهي كه تيم‌هاي قطر، هنگ‌كنگ، بوتان و مالديو نيز حضور دارند به عنوان صدرنشين صعود كنند. ژو در مورد همگروه‌هاي‌شان مي‌گويد: «در اصل رقابت اين گروه بين چين و قطر است، ما قطر را به عنوان رقيب اصلي‌مان نگاه مي‌كنيم اما باقي تيم‌ها را نيز دست‌كم نگرفته و سعي مي‌كنيم بيشترين امتياز را از آنان بگيريم.»

مبارزه با فساد و قمار

دولت چين از سال 2009 شروع به ترويج فوتبال پايه كرده، اما به دليل رشد سريع فوتبال در آسيا و جهان از ديگر رقبا عقب افتاده است. بخشي از اصلاحات چين مربوط به مبارزه با فساد و قمار در اين كشور است اما چنين تغييري آسان به دست نخواهد آمد. «كامرون ويلسون» روزنامه‌نگاري كه در فوتبال چين فعاليت مي‌كند، مي‌گويد: «چيني‌ها در مبارزه با فساد عميقا جدي هستند اما مشكلات داخلي در چين ريشه دوانيده است. » در جريان مبارزه با فساد كه از شش سال پيش كليد خورده، حداقل 9 مقام، چهار قاضي، 13 فوتباليست و مربي و 17 تن از كاركنان باشگاه‌ها محكوم يا زنداني شده‌اند.

موفقيت مردان و زنان و كسب ميزباني جام جهاني

اصلاحات شامل همه جنبه‌هاي فوتبالي از جمله باشگاه‌هاي حرفه‌اي، ليگ و تيم ملي مي‌شود. هدف كوتاه‌مدت برنامه، برگرداندن تيم زنان به سطح يك جهاني و اهداف بلندمدت، تبديل تيم مردان به يكي از قدرت‌هاي جهاني و تلاش براي ميزباني جام جهاني‌اند. به علت علاقه‌مندي رييس‌جمهور چين، توسعه فوتبال اين كشور به يك نگراني ملي تبديل شده است. وزارت آموزش و پرورش فوتبال را در سرفصل‌هاي خود گنجانده، استعداديابي در مدارس ابتدايي و راهنمايي يكي از بخش‌هاي اصلي اين برنامه است. دولت‌هاي محلي هم موظف شده‌اند كه از افزايش محبوبيت اين رشته در دانشگاه‌ها حمايت كنند. رييس‌جمهور موفقيت در فوتبال را آرزوي كل چين دانسته و اظهار اميدواري مي‌كند كه روزي چين ميزبان و قهرمان جام جهاني شود، آن هم براي تيمي كه در رده 79 رنكينگ فيفاست. هم‌اكنون در چين حدود 5000 مدرسه فوتبال وجود دارد و برنامه دولت 10 برابر كردن مدارس تا سال 2025 است. از سوي ديگر، فوتبال چين در حال افزايش محبوبيت است، به عنوان مثال والدين براي يك ساعت تمرين فرزندان‌شان 20 دلار هزينه مي‌كنند. در پايان بايد گفت، با وجود حمايت دولت و افزايش علاقه به اين ورزش، روياي چين براي تبديل شدن به يكي از قدرت‌هاي فوتبال غيرممكن به نظر نمي‌رسد.

منابع: فيفا، گاردين و كانال اخبار آسيا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون