• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3339 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۹ شهريور

معترضان لبناني به ‌‌رغم تدابير شديد امنيتي بار ديگر به خيابان‌ها آمدند

گفت ‌وگوي ملي در سايه توفان شني

هرچند روز گذشته توفان شن هم معترضان لبناني و هم سياستمداران و تصميم‌سازان اين كشور را غافلگير كرد، اما در نهايت هم گفت‌وگوهاي سياسي لبنان انجام شد و هم اعتراضات در ميان توفان‌هاي سياسي و شني. اگرچه تا آخرين لحظه تنظيم اين گزارش از نشست رهبران لبناني در پارلمان اين كشور خبري به بيرون درز نكرده بود، اما گفتني است در آستانه نشست، ميشل عون رهبر جريان آزاد ملي و يكي از نامزدهاي اصلي براي رياست‌جمهوري لبنان هشدار داد كه اگر گفت‌وگوهاي ملي در روز چهارشنبه نتيجه‌اي نداشته باشد، اين شكست بزرگ خواهد بود.

گفت‌وگو در چارچوب ابتكار بري

گفت‌وگوهاي سياسي براي حل مشكلات پيچيده لبنان ظهر روز چهارشنبه در محل مجلس نمايندگان اين كشور و در ميان توفان‌هاي سياسي و شني برگزار شد. در اين گفت‌وگوها كه به ابتكار نبيه بري رييس مجلس لبنان شروع شده، 16 تن از روساي فراكسيون‌هاي پارلماني وابسته به احزاب و گروه‌هاي سياسي و نمايندگان و مقامات لبناني شركت داشتند. نبيه بري، تمام سلام، محمد رعد، ميشل عون، سليمان فرنجيه، وليد جنبلاط و فواد سنيوره از جمله مقامات و روساي فراكسيون‌هاي پارلماني لبنان هستند كه در اين گفت‌وگوها شركت كرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها تنها سمير جعجع، رييس حزب
«نيروهاي لبناني» با سفر به دوحه اين گفت‌وگوهاي لبناني- لبناني براي حل مشكلات اين كشور را تحريم كرده و در اظهاراتي درباره نتيجه بخش بودن آن ابراز ترديد داشت.

محور گفت‌وگوها

برخي منابع به نقل از تمام سلام، نخست وزير لبنان محور اصلي گفت‌وگوها را حل بحران زباله اين كشور عنوان كرده‌اند كه موجب شكل‌گيري اعتراضات گسترده مردمي شده است اما رييس مجلس لبنان اعلام كرده است كه بند اول دستور كار اين گفت‌وگوها، انتخاب رييس‌جمهوري جديد لبنان است اما اگر گفت‌وگو‌كنندگان به نتيجه نرسند، درباره بندهاي ديگر تبادل نظر خواهند كرد.

گفتني است لبنان 472 روز است كه رييس‌جمهوري ندارد و پارلمان اين كشور تاكنون نتوانسته است، رييس‌جمهوري سيزدهم را انتخاب كند.

تجمع معترضان

معترضان لبناني روز گذشته قبل از شروع حركت سياستمداران خود را به خيابان‌ها رساندند. اگر چه اطراف مجلس لبنان ترتيبات امنيتي شديدي اتخاذ شده بود و نيروهاي نظامي و امنيتي راه‌هاي ورودي به مركز بيروت را بسته بودند تا معترضان به عملكرد دولت لبنان از جمله در حل مشكل زباله‌ها امكان نزديك شدن به ساختمان پارلمان را نداشته باشند. اما شماري از معترضان در مسيرهاي منتهي به مجلس لبنان تجمع كرده و هنگام عبور خودرو شركت‌كنندگان در گفت‌وگوها با پرتاب تخم مرغ و اشيايي به آنها حمله كردند. آنها فرياد مي‌زدند دزدها برويد!

يادآوري

نهاد مشنوق، وزير كشور لبنان درباره گفت‌وگوهاي ملي ابراز خوشبيني كرده است. حزب‌الله لبنان عنوان داشته كه از اين گفت‌وگوها حمايت مي‌كند.

لبنان از تاريخ 25 مه 2014 با پايان دوره رياست‌جمهوري ميشل سليمان با خلأ سياسي روبه‌رو است و سياستمداران اين كشور به سبب اختلافات هنوز نتوانسته‌اند بر سر يك نامزد، توافق كنند. علاوه بر اينها لبنان به‌واسطه توافق نكردن گروه‌هاي سياسي براي انتخاب رييس‌جمهور، مشكلات اقتصادي، انباشت زباله‌ها و اختلافات فرقه‌اي با اعتراضات مردمي در چند هفته اخير مواجه بوده است.

 

توفان شن

براساس گزارش‌ها چند روزي است كه يك توفان شني بي‌سابقه لبنان و سوريه را درنورديده است. روز گذشته نيز توفان شن لبنان را در غباري شديد غرق كرد.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت لبنان اين ريزگردها تاكنون جان سه تن را گرفته و حدود 2000 تن را به علت تنگي نفس و خفگي راهي بيمارستان‌ها كرده است.

 

نااميدي جعجع

سمير جعجع، رييس حزب نيروهاي لبنان، گفته است مذاكره هيچ چيز را حل نمي‌كند. طرفي كه پيشنهاد مذاكره داد، از روي حسن نيت اين كار را كرد اما بايد بگويم ما در حال حاضر به مذاكره نياز نداريم زيرا نگاه‌ها را از مشكل اصلي كه همان انتخاب رييس‌جمهور است، دور مي‌كند.

 

حمايت امريكا

جان كري، وزير خارجه امريكا در تماسي تلفني با تمام سلام، نخست‌وزير لبنان در زمينه نشست آينده گروه حمايت بين‌المللي از لبنان در مجمع عمومي سازمان ملل در اواخر سپتامبر رايزني كرد و در عين حال بار ديگر بر حمايت قاطع واشنگتن از تلاش‌ها براي پيشبرد اجماع سياسي در لبنان تاكيد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون