• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3339 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۹ شهريور

گروه‌هاي لبناني بايد دسته‌بندي سياسي را كنار بگذارند

محمد ايراني٭

اعتراض به تجمع انباشت زباله‌ها در شهر بيروت ظاهر قضيه مشكلات لبنان است و در پشت پرده معضلات و مشكلات سياسي اجتماعي انباشته شده و از مدت‌ها قبل دست به دست هم داده‌اند تا مردم اين كشور خشمگين شوند. موضوع جمع‌آوري زباله تنها پرده از يكي از فسادهاي موجود در دولت اين كشور برداشت. زماني كه اعضاي دولت اعلام كردند جمع‌آوري زباله‌ها را از طريق مزايده در اختيار شركت‌هاي خصوصي قرار داده‌اند اما بعد‌تر مشخص شد اين شركت‌ها به نوعي در ارتباط با برخي مقام‌هاي دولتي هستند و اين مقام‌ها سهمي در اين مزايده‌ها و قراردادهاي پشت پرده مي‌برند، اين موضوع باعث شد تا خشم مردم بيش از اندازه شود.

در نتيجه نبيه بري، رييس مجلس لبنان براي بررسي موضوع جمع‌آوري زباله‌ها و هم موضوعات مختلف ديگري كه در كشور مطرح است از تمامي گروه‌هاي سياسي لبنان دعوت كرده است كه گفت‌وگوهايي را كه قبل‌تر نيز برگزار مي‌شد، احيا كنند. از جمله نكاتي كه مي‌توان در اين خصوص به آن اشاره كرد، اختلاف نظراتي است كه مي‌تواند بر اين گفت‌وگو‌ها و نشست‌ها سايه افكند. گروه 14 مارس و به ويژه جريان‌هاي ماروني و مسيحي بحث جديدي را مبني بر اولويت تعيين رييس‌جمهور مطرح كرده‌اند ولي نبيه بري مي‌گويد كه اولويت ما انتخاب رييس‌جمهور نيست، اگرچه موضوع مهمي است ولي بايد در مجلس اين موضوع مورد بررسي قرار گيرد. برخي جريانات ديگر به نوعي اعلام كرده‌اند كه اين نشست مفيدي نيست و به شكلي اتلاف وقت محسوب مي‌شود. اگرچه ابراز اميدواري كرده‌اند كه مي‌تواند استمرار آن به ايجاد يك فضاي آرام در لبنان كمك كند. اما به هر حال نبيه بري و تمام سلام تلاش مي‌كنند كه شركت‌كننده‌ها را به موضوع بررسي اولويت امروز لبنان سوق دهند. از جمله اين مباحث بازگشايي مجلس است. تلاش بري اين است كه بازگشايي مجلس را در اولويت اين بحث‌ها قرار دهد چرا كه معتقد است تعدادي از قوانين روي زمين مانده و نياز به تصويب مجلس دارد يا كابينه كه به صورت كامل تشكيل نشده است و حتي براي بررسي موضوعي مانند جمع‌آوري زباله دولت بايد بررسي كند، ولي با شركت‌كنندگان در اين بحث بايد به توافق برسند كه نخست مجلس بازگشايي شود و سپس كابينه شكل كامل به خود بگيرد و به عبارتي ديگر گام به گام موضوع‌ها را پيش ببرند.

اين گفت‌وگوها در شرايطي انجام مي‌شود كه بخش‌هايي از مردم همچنان اين مركز گفت‌وگو را با شعارهاي خود عليه فساد در محاصره قرار داده‌اند و تقريبا فضاي متشنجي است كه مردم معتقد نيستند اين مسائل به آرامي حل شود بلكه خواستار اين هستند كه مشكلات اصلي يعني زباله‌ها و فساد بايد به سرعت حل شود.

نكته بعدي اين است كه در باطن اينچنين نشست‌هايي قضاياي سياسي و اجتماعي كه مربوط به جريان‌هاي سياسي و طوايف اين كشور است معمولا بزرگ مي‌شود و در واقع بحث فساد و ريشه‌ها به تدريج تنومند شده رانتخواري و سوءاستفاده دولتي‌ها اينها از درون نشستي كه در خصوص بازگشايي مجلس و تكميل كابينه است بيرون مي‌آيد. امروز مشكل لبنان اين است هر زماني كه معضلات اقتصادي و اجتماعي و مسائلي همچون فساد‌هاي دولتي با مسائل سياسي و طايفه‌اي همراه مي‌شود شرايط بسيار سخت و پيچيده مي‌شود. از همين رو براي حل اين مشكلات بايد گروه‌هاي لبناني ابتدا دسته‌بندي‌هاي سياسي را كنار گذارند و وارد مشكلات اجتماعي و معيشتي در لبنان شوند و حتما بايد موضوعات جدا از درگيري‌هاي سياسي و طايفه‌اي مورد بررسي قرار بگيرند. بنابراين امروز شرايط اقتصادي و اجتماعي لبنان خوب نيست. فضاي نارضايتي مردمي افزايش يافته و آن هم به دليل ضعف شديد اقتصادي و خدماتي كشور است، اما يك اميد وجود دارد كه همه لبناني‌ها معتقدند كه مشكلات خود را بايد با گفت‌وگو و تفاهم پيش ببرند.

٭سفير سابق ايران در لبنان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون