• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3339 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۹ شهريور

سفرهاي كوله به دوشي در دل طبيعت ايران بك‌پكينگ با خرس

سهره آبي/ تصور كنيد كه در يك جاي دورافتاده هستيد و مي‌دانيد كه اين منطقه حيوان وحشي هم در آن زندگي مي‌كند؛ چه مي‌كنيد؟

جاي نگراني نيست. اتفاق خاصي نمي‌افتد، خيال‌تان راحت باشد اكثر گونه‌هاي حيات وحش‌مان را نابود كرده‌ايم و اين چندتاي آخر هم چند آدم ديگر نياز دارد كه اين افتخار را بيافرينند. بله، ما توانستيم نسل اين همه حيوان كمياب را منقرض كنيم. پس يك سفر مهيج را كه امكان دارد در آن حيواني به شما حمله كند از سر بيرون كنيد. ولي هنوز چند پرنده شكار نشده باقي مانده است كه به واسطه آنها مي‌توان طبيعت‌گردي و پرنده‌نگاري كرد. به عنوان كسي كه به اين سفرهاي يك روزه يا چند روزه رفته است مي‌توانم بگويم حس در طبيعت بودن را نمي‌توان با سفرهاي ديگري مقايسه كرد ولي بايد چيزهاي مهمي را هم مدنظر داشت.

1- به جز ردپا چيزي از خود به جا نگذاريد: نريختن هيچ گونه زباله‌اي در طبيعت به‌شدت مهم است به نحوي كه ممكن است يك آدامس جويده شده شما كه به اشتباه يك پرنده آن را خورده باشد باعث مرگ آن جانور شود.

2- به جز عكس چيزي با خود نبريد: هر چيزي كه از محيط اصلي خود جابه‌جا شده باشد، مي‌تواند اثرات مهمي راروي اكوسيتم منطقه بگذارد. ممكن است از بسياري جانوران منطقه خوش‌مان بيايد و بخواهيم آنها را در قفس نگه داريم! كه اين كار باعث كاهش گونه‌هاي آن موجود مي‌شود يا بخواهيم از دانه‌هاي جنگلي تعدادي را با خود بياوريم و... هيچ چيز به جز عكس‌هايي كه از سفر و از منطقه انداخته‌ايم را از آن ناحيه خارج نكنيم.

3-آسيب نزنيم و صداهاي ناهنجار توليد نكنيم: هيچ‌وقت فراموش نكنيم در آن محيط ما ميهمان موجودات آنجا هستيم و اگر آسيبي به آن محيط بزنيم ما به صورت متجاوز به آن محيط شناخته مي‌شويم. نه آتش روشن كنيم نه شاخه يا برگ درختي را بشكنيم يا لگد كنيم. با ايجاد سر و صدا هم ممكن است بسياري از موجودات بومي آن منطقه را بترسانيم. تنها هنگام خروج ما از محيط بايد اثر كفش‌هاي ما در آن منطقه باقي مانده باشد.

4- چيزي را كه نمي‌دانيم چيست، نخوريم: اين مورد بسيار مهم است وقتي به مناطق جنگلي مي‌رويد و به دنبال تمشك جنگلي و... هستيد ممكن است به اشتباه ميوه‌هاي گياهان مشابهي را بخوريد كه براي شما آسيب‌زا باشد.

5- از غذاي خود هم به حيوانات ندهيد: عادت‌هاي غذاي ما وبسياري از حيوانات متفاوت است و نمي‌دانيم غذايي كه ما به آنها مي‌دهيم ممكن است چه بلايي بر سر آنها بياورد.

6- گروه را ترك نكنيد: شايد بسياري از كوله‌پشتي‌گردهاي حرفه‌اي ترجيح بدهند كه به طور تكي سفر كنند ولي در مورد سفرهاي درون جنگل وحيات وحش اين اشتباه را نكنيد حتما يا با كسي برويد كه منطقه را به خوبي بشناسد يا با تيمي كه اين امكان را به شما مي‌دهد كه به طور حرفه‌اي در طبيعت گردش كنيد.

ديدار از طبيعت بسيار مهم است و بسيار هم جذاب ولي مهم‌تر از ديدار ما زنده ماندن موجوداتي هستند كه آن منطقه خانه ايشان است. هميشه فراموش كردن اين نكته آسيب‌هاي جدي‌اي به طبيعت ما زده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون