• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3339 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۹ شهريور

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر:

خسارت سالانه اعتياد به كشور 10 هزار ميليارد تومان است

وزير تعاون در پاسخ به «اعتماد» درباره 22 ميليارد تومان بيمه درمان معتادان: اين پول در دوران من تخصيص داده نشد

اعتماد| نتايج نخستين مطالعه درباره مصرف ترياك در ايران، فرضيه ارتباط مصرف ترياك و ابتلا به سرطان‌هاي مري، معده و مثانه را اثبات كرد. اين تحقيق در استان گلستان و در فاصله سال‌هاي 2001 تا 2012 انجام شده و كار مشتركي با همكاري دانشگاه تهران، سازمان جهاني بهداشت، موسسه ملي سرطان امريكا و دانشگاه كمبريج است كه رضا ملك‌زاده، معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، در نهمين كنگره سه روزه دانش ملي اعتياد با اعلام نتايج اين تحقيق، ضمن تاييد ارتباط مستقيم ابتلا به سرطان، سكته و بيماري‌هاي قلبي، سكته مغزي و بيماري‌هاي تنفسي با مصرف ترياك گفت: «كمربند سرطان مري در آسيا، در منطقه‌اي است كه كاشت، برداشت و ترانزيت ترياك در آن اتفاق مي‌افتد و اين فرض مطرح شد كه ارتباطي بين سرطان مري و مصرف ترياك وجود دارد. جرقه اوليه انجام اين تحقيق هم در سال 1970 و به علت بالا بودن شيوع سرطان مري در شمال شرق كشور و بالا بودن آمار شيوع در زنان (برخلاف ساير نقاط دنيا) و شيوع بالاي سرطان مثانه در جنوب ايران - استان فارس - زده شد كه اين تحقيق نيمه تمام، ميزان شيوع سرطان در مناطقي همچون گنبد، كلاله و آق‌قلا را مورد بررسي قرار داده و با توجه به نتايج دريافت شده از تحقيق مشابهي در هنگ‌كنگ و سنگاپور درباره ارتباط مستقيم بين ابتلا به سرطان حنجره و مصرف ترياك، در نتايج اوليه تحقيق انجام شده در ايران هم، ثابت شده بود كه ابتلاي بالا در اين مناطق به سرطان مري و مثانه ارتباط با مصرف ترياك دارد.» در اين تحقيق 50 هزار نفر از سكنه بالاي 40 سال 326 روستاي استان گلستان مورد بررسي قرار گرفتند كه بنا بر نتايج آن، 17 درصد افراد مناطق ياد شده، ترياك مصرف مي‌كردند و 15 درصد موارد مرگ در اين استان فقط به علت مصرف ترياك است. در حالي كه 74 درصد از جمعيت مورد مطالعه، تركمن، 80 درصد روستانشين، 88 درصد متاهل، 83 درصد غير سيگاري و 70 درصد بي‌سواد بودند و ميزان مصرف ترياك اين افراد، روزانه 6 دهم گرم گزارش شد، ملك‌زاده ضمن اشاره به اينكه مورفين و برخي مشتقات آن قابليت سرطان‌زايي دارد، اشاره داشت: «تاثير سيگار در ابتلا به سرطان مري 25/1 درصد اما تاثير ترياك در اين ابتلا 3/2 درصد و در ابتلا به سرطان معده حدود 3 درصد است. سن شروع مصرف ترياك در استان گلستان، حدود 40سالگي بوده در حالي كه مصرف‌كنندگان ترياك، دو برابر افراد غير مصرف‌كننده در ريسك مرگ قرار داشتند.» مرگ معتادان بر اثر مصرف مواد مخدر هشداري بود كه عليرضا جزيني، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در گزارش خود در اين كنگره به آن اشاره كرد و بنا بر اعلام جزيني سالانه ۳ هزار معتاد در كشور جان خود را بر اثر مصرف مواد مخدر از دست مي‌دهند.

در حالي كه با استناد به تنها مرجع رسمي گزارش‌دهي درباره آمار اعتياد، 40 درصد جرايم خرد در كشور به دليل اعتياد و تامين مواد مخدر اتفاق مي‌افتد، به گفته جزيني، كشور سالانه از بابت اعتياد يك ميليون و 325 هزار معتاد، خسارتي معادل 10 هزار ميليارد تومان متحمل مي‌شود.

هشدار درباره اعتياد و ناديده گرفتن وظايف از سوي نهادهاي مسوول در حالي است كه بنا بر هشدار جزيني، ايران در همسايگي كانون توليد ترياك جهان واقع شده و در حال حاضر، ‌300 هكتار زمين در كشور همسايه شرقي زير كشت خشخاش است كه خروجي اين ميزان كشت، توليد 750 تن هرويين و 7 هزار و 500 تن ترياك در سال است و اين ميزان توليد و ترانزيت آن، ايران را به اين سمت هدايت كرده كه هر سال، بخش عظيمي از بودجه‌هاي عمومي و نيروي انساني را در مسير كشف و مقابله مواد مخدر صرف كند چنان كه به گفته جزيني، 85 درصد ترياك و 35 درصد هرويين ترانزيت شده از افغانستان كه از مرزهاي ايران گذر كرده، توسط نهادهاي موظف در مقابله با مواد مخدر كشف مي‌شود. پرويز افشار، معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌هاي مردمي ستاد مبارزه با موادمخدر هم در اين كنگره با ابراز نگراني از افزايش 33 درصدي مرگ زنان معتاد، گفت: «در كشور ما دو مشكل اساسي در زمينه اعتياد وجود دارد؛ اول تغيير الگوي مصرف است كه در طول پنج سال گذشته از مصرف مواد سنتي به سمت مصرف مواد صنعتي مي‌رود و اين نگران‌كننده است. دومين نگراني اين است كه گروه‌هاي آسيب‌پذير مانند زنان و كودكان از اين تغيير الگوي مصرف متزلزل مي‌شوند به‌طوري كه در حال حاضر شاهديم كه شيوع اعتياد بين زنان طي 10 سال گذشته حدود دو برابر شده است. شيوع اعتياد بين زنان در سال 1380 پنج درصد بوده اما اين ميزان در سال 90 به 9درصد رسيده است. بر اساس آخرين آمار، شايع‌ترين ماده مصرفي در كشور ترياك است اما تغيير الگوي مصرف شتابان بوده به‌طوري‌كه در سال 80 يك تا سه درصد از مصرف‌كنندگان، مواد صنعتي مصرف مي‌كردند اما در حال حاضر اين ميزان به 25 تا 30درصد رسيده و خطرات جدي به دنبال دارد و ممكن است مصرف‌كنندگان را به سمت مصرف چنددارويي و مصرف داروهايي مانند «ترامادول» سوق دهد كه در اين صورت هم درمان را پيچيده مي‌كند و هم رفتارهاي پرخطر را افزايش داده و مرگ و مير در اين گروه را نيز بالا مي‌برد.» انوشيروان محسني بندپي، رييس سازمان بهزيستي كشور هم در اين كنگره با تاكيد بر اينكه همچنان نخستين ماده مصرفي معتادان در ايران، ترياك است و شيشه و هرويين در رتبه‌هاي دوم و سوم مواد مصرفي معتادان قرار دارد، هشدار داد كه برخلاف خوش‌بيني‌هاي موجود و موقت كه از بهبودي دايمي بيش از 20 درصد داوطلبان درمان اعتياد خبر مي‌دهد، «حدود 90درصد بهبوديافتگان اعتياد در كشور دوباره به اعتياد بازمي‌گردند در حالي كه آمار در سطح بين‌المللي بسيار كمتر از اين رقم است و اين مساله نشان مي‌دهد كه نحوه پايش و نظارت ما نياز به بازنگري دارد.» اين هشدار در حالي از سوي بندپي مطرح شد كه به گفته وي و براساس آمار سال 90، 56/2 درصد جمعيت 15 تا 64 سال كشور دچار معضل اعتياد هستند اما در عين حال 800 هزار نفر تحت پوشش درمان اعتياد در كشور قرار دارند.

علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي هم كه در اين كنگره حضور داشت، در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره نامعلوم بودن وضعيت تخصيص 22ميليارد و 500 ميليون تومان اعتباري كه در سال 92 و در زمان وزارت ربيعي براي بيمه درمان معتادان اختصاص داده شد اما به مصارف ديگري از جمله اجراي طرح پزشك خانواده رسيد؛ گفت: «دو سال بودجه بيمه درمان اعتياد را متاسفانه در شوراي عالي بيمه مطرح نكرده بودند. از سال 92 كه من آمدم گفتم كه روي اين موضوع، كار كارشناسي صورت بگيرد و سال 93 پوشش بيمه درمان اعتياد را به عملياتي شدن نزديك كرديم. من از سالي كه آمدم بودجه را تخصيص دادم اما سال 92 اين بودجه رفته بود و تفاهمنامه‌اش هم امضا شده بود و سال آخر دولت قبل هم بود. اين هم الان مساله خاصي نيست و در دوران من هم كه نبوده. در دوران من هر پولي بوده آوردم و اختصاص داديم و برايش پروتكل تعريف كرديم و حتي يك ريال هم كه از 93 مانده بود نگذاشتم هدر برود. موافقتنامه گرفتم و امروز هزينه مي‌كنم.» در حالي كه برخي نهادهاي متولي و مسوول در حوزه درمان اعتياد اين گلايه را داشته‌اند كه وزارت تعاون از هزينه‌كرد 22 ميليارد و 500 ميليون تومان اعتبار بيمه درمان اعتياد در سال 92 هيچ گزارشي نداده، وي همچنين در پاسخ به اين سوال «اعتماد» كه رقم بودجه بيمه درمان اعتياد براي سال 94 چه رقمي است به اين جمله بسنده كرد كه: «آقاي بندپي (رييس سازمان بهزيستي) بيشتر مي‌دانند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون