• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3343 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۴ شهريور

زير ذره بين اقتصاد

ايران براي حفظ سهم بازار، نفتش را ارزان‌تر كرد|مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران گفت: كاهش قيمت نفت سبك ايران براي ماه اكتبر در راستاي حفظ سهم ايران در بازار انجام شده است. سيد محسن قمصري درباره كاهش قيمت نفت سبك ايران براي فروش در ماه اكتبر همانند عربستان، با اشاره به اينكه شرايط بازار تعيين‌كننده قيمت نفت است، تصريح كرد: زماني كه عربستان اقدام به كاهش قيمت نفت مي‌كند طبيعي است كه ايران نيز با حفظ فاصله كيفي، قيمت نفت خود را كاهش دهد چون در غير اين صورت بازار را از دست خواهد داد. هم‌اكنون رقابت در بازار آسيا بسيار زياد است و كشورهاي امريكا، امريكاي جنوبي، ونزوئلا و حتي روسيه در بازار آسيا حضور دارند، بنابراين، رقابت در اين بازار زياد است و منطقي به نظر مي‌آيد كه توليد‌كنندگان نفت در بازار آسيا براي گرفتن سهم خود اقدام به كاهش قيمت نفت خود كنند. وي با بيان اينكه اين موضوع به معناي ارزان كردن نفت نيست بلكه تفاوت كيفي نفت خام ايران با عربستان همچنان حفظ مي‌شود، تصريح كرد: قيمت نفت سبك ايران به‌طورمعمول ١٠ تا ٢٠ سنت از نفت سبك عربستان گران‌تر است كه اين موضوع حفظ مي‌شود.

 

درخواست براي افزايش قيمت آب و برق |رييس فدراسيون صادركنندگان انرژي و صنايع وابسته معتقد است براي واقعي شدن قيمت آب و برق، سالانه بايد حداقل پنج درصد بيشتر از نرخ تورم، قيمت‌ آب و برق افزايش يابد. محمد پارسا، درباره‌ احتمال افزايش قيمت آب و صحبت‌هاي مسوولان وزارت نيرو در خصوص ضرورت افزايش تعرفه آب گفت: در خصوص افزايش قيمت آب و برق، مجلس شوراي اسلامي پيش از اين برنامه‌اي را به تصويب رسانده بود تا قيمت‌ها در يك برنامه سه ساله به سمت واقعي شدن حركت كند اما به دليل مواجه شدن با تحريم‌هاي اقتصادي و همچنين افزايش نرخ تورم، افزايش قيمت آب و برق متوقف ماند.

 

احتمال افزايش قيمت مسكن مهر |معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه اگر فرجه زماني داده شده براي اتمام مسكن مهر از دست برود و متقاضيان نيز آورده خود را به موقع پرداخت نكنند با ثبات قيمت نمي‌توان به وضعيت فعلي ادامه داد، گفت: قطعا طولاني شدن زمان اتمام مسكن مهر آثاري خواهد داشت. سيد محمد پژمان، گفت: توافق‌هايي بين سازندگان و صاحبان واحدها در قالب تفاهم سه‌جانبه و تعاوني‌ها به امضا رسيده است و در حقيقت دولت در اين تفاهمنامه‌ها نقشي ندارد، اما بايد اذعان كرد به دليل شوك قيمت مسكن در سال 91 هيچ سازنده و پيمانكاري پيش‌بيني تغيير قيمت با اين حجم را نداشت.

 

انتقال آب از وان تركيه هزينه چنداني ندارد|دبير ستاد احياي درياچه اروميه گفت: با توجه به اينكه ارتفاع درياچه وان تركيه ۳۵۰ متر از درياچه اروميه بالاتر است، انتقال آب از اين كشور هزينه چنداني ندارد. عيسي كلانتري با اشاره به طرح انتقال آب از وان تركيه به درياچه اروميه اظهار داشت: اين طرح فعلا در حد مطالعات بوده و در صورتي كه مطالعات زيست‌محيطي، شيميايي و بيولوژي آن مثبت باشد كار انتقال انجام مي‌شود. وي با بيان اينكه فاصله دو درياچه 170 كيلومتر است به هزينه انتقال آب اشاره كرد و گفت: انتقال آب از وان تركيه به درياچه اروميه هزينه چنداني ندارد چون درياچه وان، 350 متر از درياچه اروميه بالاتر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون