• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3351 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۴ مهر

بدرقه فرانسوي ها؛ استقبال از لهستاني‌ها

گروه اقتصادي - فرانسوي‌ها رفتند، لهستاني‌ها مي‌آيند. امروز، ساختمان قديمي مجاور سفارت امريكا ميزبان هياتي است به سرپرستي وزير اقتصاد لهستان. حالا از پس حضور مكرر اروپايي‌ها در ايران، نوبت به لهستاني‌ها رسيده است. مي‌خواهند فردا در اتاق ايران با اهالي بخش خصوصي ايران ديدار كنند تا زمينه همكاري‌ها را بسنجند، اين اما تمام ماجرا نيست. انگليسي‌ها نيز چمدان سفر را بسته‌اند تا راهي ايران شوند. مي‌خواهند سهمي در پساتحريم ايران داشته باشند. حتي اگر حافظه تاريخي ايرانيان درباره‌شان گواهي خوبي ندهد. 
در حالي انگليسي‌ها بار سفر به ايران را بسته‌اند كه قبل از اين وزير خارجه بريتانيا به ايران آمده و با زنگنه، وزير نفت ايران به مذاكره نشسته است. شكل و شمايل عملكرد اروپايي‌ها نشان مي‌دهد، قصد دارند اقتصاد را از در سياست راهي ايران كنند. اين تنها وزير خارجه بريتانيا نبود كه به جاده‌صاف‌كني براي اقتصادي‌هاي كشورش اقدام كرد، قبل از اين نيز فابيوس، وزير خارجه فرانسه در راس هياتي به ايران آمد و وعده داد اقتصادي‌هاي ما در راه هستند، حالا مي‌توان اين‌گونه ارزيابي كرد كه مخالف سرسخت ديروز، استوار درصدد گرفتن سهمي از بازار پساتحريم ايران است. 
تلاش‌هايي با طعم فرانسوي 
وقتي آخوندي در پاريس لحني هشدارگونه گرفت و گفت كه بايد براي شرايط پساتحريم شيوه‌هاي‌تان تغيير كند، خيلي‌ها عملكرد مخالفان سرسخت ديروز ايران را زير ذره‌بين بردند. معلوم بود تحركي در راه است. ميانه مرداد هيات سياسي فرانسه آمد و ديدار فابيوس با وزير نفت ايران بسياري را به اين نتيجه رساند كه توتالي‌ها هنوز چشم به ميادين نفتي و گازي ايران دارند و آخر تابستان اخبار پاريسي نگاهي به تهران داشت. لوموند نيز از تلاش فرانسه براي حضور در ايران سخن مي‌گفت و حالا فرانسوي‌ها با امضاي سه قرارداد نشان دادند، مي‌خواهند سدشكن تحريم‌ها باشند. تحريم‌هايي كه هرچند كمتر درباره‌شان سخن گفته مي‌شود اما هنوز وجود خارجي دارند. 
انجمن قطعه‌سازان ايران و فرانسه و مركز تحقيقات و آموزش عالي و توسعه مديريت ايران با تشكيلات تامين مالي در فرانسه قرارداد امضا كردند و قراردادي نيز درخصوص بخش توسعه كشاورزي و امنيت غذايي امضا شد. 
 فرانسوي‌ها حالا خوشنود به تهران نگاه مي‌كنند و روياي احياي بازار از دست رفته شان را در سر مي‌پرورانند. بازار بزرگ خودرو، نفت و گاز، مواد غذايي و... 
لهستاني‌ها رودررو با ايران
آنها قبل از توافق هسته‌اي ايران و 1+5 در تيرماه نيز تهران را ديده بودند. ارديبهشت ماه بود كه هيات 100‌نفره لهستاني با حضور معاون وزير خارجه و اقتصاد اين كشور راهي تهران شدند تا از آمادگي‌شان براي حضور در بخش‌هاي نفت و گاز، ماشين‌آلات صنعتي، محيط زيست، كشتي‌سازي و توليدات دارويي سخن بگويند. اگر نخستين بار معاونان وزير هيات بلند پايه لهستاني را همراهي مي‌كردند اين‌بار اين وزير اقتصاد لهستان است كه راهي ايران مي‌شود تا رودررو با مقامات اقتصادي ايران از عزم كشورش براي حضور در ايران خبر دهد. 
معاون نخست وزير و وزير اقتصاد لهستان برنامه‌اي تحت عنوان «به سوي ايران» را طراحي كرده و ضمن اعلام آمادگي جهت سفر به ايران به همراه هيات بزرگ اقتصادي، حضور در نمايشگاه‌هاي بين المللي دو كشور، نشست مشترك تجار ايراني و لهستاني و نيز جلساتي با حضور متخصصان و كارشناسان ارشد اقتصادي دو كشور را طراحي كرده است. 
قرار است اتاق مشترك بازرگاني ايران و لهستان در آينده نزديك داير شود و اين اتاق در برقراري ارتباط مستقيم بين تجار دو كشور نقش اساسي ايفا خواهد كرد. 
 لهستان درصدد است همانند آلمان حجم روابط خود را با ايران افزايش بخشد، هرچند كه اين كشور فاقد ظرفيت‌هاي متنوع آلمان است، اما كيفيت توليدات و خدمات لهستان مي‌تواند براي ايران جذاب باشد. 
هر چند حجم مبادلات تجاري ايران و لهستان به 500 ميليون دلار مي‌رسد اما رامين مهمانپرست، سفير ايران در لهستان معتقد است اين توانايي وجود دارد كه مبادلات تجاري به زودي رنگ يك ميليارد را ببيند. انواع خشكبار (پسته و انگور خشك)، خرما، پلاستيك و مصنوعات آن، آهن وفولاد، فرش، فولاد آلياژي، انواع كفپوش، چاي، روده حيوانات، اسانس‌ها و فرآورده‌هاي غذايي، سنگ مرمر، انواع سفالينه، موتورهاي پيستوني براي تراكتور و برخي قطعات وسايل ترابري به عنوان عمده كالاهاي صادراتي ايران به لهستان ثبت شده است. 
 همچنين انواع ماشين‌آلات و تجهيزات، وسايل نقليه به جزو لكوموتيو و تراموا، تجهيزات الكتريكي و الكترونيكي، شيشه و بلور، مبلمان، سيستم‌هاي روشنايي، تجهيزات عكاسي، اپتيكي و پزشكي، فرآورده‌هاي لاستيكي، مواد بهداشتي و آرايشي، گوشت گوساله، قطعات خودرو، لوازم كشاورزي از جمله كمباين به عنوان اقلام شاخص وارداتي ايران از لهستان قيد شده است. 
 اروپايي‌ها در نيمه اول سال 1394 نشان دادند سد تحريم ديگر براي‌شان چندان جدي نيست، اگر بود ايتاليا، اسپانيا، چك، هلند، اتريش و آلمان و سوييس تهرانگردي را به كارهاي ديگري كه در دستور دارند، ترجيح نمي‌دادند. 
جاده‌صاف‌كني از نوع انگليسي 
 اين اما تمام ماجرا نيست. انگليسي‌ها نيز راهي تهران هستند. آنها نيز مانند فرانسه ترجيح دادند ابتدا مقامات سياسي‌شان را به عنوان جاده‌صاف‌كن راهي ايران كنند. حالا هر‌چند اما و اگر مي‌گذارند اما مي‌خواهند خبر دهند هيات تجاري بلندپايه‌اي را سال آينده ميلادي به تهران گسيل خواهند كرد. 
اين را وزير خزانه‌داري انگليس پس از پايان ديدار جنجالي خود از چين اعلام كرد. وي گفت: اگر ايران به توافق هسته‌اي با قدرت‌هاي جهان احترام بگذارد، سال آينده مي‌خواهد بزرگ‌ترين هيات تجاري انگليس را به تهران ببرد. 
جورج آزبورن به فايننشيال تايمز گفت: براي رونق بخشيدن به اقتصاد انگليس آماده‌ام با تهران مذاكره كنم. وي گفته است كه مي‌توانيم كناري نشسته و ببينيم دنيا به جلو حركت مي‌كند يا همانند بسياري از كشورها كه اين راه را در پيش گرفته‌اند ما هم در آنجا (ايران) حاضر باشيم. 
دومين مرد قدرتمند انگليس به روزنامه فايننشيال تايمز گفت: با رعايت توافق هسته‌اي از سوي ايران، پتانسيل رو به رشدي براي تجارت با ايران وجود دارد. 
فيليپ هامر، وزير خارجه انگليس هم پس از امضاي توافق هسته‌اي ميان ايران و قدرت‌هاي جهان اظهار كرده بود شركت‌هاي انگليسي بايد به اين حقيقت توجه داشته باشند كه اگر همه‌چيز طبق برنامه پيش رود، به برداشته شدن تدريجي تحريم‌ها و آزاد شدن ميزان قابل توجهي از دارايي‌هاي بلوكه شده ايران منجر خواهد شد. شركاي اروپايي ما آماده احياي روابط اقتصادي و تجاري با ايران مي‌شوند و ما خواهان حضور شركت‌هاي انگليسي در اين كشور هستيم. 
انگليس ماه گذشته سفارت خود در تهران را گشود و وزير خارجه اين كشور گفت كه تحريم‌ها ممكن است تا بهار سال آينده برداشته شوند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون