• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3351 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۴ مهر

افشاي پشت پرده ماجراي سامسونگ

رييس اتحاديه لوازم خانگي از ماجراي پشت پرده سامسونگ سخن گفت. به گزارش تابناك اقتصادي: «ديدگاه شخصي بنده اين است كه متاسفانه تنها بحث سامسونگ نيست. اگر روند ادامه پيدا كند شركت‌هاي ديگر نيز مورد هجمه قرار مي‌گيرند. » اين را محمد طحان‌پور، رييس اتحاديه لوازم خانگي مي‌گويد كه از پشت پرده‌ها حكايت دارد. در گفت‌وگو با طحان‌پور، به بررسي آخرين وضعيت بازار لوازم خانگي و پشت پرده ماجراي سامسونگ پرداختيم. 
    علت هجمه‌ها به شركت سامسونگ چيست؟
ديدگاه شخصي بنده اين است كه متاسفانه تنها بحث سامسونگ نيست. اگر روند ادامه پيدا كند شركت‌هاي ديگر نيز مورد هجمه قرار مي‌گيرند. سامسونگ شركت بين‌المللي بزرگي است كه در كشور ما براي توليد كالا سرمايه‌گذاري كرده است. اين شركت در ايران كارخانه‌هاي بزرگي را خريداري كرده و توليد و تكنولوژي را به ايران مي‌آورد، دستگاه‌هاي خود را در ايران مستقر كردند و براي آن بسيار هزينه كرده است. 
تنها به سامسونگ هجمه وارد نمي‌شود؛ در آينده ال‌جي نيز در تيررس اين هجمه‌ها قرار خواهد گرفت. برخوردهايي با شركت سامسونگ صورت گرفت كه به علت مشكلات داخلي و مربوط به مديرعامل قبلي سامسونگ بود. 
    البته مي‌توان به تبعات منفي اين داستان نيز اشاره كرد كه چگونه با اين جوسازي‌ها، سرمايه‌گذاران خارجي را هم مي‌ترسانند. به‌طور مثال كره‌اي‌ها كه سامسونگ را به ايران آوردند، چطور در آينده سرمايه‌‌گذاري خواهند كرد؟
سامسونگ تخلفي نداشته است. اين شركت بزرگ و بين‌المللي 25 مدل كالا توليد مي‌كند و تنها 3 مدل از اين كالاها با استاندارد ايران مغايرت داشت (باتوجه به اينكه از استاندارد اروپا و كره برخوردار است) . در اين ميان عده‌اي آتش بيار معركه شدند و با سوءاستفاده از طريق رسانه‌ها نسبت‌هايي را به سامسونگ دادند (پلمب شدن شركت سامسونگ) در صورتي كه يكسري كالا مانند يخچال (در محل فروش) پلمب شده بود اما اين افراد با شايعه پراكني‌ها اعلام كردند كه شركت سامسونگ پلمب است در صورتي كه هرگز اين اتفاق رخ نداد. در حال حاضر سامسونگ با 2 هزار و پانصد نفر نيروي كار و 800 سرويس خدمات پس از فروش مشغول به كار است كه نيروي عظيمي را شامل مي‌شود. سامسونگ اشتغال‌زايي مي‌كند و ظرف يك سال آينده توليدات را بومي‌سازي و تكنولوژي را وارد كشور مي‌كند. سال همدلي ملت و دولت است و نبايد اين اتفاق‌ها بيفتد و غرض‌هاي شخصي موجب عدم اطمينان نسبت به برخي شركت‌ها شود. خوشبختانه جلوي اين روند گرفته شد. برخي توليد‌كنندگان زحمات تيم مذاكره‌كننده و حمايت‌هاي رهبري، مجلس، دولت و ملت را ناديده مي‌گيرند زيرا اين عده از تحريم‌ها سود مي‌برند و دوست دارند كشور هميشه در تحريم باشد. او افزود: در حال حاضر درهاي كشور به روي شركت‌هاي بزرگ باز شده و ارتباط ايران با دنيا خوب شده است. سال‌ها بود اين ارتباطات با مشكلات روبه رو بود اما حالا بهبود يافته است. سامسونگ هيچ‌وقت پلمب نشده و به صراحت مي‌گويم كالاهايش از بهترين‌هاست زيرا يك برند بين‌المللي و با كيفيت است. توليدكنندگاني و مسوولاني كه ملي فكر نمي‌كنند؛ توليد كشور را به ركود رساندند. اين افراد دلسوز نيستند و به آينده كشور فكر نمي‌كنند. به نظر بنده بايد با اين افراد برخورد جدي صورت گيرد. متاسفانه در حال حاضر توليدكنندگاني كه بايد در راستاي بالا بردن كيفيت توليد داخلي تلاش كنند به فكر قطع ارتباط با شركت‌هاي بزرگ دنيا هستند. اگر حمايت‌ها بيشتر شود ظرف سه سال آينده توانايي ساخت توليدات سامسونگ را در ايران خواهيم داشت اما اگر اين وضعيت ادامه داشته باشد تا 50 سال ديگر نيز صنعت به همين صورت خواهد بود تا تكنولوژي، سرمايه، توليدكنندگان خارجي وارد كشور نشوند هيچ رقابتي ايجاد نمي‌شود و موفق نخواهيم بود. اگر رقابتي وجود نداشته باشد، قطعا پيشرفتي نخواهد بود. بنده به عنوان يك مسوول وظيفه دارم بازار رقابتي به وجود آورم و از توليدات با كيفيت (در سطح ملي و فراملي) حمايت كنم. 
در حال حاضر بيكاري جدي‌ترين معضل است، بنابراين به دنبال اين هستيم كه نيروي كار فعلي بيكار نشود. خصوصا در شرايط فعلي كه بايد افزايش اشتغال داشته باشيم نبايد موانعي به وجود آيد تا نيروي كار نيز بيكار شود. به شخصه به مصرف‌كنندگان هميشه توصيه مي‌كنم كالاي ايراني با كيفيت بخرند زيرا به واقع كالاهاي با كيفيت ايراني وجود دارد و قابل رقابت با كالاهاي وارداتي است. وظيفه ملي و ميهني بنده است كه از كالاهاي داخلي حمايت كنم، برخي‌ها نبايد به اين موضوع به ديده اغماض بنگرند و مسائل شخصي خود را در توليد دخالت دهند. با توجه به اينكه در حال حاضر نيز سامسونگ به نوعي يك توليد ملي محسوب مي‌شود. در آينده شاهد اتفاقات خوبي خواهيم بود. دولت بايد جرات داشته باشد و به صراحت كارگاه‌هايي را كه صلاحيت توليد با كيفيت ندارند از ميان بردارد. بسياري از واحد‌هاي صنفي پروانه كسب ندارند و هزينه‌هاي بالايي دارند كه بايد از دور توليد خارج شوند. نبايد 200 كارخانه اجاق گاز، 100 كارخانه يخچال‌ساز و... داشته باشيم. اين كارخانه‌ها بايد به حداقل برسد و در آنها كالاهاي باكيفيت توليد شود. زماني كه توليد با كيفيت باشد تيراژ توليد بالا مي‌رود و روي قيمت تمام شده (كاهش قيمت) تاثير خواهد گذاشت. با توجه به اينكه رقابت سالمي نيز به وجود مي‌آيد. مردم مطمئنا به دنبال كالاهاي با كيفيت هستند و هر شركتي كه ضعيف است خواه يا ناخواه كنار گذاشته مي‌شود. 
    چرا ذهنيت مردم به كالاهاي داخلي خراب شده است و چگونه اين اعتماد 
باز مي‌گردد؟
پس از انقلاب جنگ تحميلي آغاز شد، كارخانه‌ها ويران شدند و امكان واردات نبود و به علت بسته بودن درهاي كشور هر فردي كارخانه‌اي ايجاد كرد و كالاهاي بي‌كيفيت بسياري توليد شد كه خدمات پس از فروش نداشت. پس از جنگ نيز تحريم‌ها آغاز شد. زماني كه در كشور به روي كشورهاي ديگر باز شد مردم با ديدن كيفيت كالاهاي خارجي به آنها پناه بردند و ديگر كالاهاي ايراني هيچ ارزشي نداشت و اين ديدگاه تاكنون در ميان مردم باقي مانده است اما با وجود كالاهاي با كيفيتي كه در حال توليد است در تلاشيم كه ذهنيت مردم را نسبت به اين موضوع تغيير دهيم. به جرات مي‌توان گفت برخي كالاهاي ايراني فوق‌العاده است و به اروپا صادر مي‌شود (پكيج و آب گرمكن) در حال حاضر نيز شركت‌هاي داخلي به جايي رسيدند كه گارانتي مي‌دهند و به كيفيت توليدات خود اطمينان پيدا كردند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون