• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3351 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۴ مهر

آخر هفته پرنوسان اونس

گروه اقتصادي|بازارهاي جهاني با نوسان به استقبال تعطيلات آخر هفته رفتند. در حالي كه بازار طلا و ارز داخلي ايران ديروز تعطيل بود، نرخ اونس جهاني طلا با كاهش قيمت 11 دلاري به 1145 دلار رسيد. اين در حالي بود كه نرخ اونس روز پنجشنبه با افزايش قيمت قابل توجهي به 1156 دلار رسيد كه بالاترين نرخ طلا در يك ماه اخير به حساب مي‌آيد. اما ديروز همگام با افزايش ارزش دلار، نرخ هر بشكه نفت خام با افزايش قيمت به‌طور متوسط به 46 دلار رسيد. با وجود فرارسيدن عيد سعيد قربان در آخرين معاملات بازار طلافروشان تهران، نرخ انواع سكه ثابت باقي ماند. سكه تمام طرح قديم و جديد در آخرين معاملات روي 911 هزار تومان باقي ماند. اين در حالي بود كه نيم سكه و ربع سكه بدون تغيير روي 465 هزار تومان و 255 هزار تومان باقي ماندند. سكه يك گرمي هم در آخرين معامله 170 هزار تومان معامله شد تا نرخ سكه گرمي در هفته گذشته روي 170 هزار تومان تثبيت شود. در بازار ارز هم آخرين روز معاملاتي روندي كاهشي را نشان مي‌داد. براين اساس نرخ دلار امريكا در بازار آزاد تهران به 3385 تومان رسيد. يورو و پوند هم با 3825 تومان و 5250 تومان مانند دلار كاهش قيمت را تجربه كردند. اين در حالي بود كه لير تركيه و درهم امارات با 1155 تومان و 930 تومان با كاهش تقاضاي خريد همراه شدند. تازه‌ترين تحليل تكنيكال نشان مي‌دهد سطح مقاومتي قيمت طلا در كوتاه‌مدت 1155 دلار خواهد بود و اگر اين سطح شكسته شود قيمت اين فلز زرد تا 1160 دلار افزايش خواهد يافت. بر اين اساس سطح حمايتي قيمت طلا نيز در اين شرايط 1146 دلار است و اگر اين سطح شكسته شود قيمت طلا تا 1140 دلار نيز كاهش خواهد يافت. هر اونس طلا در بازارهاي جهاني روز گذشته با 5/0 درصد كاهش به كمتر از 1146 دلار رسيد. اين در حالي بود كه روز پنجشنبه نرخ اونس براي لحظاتي به بيش از 1156 دلار رسيد كه اين بالاترين قيمت طلا در يك ماه اخير به شمار مي‌رود. بر اين اساس نرخ 1156 دلاري اونس نشان‌دهنده رشد 2 درصدي آن در يك روز بود كه موجب شد قيمت اين فلز زرد همچنان براي دومين هفته متوالي روندي صعودي داشته باشد. نرخ جهاني طلا كه تحت تاثير آمارهاي اقتصادي نا اميد‌كننده چين و امريكا با افزايش نسبي روبه‌رو شده بود و به بالاترين سطح در يك ماه گذشته رسيده بود، با اظهارات اخير رييس فدرال رزرو امريكا اندكي كاهش پيدا كرد. اظهارات جانت يلن موجب شد تا ارزش دلار در بازارهاي بين‌المللي با افزايش روبه‌رو شود و اين مساله فشار زيادي را بر قيمت جهاني طلا وارد كرده است. به گزارش رويترز، 
جانت يلن در سخنان روز گذشته خود تاكيد كرد كه فدرال رزرو همچنان در مسير افزايش نرخ بهره تا پايان امسال قرار دارد. بهبود وضعيت بازار اشتغال و تثبيت نرخ تورم اين مساله را براي فدرال رزرو امكان‌پذير كرده است تا نرخ بهره را افزايش دهد. 
بر اين اساس افزايش نرخ بهره احتمالا موجب تقويت ارزش دلار شده و موجب كاهش تقاضا و قيمت طلا خواهد شد.  ميزان ذخاير طلاي صندوق اس‌پي‌دي آر نيز براي سومين روز متوالي با افزايش 87/3 تن روبه‌رو شده و به بيش از 680 تن رسيده است. آمارهاي صندوق بين‌المللي پول نيز نشان مي‌دهد كه روسيه و قزاقستان طي ماه گذشته ميزان ذخاير طلاي خود را افزايش داده‌اند. اين براي ششمين ماه متوالي بوده كه اين دو كشور ذخاير طلاي خود را افزايش داده‌اند. به نظر مي‌رسد وضعيت تقاضاي فيزيكي در بازارهاي چين و هند نيز تاثير زيادي بر روند نوسانات قيمت طلا در كوتاه‌مدت داشته باشد. اين در حالي است كه قيمت پلاتين در آخرين معاملات به پايين‌ترين سطح خود در شش سال و نيم اخير رسيد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون