• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3351 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۴ مهر

پرگار

12 هزار ميليارد تومان  از درآمد بهاري دولت محقق نشد
در حالي در سه ماهه ابتدايي امسال حدود 19 هزار ميليارد تومان از بودجه دولت از محل درآمدها محقق شده كه نسبت به رقم سه دوازدهم مصوب حدود 12 هزار ميليارد تومان عدم تحقق دارد. به گزارش ايسنا، از بودجه عمومي نزديك به 219 هزار ميليارد توماني دولت در سال جاري 8/128 هزار ميليارد سهم بخش درآمدهاست، منابعي كه عملكرد سه ماهه اجراي بودجه نشان مي‌دهد حدود 19هزار ميليارد تومان آن محقق شده است. در حالي بايد نزديك به 32 هزار ميليارد تومان از درآمدهاي بودجه در قالب سه‌دوازدهم از 128 هزار ميليارد تومان مصوب سال محقق شود كه در فصل بهار حدود 2/19 هزار ميليارد تومان كسب شده كه بيانگر عدم تحقق بيش از 12 هزار ميلياردي بودجه دولت از اين بخش است. اما در بخش درآمدها در سه ماه ابتدايي امسال 14هزار ميليارد تومان از محل درآمدهاي مالياتي به دست آمده كه نشان مي‌دهد حدود 15 درصد از كل درآمد 88 هزار ميليارد توماني مصوب از اين محل تحقق يافته است. از مجموع درآمد حدود 14 هزار ميليارد توماني مالياتي كسب شده در سه ماه اول سال 1394، حدود 9/4 هزار ميليارد از محل ماليات اشخاص حقوقي، 2/2 هزار ميليارد ماليات بر درآمد، 502 ميليارد ماليات بر ثروت بود كه در مجموع 7/7 هزار ميليارد تومان از كل 44 هزار ميليارد ماليات‌هاي مستقيم را تشكيل مي‌دهد. در عين حال كه از 44 هزار ميليارد تومان مصوب براي درآمدزايي از محل ماليات‌هاي غيرمستقيم 4/6 هزار ميليارد محقق شده كه 3/1 هزار ميليارد تومان به ماليات بر واردات و بيش از 5000 ميليارد تومان نيز به ماليات بر كالاها و خدمات اختصاص دارد. اين در حالي است كه آخرين آمار ارايه شده بانك مركزي از خزانه‌داري كل كشور بيانگر آن است كه از حدود 40 هزار ميليارد تومان ديگر مربوط به ساير درآمدها (مابقي 128 هزار ميليارد كل) نيز نزديك به 5000 هزار ميليارد تومان به دست آمده كه نسبت به 10 هزار ميلياردي كه بايد در سه دوازدهم محقق مي‌شد 5000 ميليارد تومان كمتر است. 


قفل مسكن مهر با قرارداد ۳۰ ميليون توماني باز مي‌شود
تصويب افزايش ۵۵۰۰ ميليارد توماني خط اعتباري مسكن مهر از سوي شوراي 
پول و اعتبار قفل معرفي پروژه‌ها براي قرارداد ۳۰ ميليون توماني مسكن مهر را كه از آخر ارديبهشت ماه امسال متوقف شده بود، باز كرد. به گزارش فارس، مصوبه روز سه‌شنبه (31 شهريور ماه 94) شوراي پول و اعتبار سقف كلي تسهيلات مسكن مهر را از 50 هزار ميليارد تومان به 55 هزار و 384 ميليارد تومان افزايش داد و اين اميدواري را در ميان متقاضيان مسكن مهر ايجاد كرد كه طرح مسكن مهر در سال 95 مي‌تواند پايان يابد. اين مصوبه در حالي روز 31 شهريور ماه امسال روي خروجي بانك مركزي قرار گرفت كه به نظر مي‌رسد، حالا نوبت بانك مسكن است كه برادري خود را در طرح مسكن مهر و سرعت دادن به اتمام واحدهاي مسكن مهر ثابت كند. پس از اينكه شوراي پول و اعتبار در 15 دي ماه سال گذشته با افزايش سقف تسهيلات فردي مسكن مهر از 25 ميليون تومان به 30 ميليون تومان موافقت كرد، همگان تصور كردند كه تمام پروژه‌هاي مسكن مهر شامل اين مصوبه خواهند شد؛ موضوعي كه بعد از گذشت چند روز مشخص شد، اين طور نيست و تعداد محدودي از واحدهاي مسكن مهر مي‌توانند از اين وام 30 ميليوني استفاده كنند. شوراي پول و اعتبار اعلام كرد كه با افزايش سقف فردي تسهيلات مسكن مهر از 250 به 300 ميليون ريال، صرفا براي طرح‌هاي نيمه‌تمام بانك‌هاي عامل (با اولويت طرح‌هاي در شرف اتمام كه به تشخيص بانك عامل با افزايش سقف فردي مربوطه به اتمام مي‌رسند، با هدف تبديل عقد مشاركت مدني به فروش اقساطي و تسريع در وصول اقساط تسهيلات اعطايي) موافقت كرد. اينجا بود كه بانك مسكن به تبعيت از اين مصوبه بانك مركزي اعلام كرد كه تا سقف كلي مصوب شوراي پول و اعتبار مورخ 08/11/1392 (به ميزان 500.000 ميليارد ريال) مي‌تواند نسبت به افزايش سقف فردي يادشده اقدام كند. بعد از اين بود كه تعداد واحدهاي مسكن مهر كه مشمول وام 30 ميليوني مي‌شود اعلام و مشخص شد كه براي اينكه مابقي و تمام واحدهاي مسكن مهر نيز از 30 ميليون تومان وام مسكن مهر بهره‌مند شوند بايد خط اعتباري مسكن مهر از 50 هزار ميليارد تومان به 55 هزار ميليارد تومان افزايش يابد. اين طور شد كه بانك مسكن نتوانست از اواخر ارديبهشت ماه امسال پروژه‌اي را براي انعقاد قرارداد 30 ميليوني مسكن مهر معرفي كند. حال اين مصوبه كه قفل معرفي پروژه‌ها را براي انعقاد قرارداد 30 ميليوني مسكن مهر باز كرده است و هم به نفع متقاضيان مسكن مهر و هم به نفع بانك مسكن به واسطه صدور دفترچه اقساط خواهد شد، به نظر مي‌رسد كه بايد اميدوار به سرعت در اتمام واحدهاي مسكن مهر بود. 


برخي پرونده‌هاي درياخواري هنوز شاكي ندارند 
برخي از پرونده‌هاي درياخواري اعلام شده هنوز شكايتي ندارند. اين را دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري گفته است. اخبار زمين‌خواري، درياخواري، كوه‌خواري و جنگل‌خواري اين روزها داغ‌تر از هميشه است. حالا در شرايطي كه پيروز حناچي خبر از بين رفتن بخشي از جنگل حرا را در پرونده درياخواري قشم اعلام مي‌كند، مي‌گويد: شوراي عالي شهرسازي و معماري هشدارهاي لازم را در اين خصوص اعلام مي‌كند، ضمن آنكه در برخي پرونده‌ها شكايت از سوي سازمان‌هاي مرتبط بايد انجام شود. 
وي با اشاره به اينكه يكي از پرونده‌ها كه مربوط به درگهان قشم است، از سوي منطقه آزاد بايد پيگيري شود، افزود: دخالت در امور طبيعت هميشه با عواقب ناگواري روبه‌رو بوده است؛ مانند پرونده درگهان كه بخشي از جنگل‌هاي حرا براي هميشه از بين رفته است، بنابراين انتظار مي‌رود كه دوباره اين تخلفات و تعرض به منابع طبيعي انجام نشود. 
دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري با تاكيد بر اينكه ما هشدارهاي لازم را مي‌دهيم، چرا كه با هزينه‌هاي گزاف هم نمي‌توان طبيعت را به حالت اول بازگرداند، گفت: برخي پروژه‌هاي درياخواري از سوي سازمان بنادر و دريانوردي در حال پيگيري است. 
حناچي با اعلام اينكه درياخواري در بندرعباس و نوار ساحلي جنوب از مواردي است كه از سوي سازمان بنادر و دريانوردي طرح شكايت شده است، گفت: تخريب نوار ساحلي در رامسر هم مصوبه شوراي عالي شهرسازي و معماري وقت را داشته و الان سازمان بنادر در حال پيگيري اين پرونده است. 
پيش از اين، سخنگوي قوه قضاييه درباره چهار پرونده درياخواري در رامسر، كيش، قشم و بندرعباس اعلام كرده است كه در دو مورد هيچ پرونده قضايي تشكيل نشده و سابقه‌اي نيز ندارد و اگر آقايان مدعي خلافي هستند، شكايت كنند اما در اين مناطق دو پرونده تشكيل شده كه يك مورد طرح اختلافي است كه بايد ديد آيا مسوولان جديد آن را قبول يا رد مي‌كنند. 


كميته بانكي برجام در نظام بانكي آغاز به كار كرد
كميته بانكي برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) بر اساس احكام صادره از سوي رييس كل بانك مركزي تشكيل و فعاليت خود را آغاز كرد. 
به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، وظايف اين كميته تبيين و تشريح ابهامات احتمالي و مشكلات اجرايي برجام در حوزه بانكي براي طرح در كميسيون مشترك توسط دولت، تهيه دستورالعمل‌هاي لازم براي اجراي برجام در شبكه بانكي، پاسخگويي به ابهامات شبكه بانكي در مورد برجام و چگونگي اجرايي كردن مفاد آن خواهد بود. 
البته از زمان اعلام توافق برجام تاكنون، در شش جلسه كميته تصميماتي شامل آموزش برجام براي شبكه بانكي و رفع ابهامات در اين زمينه و نيز برگزاري يك دوره آموزشي براي مديران مسوول در بانك‌ها و بانك مركزي اتخاذ شده است.


مهلت ارسال آثار به جشنواره فيلم‌هاي 180ثانيه‌اي بانك‌پاسارگاد به اتمام رسيد
مهلت ارسال آثار به جشنواره فيلم‌هاي 180ثانيه‌اي بانك‌پاسارگاد، به اتمام رسيده و مراحل بازبيني و داوري نهايي آثار در حال پيگيري است. خسرو رفيعي، مشاور مديرعامل و مدير روابط‌عمومي بانك با اعلام اين خبر گفت: مهلت ارسال آثار به جشنواره فيلم كوتاه بانك‌پاسارگاد كه تا پايان شهريور 1394 معين شده‌ بود، به اتمام رسيد و هم‌اكنون مراحل بازبيني نهايي، داوري و انتخاب آثار برتر در حال پيگيري و انجام است. رفيعي ادامه داد: فيلمسازان و هنرشناسان بنامي همچون كمال تبريزي، روح‌الله حجازي، دكتر بلخاري و... به عنوان داوران جشنواره فيلم كوتاه پاسارگاد، آثار ارسال‌شده به دبيرخانه جشنواره را بازبيني و آثار برجسته را براي راهيابي به مرحله نهايي، گزينش مي‌كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون