• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3127 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ آذر

سر تيتر خبرها

حداقل دستمزد كاركنان دولت؛ 684 هزار تومان

بر اساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته در لايحه بودجه سال آينده حقوق كاركنان دولت 14 درصد افزايش خواهد يافت. حجم افزايش حقوق در سال جاري 20 درصد بود. دولت اعلام كرده بود قصد دارد ميزان افزايش حقوق را با تورم همخوان كند از اين رو به دليل كاهش نرخ تورم، ميزان افزايش حقوق كمتر از سال جاري در لايحه بودجه لحاظ شده است. به موجب پيشنهاد ارايه شده از سوي دولت و در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي حداقل دستمزد كاركنان دولت به حدود 684 هزار تومان افزايش خواهد يافت.

دلار 2850 تومان

قيمت هر دلار در بودجه سال آينده 2850 تومان برآورد شده است. قيمت هر دلار در بودجه سال جاري 2650 تومان برآورد شده بود. به اين ترتيب دولت قيمت هر دلار را در بودجه سال آينده 200 تومان افزايش داده است.

پيش‌بيني صادرات نفت در سال آينده

دولت پيش‌‌بيني كرده است در سال آينده روزانه بيش از 900 هزار بشكه نفت صادر كند. بر اساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته در لايحه بودجه و در صورت تصويب مجلس، در سال آينده دولت 24 ميليارد دلار از محل صادرات نفت درآمد خواهد داشت. با توجه به پيش‌بيني قيمت 72 دلاري براي هر بشكه نفت در سال آينده، دولت انتظار دارد روزانه بيش از 913 هزار بشكه نفت در بازارهاي جهاني بفروشد. پيش از اين وزير نفت فروش يك ميليون بشكه‌يي نفت در هر روز را امكان‌پذير و عملي خوانده بود.

پيشنهاد افزايش ماليات بر ارزش افزوده تا 10 درصد

دولت در لايحه بودجه سال آينده پيشنهاد كرده تا ماليات بر ارزش افزوده با رشد دو درصدي نسبت به امسال به 10 درصد افزايش يابد. در لايحه بودجه 1394 تاكيد شده كه مدت اجراي آزمايشي قانون ماليات بر ارزش افزوده تا پايان سال آينده تمديد خواهد شد.

 سقف معافيت مالياتي حقوق؛ ماهانه يك ميليون و ۱۵۰ هزار تومان

بر اساس لايحه پيشنهادي بودجه ۹۴ معافيت مالياتي حقوق و دستمزد ماهانه يك ميليون و ۱۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. به اين ترتيب سقف معافيت مالياتي سالانه ۱۳ ميليون ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

توسعه پالايشگاه‌ها از محل افزايش 5 درصدي قيمت فرآورده‌هاي نفتي

دولت در لايحه بودجه سال ۱۳۹۴، افزايش پنج درصدي قيمت فرآورده‌هاي نفتي را پيشنهاد داد. بر اساس لايحه بودجه سال 1394 افزايش پنج درصدي قيمت فرآورده‌هاي نفتي پيشنهاد شده است. شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران مكلف است نسبت به نوسازي و توسعه شبكه خطوط لوله انتقال نفت خام و ميعانات گازي و فرآورده‌هاي نفتي و تامين منابع مالي سهم دولت در توسعه پالايشگاه‌ها و زير ساخت‌هاي تامين، ذخيره‌سازي و توزيع فرآورده‌ اقدام كند و منابع مورد نياز را از محل افزايش 5 درصدي قيمت فرآورده‌هاي نفتي تامين كند.

كاهش اعتبارات يارانه‌يي در سال آينده

دولت در بودجه سال آينده اعتبار 13 هزار و 683 ميليارد توماني را براي اعتبارات يارانه‌يي پيشنهاد كرده كه نسبت به رقم 18 هزار و 800 ميليارد توماني امسال با كاهش همراه است. يارانه نقدي نان در سال 1394 حدود 2300 ميليارد تومان تعيين شد كه نسبت به رقم سال جاري كه 3800 ميليارد تومان بوده كاهش يافته است. همچنين يارانه نهاد‌ها و عوامل توليد كشاورزي نيز با كاهشي اندك نسبت به امسال 733 ميليارد تومان پيشنهاد شد. يارانه كالاهاي اساسي نيز 100 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است. اعتبار يارانه‌يي براي زيرساخت مسكن مهر 200 ميليارد تومان و يارانه سود تسهيلات مسكن روستايي 20 ميليارد تومان پيشنهاد شد. يارانه شير مدارس نيز بدون تغيير نسبت به امسال 1500 ميليارد تومان و يارانه انرژي براي مابه‌التفاوت قيمت برق و نيروگاه‌ها با كاهش 1400 ميليارد توماني نسبت به امسال 4000 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است.

۱۴ هزار ميليارد تومان براي خريد گندم، جو و ذرت داخلي

براساس پيشنهاد دولت در سال آينده ۱۴هزار ميليارد تومان براي خريد گندم، جو و ذرت توليد داخل اختصاص خواهد يافت كه رشدي ۲۷ درصدي نسبت به امسال دارد. مقرر است بانك مركزي پس از طي مراحل قانوني اين مبلغ را از طريق بانك‌هاي عامل، با معرفي وزارت جهاد كشاورزي در اختيار سازمان تعاون روستايي ايران، كارخانه‌هاي آرد و سيلوداران بخش خصوصي و ساير مباشران خريد تضميني قرار دهد. قيمت خريد تضميني هر كيلوگرم گندم در سال آينده 1155تومان در نظر گرفته شده است.

اختصاص 5 هزار ميليارد ريال براي افزايش سرمايه بانك‌ها

سرمايه بانك‌هاي دولتي 5 هزار ميليارد ريال افزايش مي‌يابد. بر اساس لايحه بودجه 94، به دولت اجازه داده شد تا سقف پنج هزار ميليارد ريال وجوه حاصل از واگذاري باقيمانده سهام دولت در بانك‌ها و بيمه‌هاي مشمول واگذاري مطابق با دستورالعملي كه به تصويب وزارت امور اقتصادي و دارايي، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مي‌رسد، با رعايت سياست‌هاي كلي و قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل چهل و چهارم قانون اساسي به افزاش سرمايه بانك‌هاي دولتي اختصاص يابد. بودجه شركت‌ها و بانك‌ها براي سال آينده 596 هزار ميليارد تومان پيشنهاد شده است.

سهم 20 درصدي صندوق توسعه ملي

به موجب لايحه پيشنهادي بودجه 94 كل كشور سهم صندوق توسعه ملي از درآمدهاي نفتي 20 درصد برآورد شده است. اين در حالي است كه طبق قانون برنامه پنجم توسعه سالانه بايد 3 درصد به سهم اين صندوق افزوده شود. بر اساس بودجه سال 93 كل كشور سهم صندوق توسعه ملي از درآمدهاي نفتي 31 درصد بوده است. رييس‌جمهور اعلام كرده است پيش‌بيني‌هاي بودجه سال 1394، قابل دستيابي است.

افزايش 4 درصدي تعرفه واردات لوازم صوتي و تصويري

بر اساس لايحه بودجه 94 كه ديروز به مجلس ارايه شده، دولت مكلف است علاوه بر عوارض دريافتي براي واردات كالا، محصولات فرهنگي و صنايع دستي از قبيل لوازم صوتي و تصويري و لوح فشرده، تا چهار درصد به تعرفه اينگونه كالاها و محصولات بيفزايد و منابع حاصل را به حساب درآمد عمومي نزد خزانه‌داري كل كشور واريز كند.

تراز عملياتي بودجه به منفي 46 هزار ميليارد تومان رسيد

مجموع درآمدها و هزينه‌هاي دولت در بودجه سال آينده با كسري 46 هزار ميليارد توماني تراز عملياتي همراه است. در حالي درآمدهاي دولت در لايحه بودجه سال 1394 حدود 119 هزار و 556 ميليارد تومان برآورد شده كه اين منابع بدون درآمدهاي ناشي از تملك دارايي‌هاي سرمايه‌يي نمي‌تواند هزينه 166 هزار ميلياردي دولت را پوشش داده و تراز عملياتي را به منفي 46 هزار و 462 ميليارد تومان رسانده است. اما تراز عملياتي در بودجه سال آينده نسبت به تراز عملياتي منفي 48 هزار ميليارد توماني بودجه امسال كاهش يافته است. اين درحالي است كه در بخش درآمدها، درآمدهاي مالياتي حدود 86 هزار ميليارد تومان، درآمد حاصل از مالكيت دولت 19 هزار و 799 ميليارد تومان، درآمد حاصل از فروش كالا و خدمات 5800 ميليارد تومان، درآمد ناشي از جرايم و خسارات 4679 ميليارد تومان و درآمدهاي متفرقه 3166 ميليارد تومان تخمين زده شده و درمجموع درآمدهاي دولت را به 119 هزار و 556 ميليارد تومان مي‌رساند. بنابر اين گزارش، جبران خدمات كاركنان با 64 هزار و 548 ميليارد تومان، استفاده از كالا و خدمات 21 هزار و 303 ميليارد تومان، هزينه‌هاي اموال و دارايي‌ها 144 ميليارد تومان، يارانه 15 هزار و 643 ميليارد تومان، كمك‌هاي بلاعوض 2911 ميليارد تومان، رفاه اجتماعي 48 هزار و 737 ميليارد تومان و ساير هزينه‌ها 12 هزار و 729 ميليارد تومان برآورد شده كه در مجموع هزينه‌هاي دولت را به 166 هزار ميليارد تومان مي‌رساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون