• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3358 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۲ مهر

هفت فعال سياسي اصلاح‌طلب در نظرخواهي« اعتماد» از اهميت انتخابات مجلس گفتند

هدف اصلاح‌طلبان؛ مجلس دهم همسو با دولت يازدهم

مريم وحيديان/ كمتر از پنج ماه به انتخابات مجلس شوراي اسلامي باقي مانده است. اصلاح‌طلبان با تجربه اندوخته شده از انتخابات رياست‌جمهوري به دنبال تشكيل مجلسي هستند كه كمترين نيروهاي تندرو و بيشترين نيروهاي معتدل را در خود جاي دهد. در تمامي مواردي كه دولت و مجلس فعلي به اختلاف نظر مي‌رسند و نيروهاي مخالف دولت در مجلس كار دولت را با اختلال مواجه مي‌كنند آنها بيشتر به اهميت شكل‌گيري مجلسي همسو با دولت پي مي‌برند. در عين حال اصلاح‌طلبان با موانع متعددي نيز مواجهند كه آنها را از رسيدن به خواسته‌هاي حداكثري دور مي‌كند. با اين حال آنها تلاش مي‌كنند با سازو كاري جديد شرايط را براي حضور نيروهاي موثر خود فراهم كنند. تشكيل شوراي عالي سياستگذاري انتخابات و ادغام كميته انتخابات شوراي هماهنگي و شوراي راهبردي باعث شده تا وحدت و انسجام بيشتري ميان نيروهاي اصلاح‌طلب شكل گيرد. يكي ديگر از چالش‌هاي درون جرياني جبهه اصلاحات به ميدان آوردن نيروهايي است كه مي‌توانند از خوان تاييد صلاحيت عبور كنند اما انگيزه‌اي براي ورود به پارلمان ندارند. آن طور كه به نظر مي‌رسد اصلاح‌طلبان براي اين دسته از نيروهاي كارآمد خود برنامه‌هايي دارند تا بتوانند پيش از به پايان رسيدن موعد ثبت نام آنها را راضي به حضور در عرصه انتخابات كنند.

 

مجلس اصلاح‌گرا بايد به كمك دولت بيايد

جلال جلالي‌زاده٭

مجلس يكي از قواي سه‌گانه است كه وظيفه قانونگذاري را در كشور به عهده دارند. تجربه ثابت كرده است كه هر گاه مجلسي قوي‌تر، توانمند‌تر و كارآمدتر روي كار بيايد به نفع مردم و نظام بوده است. تجربه دو دوره گذشته كه اكثريت مجلس در غياب اصلاح‌طلبان در دست افراطي‌ها و اصولگرايان بوده مويد وجود مشكلات مهم سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي است كه امروزه مشاهده مي‌كنيم؛ مشكلاتي كه در دولت قبل ايجاد شده و عدم نظارت مجلس نهم بر اين عملكرد موجب شد كه امروز مشكلات زيادي گريبانگير دولت فعلي و ايرانيان باشد. از سوي ديگر بايد توجه داشت كه مجلس برآمده از خواست و اراده مردم است و نمايندگان مجلس بايد جزو برترين‌هاي جامعه باشند و قدرت كارشناسي مسائل و امور مختلف را داشته باشند. بايد مجلسي كارآمد به ياري دولت فعلي بيايد. حل مشكلات، ايجاد گشايش در امور و ترسيم يك چشم‌انداز اميدوار‌كننده براي آينده نياز به حمايت يك مجلس مردمي دارد. متاسفانه مجلس فعالي مشكلات و موانع زيادي را بر سر راه دولت ايجاد مي‌كند. انگيزه اصلاح‌طلبان در اين دوره از مجلس بيش از پيش شده است چرا كه مشكلات كشور به خاطر برخي بي‌تدبيري‌هاي گذشته كشور را دچار ركود كرده است. نمايندگان مجلس نبايد نمايندگان وكيل‌الدوله باشند بلكه بايد نمايندگان وكيل‌الملت باشند. وقتي دولت تلاش مي‌كند تا مسائل و مشكلات كشور را رفع كند نمايندگان مجلس نيز بايد او را در اين امر ياري كنند. وقتي دولت پشتوانه ملت و نهادهاي مختلف حاكميت را احساس كند دلگرم‌تر خواهد شد و مي‌تواند در انجام مسووليت‌هاي خود موفق‌تر باشد. وقتي مسوولان نظارت مجلس را بالاي سر خود احساس كنند در انجام مسووليت‌هاي خود دقت بيشتري به خرج مي‌دهند. اگر مجلس بتواند قوانين مترقي را تصويب كند راه را براي حركت دولت فراهم مي‌كند. از اين رو كسب اكثريت مجلس دهم اهميت زيادي در بين اصلاح‌طلبان دارد.

٭عضو شوراي مركزي اتحاد ملت ايران

 

طرح مطالبات مردم تنها از طريق صندوق راي

شهربانو اماني٭

اصلاح‌طلبان قايل به انتقال قانونمند و مسالمت‌آميز قدرت از طريق صندوق‌هاي راي هستند. بر اساس نصريح قانون اساسي، كشور متعلق به مردم است و در فصل سوم قانون اساسي بر حقوق مردم تاكيد شده است لذا اصلاح‌طلبان معتقدند كه قدرت را بر‌اساس راي مردم بايد دست گرفت. اصلاح‌طلبان همواره به انتخابات به عنوان يكي از الزامات حكمراني خوب توجه كرده‌اند. البته در گذشته موانع غير‌قابل عبوري بر سر راه اصلاح‌طلبان وجود داشت. مجلس نهم مسووليت وظايف قانونگذاري و خصوصا نظارت بر اعمال قانون را نسبت به دولت قبل نكرد و موجب پسرفت و از دست رفتن منابع بسيار مهم كشور از جمله نيروي انساني و مالي كشور شد. بي‌تدبيري‌هاي دولت پيشين باتلاق بزرگي را پيش‌روي دولت فعلي قرار داده است. عمل نكردن نمايندگان به وظايف خود موجب ايجاد انحصار و رانت در بخش‌هاي سياسي و اقتصادي شد. بر همين اساس اصلاح‌طلبان در سال 92 با عقلانيت و هوشمندي براي پيروزي در انتخابات تلاش كردند. اما عده‌اي با وجود دستاورد مهم دولت در شرايط زماني فعلي و حمايت مردم از تيم مذاكره‌كننده مجلس فعلي هنوز بر سر راه دولت موانع متعددي ايجاد مي‌كنند. براي اينكه حلاوت و شيريني انتخاب مردم در سال 92 كامل شود و اميد مردم براي اصلاح امور و بهبود ساختار كشور به نااميدي بدل نشود اصلاح‌طلبان معتقدند كه تكميل‌كننده راي خرداد 92 انتخابات اسفند 94 خواهد بود. بايد تلاش شود با ليست واحد در اين انتخابات اصلاح‌طلبان و اعتداليون اكثريت مجلس دهم را به دست آورند. اكنون وحدت و انسجام اصلاح‌طلبان بيش از پيش اهميت دارد چرا كه براي دستيابي به توسعه پايدار و حل بحران‌هاي پيش‌روي مردم ايران و طرح مطالبات مردم از تريبون مجلس چشم اصلاح‌طلبان به صندوق‌هاي مجلس دهم است.

٭عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران

 

پيگيري مطالبات اكثريت جامعه هدف اصلاح‌طلبان

احمد شيرزاد٭

مجلس اختيارات قانوني خوبي دارد و اگر واقعا در نقش و جايگاه خود ظاهر شود مي‌تواند بسيار تاثيرگذار باشد كما اينكه در برخي دوره‌هاي گذشته مجلس اين‌طور بوده است. اصلاح‌طلبان براي كسب اكثريت مجلس دهم اميد بيشتري نسبت به ادوار گذشته مجلس دارند. آنها اميد دارند كه در اين دوره توان و قدرت اجتماعي خود را به صحنه ببرند و پيروز انتخابات باشند. روند تحولات پس از انتخابات سال 92 به سمت رو آمدن مجدد اصلاح‌طلبان است. البته اصلاح‌طلبان در گذشته نيز در بطن جامعه مدني نفوذ خوبي داشتند و با وجود محروميت از نفوذ سياسي در سطح اجتماعي همچنان جايگاه خوبي دارند. پس از دولت نهم و دهم شاهد گشايش فضاي سياسي بوديم. پس از رفع تحريم‌ها و گشايش‌هايي كه اميد است در وضعيت اجتماعي و سياسي ايران اتفاق بيفتد، اميد اصلاح‌طلبان به مجلس آينده افزايش يافته است. اصلاح‌طلبان با توجه به تجربه‌اي كه در مجلس ششم داشتند بايد به اين نكته توجه داشته باشند. مجلس در بخشي از مطالبات مدني كه مربوط به حقوق سياسي و اجتماعي است مي‌تواند موثر باشد. مجلس مي‌تواند يك صداي رسا براي مطالبات مردم باشد اما نمي‌تواند در مقابل برخي ساختارها اعمال قدرت كند. جريان اصلاحات يك جناح سياسي متكثر هستند كه تلاش مي‌كنند از طريق نهادهاي قدرت و نهادهاي مدني برنامه‌هاي خود را پيش ببرند. برنامه اصلاح‌طلبان به‌طور كلي دستيابي به حقوق برابر شهروندي، مطبوعات آزاد، جامعه آزاد، آزادي انديشه، آزادي بيان، اعمال حق حاكميت ملي و مسوول بودن و پاسخگوبودن مسوولان كشور است. اصلاح‌طلبان تلاش مي‌كنند از طريق به دست گرفتن نهادهاي مدني مثل مجلس و شوراها به اين برنامه‌ها جامعه عمل بپوشانند.

٭فعال سياسي اصلاح‌طلب

 

همراهي مجلس با دولت؛ هدف اصلاح‌طلبان

احمد حكيمي‌پور٭

مجلس محملي براي قانونگذاري است و به عنوان يكي از قواي سه گانه اهميت و جايگاه ويژه‌اي دارد. همان‌طور كه امام نيز تاكيد كردند مجلس در راس امور است. اصلاح‌طلبان تلاش مي‌كنند تا مجلس دهم در جايگاه اصلي خود قرار بگيرد و به پيشرفت كشور كمك كند. براي حل معضلات كشور و بيرون آمدن از تقابل با دولت، ما به مجلسي كارآمد نياز داريم. مجلس فعلي ركورد‌دار سوال و تذكر و استيضاح وزرا بوده و عملا چرخ دولت را كند كرده است. اصلاح‌طلبان با توجه به اينكه نقش ويژه‌اي در روي كار آمدن دولت تدبير و اميد داشتند، تلاش مي‌كنند مجلسي همسو با تفكرات دولت فعلي روي كار بيايد تا دولت بتواند به برنامه‌هايي كه متعهد شده است بهتر عمل كند. لذا مجلس دهم از اهميت ويژه‌اي نزد اصلاح‌طلبان برخوردار است. مجلس نبايد مركز تضارب آرا و منازعات سياسي باشد. افكار و عقايد مختلف بايد در راستاي منافع ملي دور هم جمع شوند. اكنون مجلس از جايگاه اصلي خود دور شده است. در ديدگاه اصلاح‌طلبان منافع ملي اهميت بيشتري نسبت به منافع جناحي دارد. از اين رو تلاش مي‌كنند به شكل‌گيري مجلسي كار آمد كمك كنند. ما به دنبال مجلسي هستيم كه كم حرف و پركار باشد. اصلاح‌طلبان خود را جزيي از نظام مي‌دانند و تعالي و پيشرفت نظام براي آنها اهميت دارد. نيروهايي كه اصلاح‌طلبان به صحنه مي‌آورند افرادي خواهند بود كه بتوانند به اين مهم جامه عمل بپوشانند. در جريان اصلاح‌طلبي نيروهاي متخصص و كار آمد زيادي وجود دارد كه مي‌توانند به موفقيت مجلس آتي كمك كنند. اصلاح‌طلبان بايد براي مجلس آتي ليست واحد ارايه كنند تا راي پايگاه اجتماعي اصلاح‌طلب پراكنده نشود. خوشبختانه اكنون اتحاد و انسجام خوبي در اين جريان وجود دارد كه رسيدن به ليست واحد را عملي خواهد كرد. از سوي ديگر مساله احراز صلاحيت‌ها وجود دارد كه اميدواريم نهادهاي مربطه در اين زمينه به وظيفه قانوني خود عمل كنند كه اگر شرايط رقابت انتخاباتي براي اصلاح‌طلبان و اصولگرايان برابر باشد مي‌توان اميدوار بود كه شاهد انتخاباتي پر شور باشيم.

٭ فعال سياسي اصلاح‌طلب

 

اصلاح‌طلبان شرايط خوبي دارند

علي تاجرنيا٭

انتخابات در كشور ما سازوكارهاي مشخصي دارد كه در طول 9 دوره گذشته افكار عمومي، احزاب و گروه‌هاي مختلف آن را مي‌شناسند. آنچه در انتخابات نقش مهمي دارد مديريت افكار عمومي است. افكار عمومي بايد به درستي در جريان مسائل مهم كشور و فضاي سياسي قرار بگيرند. مجموعه‌ها و گروه‌ها نيز جهت‌گيري‌هاي‌شان را براي اداره كشور نشان دهند. از اين جهت اصلاح‌طلبان موفق عمل كرده‌اند و افكار عمومي را با خود همراه ساخته‌اند. در حال حاضر اصلاح‌طلبان به لحاظ زمانبندي و در انتخاب مصاديق از اصولگرايان عقب‌تر هستند و اين مسأله هم به خاطر برخورد ويژه نهادهاي نظارتي با اصلاح‌طلبان است. متاسفانه اصلاح‌طلبان اطميناني از اينكه چه بخش از ظرفيت‌هاي خود را مي‌توانند به صحنه بياورند، ندارند و در اين زمينه ابهام دارند. در حال حاضر به لحاظ انتخاب‌هاي اوليه زمان مناسبي براي ورود به انتخاب مصاديق است، به خصوص در شهرهاي كوچك كه مسائل منطقه‌اي و قومي هم تاثيرگذار است. ميثاق اصلاح‌طلبان اين است كه افردي كه در هر حوزه انتخابيه برگزيده مي‌شوند توسط مجمع اصلاح‌طلبان همان شهرستان يا استان انتخاب شوند. بنابراين ما به كندي بايد وارد انتخاب مصاديق شويم. البته در حال حاضر برخي آمادگي‌هاي فردي توسط افراد به خصوص در شهر‌هاي كوچك انجام شده است. احزاب و گروه‌ها بايد از بين كساني كه به نوعي اعلام آمادگي مي‌كنند، چهره‌هاي شاخص‌تر و مناسب‌تر را انتخاب كنند. برعكس مجموعه اصولگرايي كه به دنبال كانديداهاي بيشتر هستند، اصلاح‌طلبان به دنبال ليست واحد هستند. در عين اينكه در بين اصلاح‌طلبان اشتياق به مسووليت وجود ندارد، شانه خالي كردن در مقابل مسووليت هم نيست. اصلاح‌طلبي به اين معنا است كه ما فضاي مديريتي كشور را بهينه كنيم و اگر اين مهم با بودن افراد قابل دستيابي باشد، شركت مي‌كنند و اگر با نبودن باشد، باز هم قبول خواهند كرد. فضاي انتخاباتي توسط مجريان و ناظران انتخابات بايد آماده شود. اصلاح‌طلبان از يك طرف نمي‌خواهند اين تصور ايجاد شود كه اصلاحات سر ناسازگاري و مخالفت با بخش‌هايي از مجموعه‌ حاكميت دارند و از طرف ديگر نمي‌خواهند كه وادادگي اتفاق بيفتد. اگر صحبت‌هاي اطمينان‌بخشي از طرف مسوولان عاليرتبه نظام شود و اگر نهادهاي نظارتي به عنوان ناظر و مجريان انتخابات رويكرد مناسبي را اتخاذ كنند، ما براي مجاب كردن افراد براي شركت در انتخابات مشكلي نخواهيم داشت. همانقدر كه افراد متقاضي حضور باشند، اگر تصميم جمعي مبني‌بر عدم حضور آنان باشد به راحتي كنار خواهند رفت چرا كه اصلاح‌طلبان از نظر وحدت، انسجام وضعيت خوبي دارند.

٭ عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران

 

پيشرفت برنامه انتخاباتي اصلاح‌طلبان

عبدالله ناصري٭

سياستگذاري اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس جامع و داراي زمانبندي معيني است. شورايعالي سياستگذاري متشكل از دبيران كل احزاب عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، 11 نفر عضو شوراي راهبردي، تشكيلات آقاي عارف، حزب اعتماد ملي و احزاب جديد‌التاسيس در هفته جاري به‌طور رسمي كار خود را آغاز مي‌كند. از طريق اين سازوكار اصلاح‌طلبان تلاش مي‌كنند تا انسجام خود را تقويت كنند. اكنون فعاليت كميته‌هايي كه به نام كميته‌هاي انتخابات مطرح بود، ملغي شده است و مكانيزم جديد مورد نظر اصلاح‌طلبان لازم‌الاجراست. شوراهاي تشكيل‌شده در هر استان كار اجرايي خود را انجام مي‌دهند. شوراي سياستگذاري در هفته آينده در ابتداي كار به ستاد تهران رسيدگي مي‌كند. ستادهاي استاني را همان شوراهاي استاني تشكيل‌شده در زمان كار كميته راهبردي پيش خواهند برد كه البته با هماهنگي شورايعالي سياستگذاري كار خود را ادامه خواهند داد. اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس دهم از انسجام قوي برخوردار هستند و هيچ نگراني براي زمانبندي فعاليت‌هاي انتخاباتي در مدت‌زمان باقي‌مانده ندارند. كارهاي معمولي همچون ثبت‌نام و فعاليت‌هاي تبليغاتي باقي مي‌ماند كه عمدتا برعهده ستادهاي استاني و احزاب اصلاح‌طلب هر استان خواهد بود. ما از انتخابات مجلس و شوراهاي ادوار گذشته به خوبي تجربه كسب كرده‌ايم. اصلاح‌طلبان اكنون به ائتلاف رسيده‌اند و هيچ عدم انسجام و ناپيوستگي در بين آنها وجود ندارد. از اين رو ما در زمانبندي از اصولگرايان جلوتر هستيم. بايد منتظر باشيم تا كار فضاهاي انتخاباتي جدي‌تر شروع شود. انتخاب مصاديق كانديداتوري زماني اتفاق مي‌افتد كه ثبت‌نام‌ها آغاز شود و بررسي صلاحيت‌ها سامان بگيرد. بايد به اين نكته توجه كنيم كه اصلاح‌طلبان بنا ندارند هر كسي را وارد عرصه انتخابات كنند و هر‌كسي ثبت‌نام نخواهد كرد. شخصيت‌ها و افرادي كه رويكرد اصلاح‌طلبانه دارند و مي‌توانند تاييد صلاحيت از نهادهاي نظارتي بگيرند وارد عرصه انتخابات خواهند شد. پيش‌بيني ما اين است كه دايره افرادي كه از فيلتر نهادهاي نظارتي عبور مي‌كنند دايره وسيعي باشد و اين دايره محدود نخواهد بود. از طريق گفت‌وگو و رايزني تلاش مي‌كنيم افرادي را كه امكان عبور از فيلتر شوراي نگهبان دارند و چهره‌هاي راي‌آوري هستند، مجاب كنيم تا در انتخابات شركت كنند. در ادوار گذشته انتخابات نيز خصوصا در انتخابات مجلس با چهره‌هاي مختلفي كه امكان راي‌آوري و عبور از فيلتر نهادهاي نظارتي را داشتند رايزني و گفت‌وگو كرده‌ايم. اين كار بر‌عهده اعضاي شوراي سياستگذاري خواهد بود.

٭ عضو بنياد باران

 

دعوت از نيروهاي راي‌آور بي‌انگيزه

يدالله طاهر نژاد٭

سياستگذاري‌هاي اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس دهم از يك سال گذشته آغاز شده است. از همان زمان اصلاح‌طلبان شروع به اجرايي كردن سازوكار مورد نظر كردند. از همان زمان اصلاح‌طلبان كار سازماندهي استان‌ها را آغاز كرده‌اند و در اكثر استان‌ها كادر لازم براي سامان دهي و مديريت انتخابات در استان‌ها را شكل داده‌اند. البته به دليل اينكه مقداري موازي‌كاري بين كميته انتخابات و كميته راهبردي انجام مي‌شد و همچنين به اين دليل كه وحدت رويه‌اي در مديريت انتخابات و مديريت استان‌ها ايجاد شود، مقرر شد كه شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و كميته راهبردي تجميع شوند و به عنوان محصول، يك شورا به نام شوراي عالي سياستگذاري انتخابات در كشور شكل بگيرد. نخستين جلسه اين شورا در هفته جاري با حضور اعضا تشكيل خواهد شد و آغاز به كار خواهد كرد. اصلاح‌طلبان تلاش مي‌كنند در اين جلسه تقسيم كاري براي فعاليت‌هاي باقيمانده صورت دهند. در چند استاني كه تاكنون موفق نشده‌اند شوراي اصلاح‌طلبان استان را تشكيل دهند، زيرنظر شوراي سياستگذاري شوراي استان تشكيل خواهد شد. پس از تصميم‌گيري‌ها در اين جلسات بلافاصله سياست‌ها براي اجرايي شدن ابلاغ خواهد شد. اكنون به نظر مي‌رسد كه سازوكار و سياست‌هاي لازم و واحد‌هاي متعددي كه براي فعاليت‌هاي مختلف لازم بود، تشكيل شده و طبق زمانبندي كار عملياتي انتخابات نيز آغاز خواهد شد. بنابراين اصلاح‌طلبان از نظر زمانبندي انتخابات نگراني ندارند. كارهاي مربوط به انتخابات تاكنون به خوبي پيش رفته است. اصلاح‌طلبان از نظر وحدت و انسجام وضعيت خوبي دارند و از طريق مكانيزم جديدي كه تعريف شده است اجماع اصلاح‌طلبان هر چه بهتر و بيشتر پيگيري خواهد شد. مرحله انتخاب مصاديق از سوي اصلاح‌طلبان پس از بررسي‌هاي نهادهاي نظارتي خواهد بود. ليست نهايي اصلاح‌طلبان پس از بررسي شوراي نگهبان بسته خواهد شد اما اينكه در هر حوزه‌اي پيشينه و قدرت راي آوري افراد بررسي شود و مورد ارزيابي قرار گيرد از همين الان در حال انجام است. بررسي نهايي و بستن نهايي ليست بعد از بررسي نهادهاي نظارتي و اعلام نتايج آن خواهد بود. ساز و كاري تعريف شده است كه در هر حوزه انتخابيه با كساني كه ظرفيت راي آوري بالا داشته و همچنين امكان عبور از فيلتر شوراي نگهبان را دارند اما قصد ورود به انتخابات مجلس را ندارند مذاكره شود تا با دعوت از آنان، افراد مذكور براي كانديداتوري اقدام كنند.

٭ عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون