• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3128 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ آذر

خريد خانه و اتومبيل با پول‌هاي سرقتي

كلاهبردار ميلياردي در دام پليس گرفتار شد

 اعتماد| كلاهبرداري كه با  «آراستگي ظاهري» و «متانت كلامي» خود، اعتماد لحظه‌يي طعمه‌هاي خود را جلب مي‌كرد و موفق به اخاذي ميليوني از مالباختگان شده بود در دام پليس گرفتار شد.
نيمه‌هاي آبان ماه سال جاري به دنبال مراجعه زني جوان به كلانتري 111 هفت چنار تهران ماموران در جريان وقوع يك فقره سرقت از حساب عابر بانك شاكي قرار گرفتند و با تشكيل پرونده‌يي مقدماتي با موضوع «كلاهبرداري» رسيدگي به آن را در دستور كار خود قرار دادند.
بنا به اظهارات مالباخته، كلاهبردار فراري شيوه نه چندان جديد اما فريبنده‌يي براي اخاذي از طعمه‌هاي خود به كار مي‌گرفت. زن جوان در شكايت خود به كارآگاهان پايگاه هشتم پليس آگاهي گفت: «زماني كه براي انجام عمليات بانكي به يكي از دستگاه‌هاي خودپرداز بانك شعبه امين‌الملك تهران مراجعه كردم مردي جوان هم در باجه حضور داشت. وقتي كار من تمام شد اين شخص كه بسيار مودب بود گفت كه مبلغ 200 هزار تومان از حساب عابربانك خود برداشت كرده اما نياز به پول بيشتري دارد و به اين بهانه از من درخواست كرد تا مبلغي را از حسابش به حسابم واريز كنم و سپس من اين مبلغ را به او تحويل دهم. من هم براي اينكه به اين شخص كه ظاهري كاملا آراسته داشت و بسيار مودب صحبت مي‌كرد كمك كنم درخواستش را قبول كردم و به او پيشنهاد دادم كه خودش اقدام به واريز و برداشت مبلغ مورد نيازش كند. در حالي كه اين شخص در حال انتقال پول بود، ناگهان اقدام به خارج كردن كارت از داخل دستگاه كرد و مدعي شد كه موجودي حسابش كافي نيست و پس از عذرخواهي‌هاي فراوان كارتم را پس داد و از باجه بيرون آمد».
اما طولي نكشيد كه زن جوان متوجه سرقت ميليوني كلاهبردار آراسته از حساب بانكي‌اش شد. مالباخته درباره برداشت سه ميليون توماني از حسابش از سوي متهم به كارآگاهان گفت: «هنوز يك ساعت از اين ماجرا نگذشته بود كه از طريق پيامك بانكي متوجه شدم مبلغ سه ميليون تومان از حسابم خارج شده است. من تا آن لحظه تصور مي‌كردم كه آن شخص كارت عابر بانكم را به من برگردانده است اما وقتي كيفم را بررسي كردم، متوجه شدم كه كارت فرد ديگري به من داده شده و متهم كارت مرا با خود برده است. بنابراين شكي برايم باقي نماند كه سرقت سه ميليوني از حسابم كار همان فرد است بنابراين بلافاصله به پليس آگاهي آمدم تا شكايت خود را ثبت كنم.»
اظهارات مالباخته نشان مي‌داد كه متهم نقشه سرقت خود را در دو مرحله اجرا مي‌كند. در مرحله اول و پس از انتخاب طعمه خود با ايستادن در پشت سر او، رمز عابر بانكش را به خاطر مي‌سپارد و پس از آن خود را در چهره فردي آراسته و مودب به مالباخته معرفي و خواسته خود را بيان مي‌كند. از سوي ديگر شيوه كلاهبرداري متهم، احتمال سريالي بودن سرقت‌ها را افزايش داده بود؛ احتمالي كه به‌تدريج با بررسي پرونده‌هاي سرقت مشابه ديگري كه در اختيار كارآگاهان قرار گرفت بود، رنگ واقعيت به خود گرفت.
سرهنگ كارآگاه شمس‌الدين ميرزكي، رييس پايگاه هشتم پليس آگاهي تهران بزرگ در تشريح روند رسيدگي به پرونده گفت: با بررسي ساير پرونده‌هاي مشابه مشخص شد كه با اين شيوه سرقت در ساير مناطق تهران نيز سرقت‌هايي گزارش شده است و سارق فراري در تمامي سرقت‌ها با پوششي آراسته در اطراف دستگاه‌هاي خودپرداز پرسه مي‌زند و پس از انتخاب طعمه‌هاي خود، درخواست جابه‌جايي مبلغ از حساب خود به حساب فرد مقابل را مطرح مي‌كند كه در صورت پذيرش از سوي طعمه، در يك لحظه از غفلت او استفاده و كارت خود را با كارت او تعويض مي‌كند و به سرعت از محل متواري مي‌شود. در اين شرايط تنها سرنخي كه مي‌توانست ماموران را در شناسايي كمك و به هويت متهم نزديك كند، بررسي تصاوير ضبط شده در دوربين‌هاي مداربسته دستگاه‌هاي خودپرداز بود. به اين ترتيب بررسي تصاوير ضبط شده از ده‌ها شعبه بانكي آغاز شد كه در جريان آن هويت فردي سابقه‌دار شناسايي و بررسي پرونده او در بانك اطلاعاتي پليس در دستور كار ماموران قرار گرفت.
به گفته سرهنگ ميرزكي، با رجوع به بانك اطلاعاتي پليس مشخص شد متهم از سال 1385 سابقه ارتكاب به جرايمي همچون استفاده از سلاح گرم، سرقت، نگهداري و استعمال مواد مخدر و كلاهبرداري را در پرونده خود دارد و بارها پشت ميله‌هاي زندان ايستاده است و مدت‌هاست كه از سوي مراجع مختلف قضايي نيز تحت تعقيب قرار دارد. در حالي كه تحقيقات، براي شناسايي مخفيگاه متهم، ماموران را به منطقه بريانك كشانده بود اما بررسي‌هاي بعدي نشان داد كه هيچ اثري از او نيست و كلاهبردار ميليوني با جابه‌جايي‌هاي متوالي قصد گمراه كردن پليس را دارد.
با اين حال ادامه تحقيقات، سرنخ‌هاي مهم ديگري را در اختيار ماموران قرار داد. بررسي تصاوير دوربين‌هاي مداربسته يكي از بانك‌هاي منطقه فلاح نشان داد كه متهم در ساعت 23:00 با كرايه يك دستگاه خودروي شخصي و قبل از خروج يكي از مالباختگان از داخل اتاقك دستگاه خودپرداز، به سرعت از محل متواري شده است.
سرهنگ ميرزكي در تشريح روند شناسايي و دستگيري كلاهبردار فراري گفت: با شناسايي خودروي مسافركشي، كارآگاهان به تحقيق از مالك خودرو پرداخته و اين شخص نيز پس از مشاهده فيلم متعلق به لحظه سوار كردن مسافر و همچنين تصاوير متهم، بلافاصله متهم را شناسايي و بيان كرد كه متهم اقدام به كرايه دربست خودرو كرده و در خيابان فلاح از ماشين پياده شده است. اطلاعات به دست آمده، احتمال تردد متهم در خيابان فلاح را پر‌رنگ كرده بود و باعث شد تا اين منطقه تحت پوشش ويژه نامحسوس ماموران قرار گيرد كه در جريان آن متهم كه در حال تردد با يك دستگاه خودروي پژو 405 نوك مدادي بود شناسايي و دستگير شد. دستگيري متهم شناسايي مخفيگاه او در خيابان فلاح را به دنبال داشت كه در جريان بازرسي از آن، ده‌ها عدد كارت عابر بانك متعلق به مالباختگان كشف شد.
متهم كه پس از دستگيري در برابر تصاوير دوربين‌هاي مداربسته بانكي و همچنين شناسايي از سوي شكات و مالباختگان چاره‌يي جز اعتراف نداشت، به ده‌ها فقره كلاهبرداري در تهران و ساير شهرهاي شيراز و اصفهان اعتراف كرده و گفت كه توانسته با استفاده از پول‌هاي سرقتي، يك باب واحد تجاري، يك دستگاه خودروي سواري پژو 405، سكه طلا و اقلام با ارزش ديگري را خريداري كند.  
به گفته سرهنگ ميرزكي، با توجه به شناسايي ده‌ها مالباخته، اعتراف صريح متهم به ده‌ها فقره كلاهبرداري در تهران و ساير شهرها و براي شناسايي ساير جرايم ارتكابي متهم و به ويژه ساير شكات و مالباختگان احتمالي، دستور انتشار بدون پوشش تصوير متهم از سوي مقام محترم قضايي صادر شده است و كليه شكات و مالباختگاني كه موفق به شناسايي تصوير متهم مي‌شوند، مي‌توانند با مراجعه به پايگاه هشتم پليس اگاهي، شكايت خود را پيگيري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون