• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3128 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ آذر

تناقض در گفته‌هاي مسوولان فدراسيون واليبال

بالاخره ايران ميزبان بوده يا نه؟!

ميانمار ميزبان جام باشگاه‌هاي آسيا

 گروه ورزش| چه كسي راست نمي‌گويد؟! اين نخستين و البته بزرگ‌ترين پرسشي است كه در مورد ميزباني‌هاي گرفته و داده شده به واليبال ايران به ذهن خطور مي‌كند. ماجرا چيست؟! چرا ميزباني مسابقات زير 23 سال آسيا و جام باشگاه‌هاي واليبال آسيا كه قبل از اين محمدرضا داورزني، رييس فدراسيون از آنها خبر داده و گفته مي‌شد ايران ميزبان اين رويدادها خواهد بود به ديگر كشورها داده شد؟! و حالا كشورمان تنها ميزبان مسابقات قهرماني بزرگسالان آسيا خواهد بود؟! داستان از اين قرار است كه پيش‌تر فدراسيون ايران درخواست ميزباني اين مسابقات را داده و در نشست فدراسيون بين‌المللي به صورت «شفاهي» با اين ميزباني‌ها موافقت شده بود؛ اما خب اين موافقت «زباني» بوده و شايد ديگر كشورها هم درخواستي براي ميزباني اين مسابقات داده باشند؛ كه بي‌ترديد داده و مسوولان فدراسيون بين‌المللي هم با درخواست آنها همان‌طور كه به صورت «لساني» با درخواست ايران موافقت كرده‌اند، موافقت كرده باشند؛ اما اين موافقت تنها يك موافقت «ضمني» بوده و تنها چراغ سبز مسوولان براي حضور كشورها در رقابت بر سر تصاحب ميزباني مسابقات است، چراكه در نهايت ميزباني به كشوري داده مي‌شود كه دست‌اندركاران فدراسيون بين‌المللي در جلسه خود به آن كشور راي داده و بيشترين آرا را براي ميزباني كسب كند. در مورد ايران هم داستان به همين شكل بوده و مسوولان واليبال ايران تنها پيشنهاد ميزباني را داده و با موافقت ابتدايي مسوولان بين‌المللي مواجه شدند؛ اما خب فدراسيون‌نشينان قبل از اينكه با موافقت نهايي فدراسيون جهاني مواجه شوند، پيشنهاد خود را قطعي دانسته و بي‌توجه به اينكه شايد اصلا ميزباني ايران راي نياورد و ميزباني به كشور ديگري داده شود، اين موضوع را رسانه‌يي كرده‌اند؛ كه آخرش هم شده همين داستاني كه امروز شاهد آن هستيم. حالا هم خبر مي‌رسد كه دو ميزباني از ايران گرفته شده است، در صورتي كه اصلا اين ميزباني‌ها قطعي نشده بود، جالب اينكه خيلي‌ها هم بي‌خبر از ماجرا اين موضوع را به مسائل سياسي ربط داده و كل داستان را جناحي - سياسي قلمداد مي‌كنند، در صورتي كه اين فدراسيون‌نشينان بوده‌اند كه در اصطلاح از هول حليم به ديگ افتاده‌اند و خبري را كه قطعي نشده زودتر از زماني كه بايد رسانه‌يي نكرده‌اند و حالا هم به جاي اينكه به واقعيت اشاره كنند، به دشت و صحرا مي‌زنند؛ كه داستان چيز ديگري است، بله داستان چيز ديگري است! فقط كافي است واقعيت را آنطور كه هست روايت كنيم، همين.

درخشنده: نمي‌دانم چرا ميزباني را به ميانمار دادند

جالب اينكه سعيد درخشنده، مسوول رويدادهاي بين‌المللي فدراسيون واليبال ايران با اظهار تعجب از اين ماجرا گفته است: «نمي دانم چرا اين ميزباني‌ها را گرفتند و در سكوت كشورهاي مسلمان به ميانمار دادند. به نظرم رييس كنفدراسيون واليبال آسيا اقتدار لازم را ندارد.» درخشنده در پاسخ به اين پرسش كه چرا با وجود اعلام رسمي فدراسيون واليبال ايران، ميزباني مسابقات جام باشگاه‌هاي آسيا و زير 23 سال آسيا از ايران گرفته شد، اظهار كرد: «سوال من هم همين است. چطور كشورهاي اسلامي كه تعدادشان كم نيست حاضر شدند، مسابقات باشگاه‌هاي مردان آسيا در كشور ميانمار برگزار شود. كشور ميانمار مشكلات سياسي زيادي با مسلمانان دارد. قرار بود اجلاس هيات رييسه هم در ميانمار باشد؛ اما اين اتفاق نيفتاد. نمي‌دانم چه اتفاقي افتاد كه دو ميزباني ديگر را هم از ايران گرفتند.»
داورزني: ميزباني را معاوضه كرديم
جالب‌تر اينكه محمدرضا داورزني، رييس فدراسيون واليبال هم در گفت‌وگويي با روابط عمومي فدراسيون اعلام كرده است: «ميزباني مسابقات واليبال قهرماني زير 23 ساله‌هاي آسيا هرگز از ما نگرفته نشد. در حاشيه گنگره جهاني واليبال در ايتاليا با مسوولان AVC مذاكراتي در خصوص ميزباني‌هاي 2015 داشتيم و ما به نوعي با آنها معاوضه كرديم و ميزباني زير 23 سال را داديم و قهرماني آسيا را گرفتيم. در خصوص باشگاه‌هاي آسيا هم بايد بگويم با توجه به تجربه قبلي كه در تهران برگزار كرديم و بيشتر هزينه بر عهده فدراسيون افتاد و همچنين در نظر گرفتن ميزباني سال آينده‌مان در قهرماني آسيا و ليگ جهاني اصرار زيادي براي اخذ اين ميزباني نداشتيم. همچنين AVC و هيات رييسه آن تمايل و اصرار داشت اين نوع ميزباني‌ها را به كشورهايي كه در حال توسعه هستند بدهد.» اين اظهارات داورزني در حالي صورت مي‌گيرد كه وي در تاريخ 20 آبان اعلام كرد ميزباني چند رويداد به ايران داده شده است.  داورزني آن زمان در بخشي از گفت‌وگوي خود با ايسنا اعلام كرده بود: «چندي پيش از سوي كنفدراسيون واليبال آسيا ايميلي دريافت كرديم كه در آن از ايران خواسته شده بود ميزبان مسابقه‌هاي قهرماني واليبال نوجوانان جهان شود. ما هم اين موضوع را پذيرفتيم. فدراسيون جهاني درخواست مدارك كرد كه ما همه مدارك را ارسال كرديم و در كنگره رسما مشخص شد كه ايران ميزبان مسابقه‌هاي قهرماني نوجوانان جهان 2015 است. اين موضوع در كميته مسابقه‌هاي فدراسيون جهاني نيز مورد بررسي قرار گرفت تا به اطلاع كشورها رسانده شود كه كجا ميزباني مسابقه‌ها را بر عهده دارد. در همين جلسه اجلاس جهاني ما در كميته مربوط به كنفدراسيون آسيا، رايزني‌هايي داشتيم. برخي آقايان مي‌گفتند كه شما (كشور ايران) چهار ميزباني داريد و بهتر است يكي را به كشور ديگري بدهيد. ما در آن زمان كانديداي ميزباني رقابت‌هاي قهرماني نوجوانان جهان، باشگاه‌هاي آسيا، قهرماني آسيا و زير 23 سال جهان بوديم. پيشنهاد شد كه مسابقه‌هاي قهرماني آسيا در كشور استراليا برگزار شود اما نپذيرفتيم زيرا مسابقه‌هاي قهرماني مردان آسيا براي ما بسيار اهميت دارد. در نهايت گفتيم كه ميزباني رقابت‌هاي زير 23 سال جهان را نمي‌خواهيم و دقيقا در آن جلسه مشخص شد كه ايران ميزبان رقابت‌هاي نوجوانان جهان، باشگاه‌هاي آسيا و مردان آسياست. اين به غير از ليگ جهاني و ميزباني‌هاي ما در اين مسابقه‌ها بود.  به گزارش ايسنا، داورزني در تاريخ 20 آبان گفته بود كه مسابقات زير 23 ساله‌هاي جهان را با مسابقات قهرماني آسيا معاوضه كرده اما در گفت‌وگوي روز گذشته‌اش اعلام كرده مسابقات زير 23 سال آسيا را با مسابقات قهرماني آسيا معاوضه كرده است!
    
پيش از اين منوچهر پورحسن، رييس سازمان ليگ فدراسيون واليبال هم در مصاحبه تاريخ اول آذر خود حتي در مورد جزييات ميزباني دو مسابقه باشگاه‌هاي آسيا و زير 23 سال آسيا و واگذاري اين مسابقات به اروميه و مشهد صبحت كرده بود.
منوچهر پورحسن درباره اعطاي ميزباني جام باشگاه‌هاي آسيا و مسابقات بين المللي اميدهاي واليبال به شهرستان‌ها گفته بود: «اگر اروميه قهرمان شود مي‌توان جام باشگاه‌هاي آسيا را در آنجا برگزار كرد. همچنين مشهد هم مي‌تواند ميزبان مسابقات اميدهاي آسيا شود. كفپوش سالن بهشتي مشهد مشكلي ندارد. مشهد براي ميزباني مسابقات شهر خوبي است و از اكثر كشورهاي همسايه پرواز مستقيم دارد.»

برش

در حال حاضر قهرمان و نايب قهرمان جام جهاني 2015، قهرمان چهار تورنمنت انتخابي المپيك و چهار قهرمان قاره (امريكاي جنوبي، اروپا، آفريقا و امريكاي شمالي - مركزي) به علاوه ميزبان (برزيل)، 12 سهميه المپيك را دريافت مي‌كنند اما قهرمان قاره آسيا مستقيما به المپيك نمي‌رود. فدراسيون واليبال ايران در اعتراض به اين موضوع رايزني‌هايي را آغاز كرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون