• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3388 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ آبان

اعتراض رييس مجلس به پخش شبنامه و جلسات پنهاني

هركسي كه نظر مخالف داشت، منحرف نيست

گروه سياسي| گويا طعم تلخ رقابت‌هاي انتخاباتي مجلس نهم هنوز زير زبان رييس قوه مقننه است. طعم تلخي كه در اين چهارسال بارها هم براي او و هم براي خيلي‌هاي ديگر تكرار شده تا اين‌بار علي لاريجاني در جلسه شوراي اداري استان البرز سياسيون را درباره آن زنهار دهد. هشداري براي تبديل كردن رقابت به «دشمني». او كه سال‌ها در مقام يك اصولگراي تمام عيار در حاشيه امن تخريب‌ها قرار داشت، بعد از شكرآب شدن روابط اصولگرايان با هم به محل تمركزي براي حملات طيف‌هاي تندروي اين جريان تبديل شد. تمركزي كه از انتخابات مجلس نهم روي علي لاريجاني افزايش يافت و در هر مقطعي نسبت به قبل زيادتر و زيادتر شد؛ از جريان حادثه 22 بهمن تا شروع به كار دولت يازدهم. از استيضاح رضا فرجي‌دانا تا توافق هسته‌اي ايران و 1+5. علي لاريجاني حالا براي خيلي از اصولگرايان ديگر يك متحد يا حتي موتلف نيست. او و نزديكانش رقيبي هستند كه بايد كنار زده شوند. حالا اين رقابت قدم به قدم حرف‌هايي را بر زبان او جاري مي‌كند كه هر روز بيشتر از گذشته به سخنان رقبايش در جريان اصلاحات شبيه است. شباهتي كه دليل اصلي‌اش شباهت موقعيت ديروز اصلاح‌طلبان با موقعيت امروز لاريجاني در برابر برخي روش‌هاي سياسي است. گذر از پيچ بررسي برجام در داخل، شكاف بين او و جريان تندرو را به اوج رسانده و انتخابات قريب‌الوقوع مجلس صحنه‌اي از تقابل تمام‌عيار ديگري در اين اردوگاه خواهد بود. جايي كه منتقدان دولت بسيار بيش از سال 90 براي فشار به علي لاريجاني بهانه دارند. او هم البته به نظر مي‌رسد از همين الان پيش‌بيني مي‌كند كه تا 7 اسفند بايد چه تجربيات جديدي را در ذهن خود ثبت كند. چون هر چه باشد ديروز با صراحت تمام احتمال به وجود آمدن چنين فضايي براي رقابت مجلس دهم را عنوان كرد: «با نزديك شدن به فصل انتخابات ممكن است چنين صحبت‌هايي و حتي تخريب‌هايي به ميان آيد كه تخريب نيزضد مردم‌سالاري است.»

ديروز رييس مجلس در جلسه شوراي اداري استان البرز اگرچه مي‌گفت «اختلاف نظر در كشوري با رشد‌يافتگي سياسي طبيعي است»، اما همزمان افزود: «حرف زدن عليه يكديگر در جلسات پنهاني و پخش شبنامه باعث انقباض در كشور و ايجاد دشمني مي‌شود.» رييس قوه مقننه گفت: «گاهي در كشور مناقشاتي به دليل اختلاف نظر ديده مي‌شود كه نبايد اين اختلاف نظر به دشمني كشانده شود مثلا فردي راجع به موضوع ملي نظري دارد كه بايد اجازه دهد ديگري نيز نظرش را بيان كند نه اينكه آن فرد را به خائن تبديل كند؛ اين لسان غلط است. به همان اندازه كه انسان به خودش اجازه بيان نظر مي‌دهد بايد چنين اجازه‌اي به ديگري داده شود پس چرا صحبت از خائن به ميان مي‌آوريم. در اين صورت هم‌افزايي در كشور ايجاد نمي‌شود.» لاريجاني با بيان اينكه بايد تحمل‌ها درسطوح مختلف درست تنظيم شود، گفت: «وقتي كشوري از لحاظ مردم‌سالاري پايداري داشته باشد تحملش نيز نسبت به آراي مختلف بالا مي‌رود، قطعا تحمل كم، ضد مردم‌سالاري است.»

وي همچنين با اشاره به تاييد برجام از سوي مقام معظم رهبري گفت: «بحث هسته‌اي با دستور رهبري و پيام ايشان تمام شد؛ ايشان در پيام‌شان گفتند كه با مصوبه مجلس و شوراي امنيت برجام را تاييد مي‌كنم بنابراين بايد بحث خاتمه يابد نه اينكه دوباره بحث‌هايي در اين رابطه صورت گيرد، اكنون زمان درست اجراي برجام است حال بيان حرف‌هاي ديگر چه خاصيتي براي كشور دارد. » لاريجاني ادامه داد: «اين حرف‌ها باعث اين تلقي غلط مي‌شود كه مردم دست‌شان براي سرمايه‌گذاري بلرزد و اين شبهه ايجاد شود كه مردم براي سرمايه‌گذاري مي‌ترسند، حال اينكه بايد انگيزه ايجاد شود.» وي با بيان اينكه در جامعه‌اي سالم براي رونق توليد بايد انگيزه وجود داشته باشد، گفت: «رسانه‌ها، راديو و تلويزيون و سياستمداران و افراد مديران كشور بايد فضاي كار وتوليد را به سمت فضاي اميدواري در كشور سوق دهند چرا كه يكي از ملزومات حركت آينده اميدواربودن كشور و پرهيز از مناقشات است. بايد ذهن‌ها را بر مساله اصلي يعني ايجاد اقتصاد پررونق متمركز كرد.» وي اضافه كرد: «آزرده كردن يكديگر و رفتارهاي غير اصولي درست نيست افتخار انقلاب اسلامي تشكيل جمهوري اسلامي با محوريت مردم‌سالاري ديني است يعني مردم‌سالاري همراه با اخلاق كه بايد خيلي بيشتر از ديگران حيثيت ديگران و مومنان حفظ شود، متاسفانه در كشور شيوه‌اي راه افتاده كه چنين مسائلي را مد نظر دارد.»وي همچنين با بيان اينكه در صحنه بين‌المللي نيز فراز وفرودهايي داشتيم گفت: «ماجراي هسته‌اي به صورت عقلايي حل شد كه پشت حل اين مساله ساعت‌ها فكر و انديشه و تمركز و تصميم‌گيري حساب شده بود؛ اين طور نبود كه در ساعتي كوتاه تصميم‌گيري شود. تيم مذاكره كننده پيش از جلسات ساعت‌ها به بحث و تصميم‌گيري مي‌پرداخت و درنهايت گام‌ها را در مساله هسته‌اي با پختگي برداشت البته ممكن است در اين مسير در همه روند تاكتيك‌ها سنجيده نبود اما در مجموع و اكنون ايران توانسته است به دانش صلح آميز هسته‌اي دست پيدا كند و تحقيق و توسعه را داشته باشد، تحريم‌ها نيز برداشته مي‌شود البته ممكن است طرف مقابل شيطنت كند كه ما جواب خواهيم داد. در اين راه ايران سنجيده عمل كرد و راه را باز كرد.» علي لاريجاني پس از پايان نشست شوراي اداري استان البرز درجمع خبرنگاران درپاسخ به سوالي در رابطه با رويكرد برخي افراد به دامن زدن مشاجرات سياسي در كشور تصريح كرد: «مشاجرات سياسي در كشور تبديل به دشمني مي‌شود و اين موضوع بخش‌هاي مردمي را نگران مي‌كند از اين رو بايد مردم احساس كنند كه براي كار و سرمايه‌گذاري آرامش درحوزه سياسي و اقتصادي حاكم است، بنابراين خانواده‌اي كه در آن ناآرامي وجود دارد پيشرفت ممكن نيست.» لاريجاني تصريح كرد: «معمولا نخستين نگراني اين است كه دراين حوزه نخست ناآرامي‌ها حل شود، چراكه در اين‌گونه جامعه اگر پيوند عاطفي وجود نداشته ناآرامي به آن صدمه مي‌زند. » وي با اشاره به مشاجرات در صحنه هسته‌اي تصريح كرد: «به‌طورحتم پرونده هسته‌اي در كشور تمام شده و ديگران هم بايد درمسير كنوني همنوا شوند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون