• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3388 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ آبان

از مجريان برجام توضيح بخواهيد

پاسخ آيت‌الله مكارم‌شيرازي به استفتاي حميد رسايي

گروه سياسي| هر چند بخشي از مخالفان برجام بعد از تاييد رهبري انقلاب ساكت شده‌اند و دست از اقدامات خود كشيده‌اند اما هنوز هستند مخالفيني كه دست از كار نكشيده‌اند و به هر ريسماني چنگ مي‌زنند، مخالفيني كه حتي تاييد رهبر انقلاب هم فصل‌الخطاب‌شان نشده است. مخالفان برجام اين‌بار استفتا كرده‌اند آن هم از مهم‌ترين حامي برجام در قم. حميد رسايي نماينده‌اي كه يكي از سرسخت‌ترين مخالفان برجام بود از آيت‌الله مكارم‌شيرازي كه اين روزها در دفاع از برجام سنگ تمام گذاشته است استفتا كرده و پاسخ جالبي از اين مرجع تقليد دريافت كرده است. آيت‌الله مكارم شيرزاي ضمن پاسخ دادن به اين استفتا، حميد رسايي را نيز به طعنه به سوي وحدت فراخوانده است؛ استفتايي كه اول در رسانه‌ها منتشر شد و حالا آيت‌الله مكارم‌شيرازي پاسخ آن را داده است. استفتاي حميد رسايي بدين شرح بود: حضرت آيت‌الله العظمي مكارم‌شيرازي (دامت بركاته) مرجع عاليقدر و استاد معظم

سلام‌عليكم ضمن آرزوي سلامتي براي حضرتعالي، با توجه به بيانات اخير معظم‌له در خصوص مخالفت با برجام كه اين موضوع پنج مرحله را طي كرده است و در مرحله پنجم كه حرف آخر بود رهبر معظم انقلاب با صراحت و البته به نحو مشروط آن را پذيرفتند، فرموده‌ايد: «بعد از طي اين مراحل، در گوشه و كنار برخي عزيزان مخالفت مي‌كنند، اين صلاح نيست، ما يا تابع شرع هستيم يا تابع قانون؛ اگر تابع شرع هستيم مراحل شرعي آن گذشته است و شوراي نگهبان و رهبري در اين باره نظر داده‌اند؛ اگر هم تابع قانون هستيم، اين كار در مجلس انجام شده است. بنابراين مخالفت با اين موضوع نه با موازين شرع و نه با موازين قانوني مي‌سازد، به همين جهت خوب است اين مساله را پايان يافته تلقي كنيم.» اكنون براي مومنين سوال اين است كه با توجه به آغاز اجراي برجام (جمع‌آوري سانتريفيوژها در نطنز و فردو) از سوي دولت، بدون رعايت شروط تعيين شده از سوي امام خامنه‌اي، وظيفه شرعي آنها چيست؟ در حقيقت آنچه به نام «برجام» درحال انجام است، همان چيزي نيست كه مراحل «شرعي و قانوني» را طي كرده است. توضيح اينكه مطابق نخستين شرط تاكيد شده در نامه تاريخي ولي امر مسلمين به رييس‌جمهور محترم، امام خامنه‌اي تاكيد كرده‌اند: «از آنجا كه پذيرش مذاكرات از سوي ايران اساساً با هدف لغو تحريم‌هاي ظالمانه‌ اقتصادي و مالي صورت گرفته است و اجرايي شدن آن در برجام به بعد از اقدام‌هاي ايران موكول گرديده، لازم است تضمين‌هاي قوي و كافي براي جلوگيري از تخلّف طرف‌هاي مقابل، تدارك شود، كه از جمله‌ آن اعلام كتبي رييس‌جمهور امريكا و اتحاديه‌ اروپا مبني بر لغو تحريم‌ها است. در اعلام اتحاديه‌ اروپا و رييس‌جمهور امريكا، بايد تصريح شود كه اين تحريم‌ها به‌كلي برداشته شده است. هرگونه اظهاري مبني بر اينكه ساختار تحريم‌ها باقي خواهد ماند، به‌منزله‌ نقض برجام است.»پاسخي كه پايگاه اطلاع‌رساني آيت‌الله مكارم‌شيرازي به نقل از او منتشر كرده است را در ادامه مي‌خوانيد.

جناب حجت‌الاسلام آقاي رسايي دامت تاييداته

با اهداء سلام و تحيت؛

استفتاء محترمانه جنابعالي در رسانه‌ها منتشر شد و به پايگاه اطلاع‌رساني دفتر ما نيز واصل گرديد؛ از اينكه قبول داريد برجام مراحل پنج گانه خود را پشت سر گذاشته است خوشوقتيم؛ ولي در مورد بعضي از اشكالات اجراي آن سوال كرده بوديد، آنچه ما در بيانيه و سخنراني سابق عرض كرده‌ايم درباره اجراي برجام نبوده است، لذا اگر در اجراي برجام اشكالي وجود داشت يا شرايط نه گانه مقام معظم رهبري مدظله‌العالي رعايت نشده بود، شما و ديگران مي‌توانيد از مجريان برجام توضيح بخواهيد و اگر توضيح آنان قانع‌كننده نبود از طرق قانوني دنبال نماييد. ان شاء‌الله تعبيرات، دوستانه باشد كه تمام ملت و مسوولان را به وحدت نزديك‌تر كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون