• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3388 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ آبان

ستاد انتخابات تهران فعال شد

استاندار تهران: ايجاد يأس در ميان مردم خيانت آشكار به نظام است

 

گروه سياسي| با فعال شدن ستاد انتخابات تهران، وزارت كشور به صورت رسمي وارد فضاي انتخاباتي شد. از ابتداي بحث انتخابات و با توجه به اظهارات وزير كشور مشخص بود كه در اين دوره از انتخابات يكي از سياست‌ها و اولويت‌هاي دولت بحث و ميزان رد صلاحيت‌ها خواهد بود موضوعي كه رييس هيات نظارت بر انتخابات استان تهران نيز آن را تاييد كرد و گفت: تلاش مي‌كنيم حجم عدم احراز صلاحيت‌ها كاهش پيدا كند، البته آن كاري كه در هيات اجرايي صورت مي‌گيرد به صورت كاملا مستقل در شوراي نگهبان انجام مي‌شود، يعني هيات نظارت جدا از هيات اجرايي مستقلا كار بررسي را انجام مي‌دهد و پس از آن هيات مركزي كار بررسي صلاحيت را انجام مي‌دهد و سپس در صدر همه اينها شوراي نگهبان به امر بررسي صلاحيت كانديداها مي‌پردازد. اما موضوع ديگر بي‌ترديد بحث انتخابات الكترونيك است و با وجود اينكه 4 ماه تا انتخابات باقي مانده است همچنان بلاتكليف باقي مانده است. استاندار تهران هم با اشاره به تعبير رهبر انقلاب از حق‌الناس بودن راي مردم، هرگونه خلل، ناامني و ايجاد يأس در بين مردم را خيانت آشكار به نظام جمهوري اسلامي ايران توصيف كرد و افزود: رهبر معظم انقلاب در همين انتخابات اخير فرمودند حتي كساني كه دل‌شان با نظام نيست و به ايرانيت خود اعتقاد دارند پاي صندوق‌هاي راي بيايند و وظيفه شرعي همه مسوولان اين است كه مردم را به پاي صندوق‌هاي راي بياورند. به گزارش تسنيم هاشمي در افتتاحيه ستاد انتخابات تهران با تاكيد بر صيانت از آراي مردم در استان تهران اظهار داشت: همه ما بايد حداكثر تلاش خود را براي بالا بردن مشاركت مردم در انتخابات به كار ببريم. در ابتداي پيروزي انقلاب همه مردم شعار استقلال، آزادي سر مي‌دادند، اما امام اين حق را براي مردم قائل شد كه در پاي صندوق‌هاي راي سرنوشت كشور و جمهوري اسلامي ايران را تعيين كنند، بنابراين وظيفه امروز ما نيز اين است كه به مردم حق انتخاب دهيم و آنها را پاي صندوق‌هاي راي بياوريم. وي با اشاره به شرايط منطقه گفت: امروز در اين منطقه پرالتهاب كشور عزيز ايران در آرامش است و نبايد با ايجاد اختلاف در درون اين آرامش را از بين ببريم. وي با اشاره به ارايه ليست هيات اجرايي انتخاباتي استان تهران در روزهاي آينده، گفت: اميدوار هستيم 30 نفر انسان معتمد از هر دو جناح را انتخاب كنيم. اميدواريم كه هر دو جناح بتوانند با يكديگر كار كنند. همه به قانون احترام بگذاريم و از بگو مگوهاي كلامي پرهيز كنيم.

كاهش ميزان رد صلاحيت‌ها دغدغه شوراي نگهبان است

رييس هيات نظارت بر انتخابات استان تهران صبح ديروز در مراسم افتتاح ستاد انتخابات اين استان، با بيان اينكه مسووليت برگزاري انتخابات طبق قانون با وزارت كشور است، گفت: وزير كشور قطعا از 26 آذرماه دستور شروع انتخابات به تمامي استانداران، فرمانداران و بخشداران را صادر خواهد كرد. تهراني كاهش ميزان ردصلاحيت را از اولويت‌هاي امسال شوراي نگهبان عنوان كرد و افزود: كاهش ردصلاحيت‌ها منوط به ميزان همكاري دوستان ما در هيات‌هاي اجرايي انتخابات است تا ما را در رسيدن به احراز صلاحيت كانديداها ياري كنند. تهراني ادامه داد: تلاش مي‌كنيم حجم عدم احراز صلاحيت‌ها كاهش پيدا كند، البته آن كاري كه در هيات اجرايي صورت مي‌گيرد به‌صورت كاملا مستقل در شوراي نگهبان انجام مي‌شود، يعني هيات نظارت جدا از هيات اجرايي مستقلا كار بررسي را انجام مي‌دهد و پس از آن هيات مركزي كار بررسي صلاحيت را انجام مي‌دهد و سپس در صدر همه اينها شوراي نگهبان به امر بررسي صلاحيت كانديداها مي‌پردازد. تهراني با اشاره به ارايه ليست‌هاي معتمدان از سوي هيات اجراي انتخابات، گفت: براي ما ليست اول و دوم معنايي ندارد. ما نمي‌گوييم كه حتما در فلان ليست فلان شخص اصولگرا باشد، اما اين انتظار را داريم كه از نيروهاي معتدل‌تر و عاقل‌تر در هيات‌هاي اجرايي انتخابات قرار گيرند. شاخص‌ها هم مشخص است، فتنه 88 خط قرمز است و طرفداري از نظام و دغدغه نظام را داشتن از شاخص‌هاست. وي در بخش پاياني سخنانش با بيان اينكه ما در هيات نظارت آماده هستيم اشكالات را برطرف كنيم، گفت: تلاش ما انجام داوري غيرجانبدارانه است و هركسي در اين ميان از ما ايرادي ديد حتما آن را به ما گوشزد كند.

انتخابات الكترونيك همچنان بلاتكليف

وي به موضوع انتخابات مكانيزه (الكترونيكي) اشاره كرد و افزود: در دهه اول ماه محرم وزارت كشور يك دستگاه الكترونيكي رهگيري را در اختيار شوراي نگهبان قرار داد و ما نيز بلافاصله آن را در 5 حوزه آماري تست كرديم. رييس هيات نظارت بر انتخابات استان تهران خاطرنشان كرد: آخرين تست ما از اين دستگاه در نمازجمعه بود و ما اين نتيجه را از اين دستگاه گرفتيم كه در هر جايي كه كاركرد به ازاي هر يك ساعت 10 نفر توانستند از اين طريق راي بدهند. بدون توجه به اين نكته كه چه ميزان تعداد در صف راي هستند چه 100 نفر چه 500 نفر. تهراني با بيان اينكه كشش اين دستگاه به ازاي هر ساعت تنها راي‌گيري از 10 نفر بود، گفت: بعيد مي‌دانم كه تغيير بيشتري نسبت به اين سيستم داشته باشيم. به هر حال انتخابات حساسي پيش روي ماست و بايد بدانيم كه از اين دستگاه در چه جاهايي مي‌توانيم استفاده كنيم. وي با بيان اينكه نهايت همكاري و هماهنگي بين شوراي نگهبان و وزارت كشور از 10 سال پيش برقرار بوده و در اين دوره پيشرفت قابل‌ملاحظه‌اي در برگزاري انتخابات برقرار بوده، تصريح كرد: بايد نسبت به برگزاري انتخابات وسواس به خرج دهيم. اگر تنها فقط يك صندوق نتواند كار خود را انجام دهد چه كسي جوابگوي از كار افتادن سهوي اين دستگاه خواهد بود؟ هر گروه سياسي مي‌تواند اين ادعا را داشته باشد كه طرفداران ما در آن نقطه نتوانستند راي خود را بدهند. رييس هيات نظارت بر انتخابات استان تهران با ابراز اميدواري از رفع اشكالات صندوق‌هاي الكترونيكي، اظهار داشت: حدود 30 نفر براي مجلس شوراي اسلامي و 16 نفر براي خبرگان رهبري از انتخابات تهران تعيين خواهند شد، پس بسيار حساس است. تعارف هم نداريم، ما علاوه بر اين مشكل عدم توازن در برخي حوزه‌هاي انتخابيه را داريم. ما حوزه‌اي در تهران داريم كه مجموع آراي ماخوذ شده 27 راي و حوزه‌اي داريم كه مجموع آرا به 2 هزار راي مي‌رسد. اميدوار هستيم اين عدم توازن با يك برنامه‌ريزي دقيق برطرف شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون