• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3391 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۱ آبان

معاون سياسي فرماندار تهران از نحوه انتخابات الكترونيكي به «اعتماد» مي‌گويد

هر شعبه بايد پنج دستگاه اخذ راي الكترونيكي داشته باشد

تمكين از قانون مهم‌ترين توصيه وزير كشور به ما بود

گروه سياسي| هفتم اسفند را مي‌توان مهم‌ترين ماموريت رحماني فضلي و مردانش دانست. اگرچه هنوز تا فصل انتخابات باقي مانده است اما وقتي ستاد انتخابات تهران شروع به كار مي‌كند يعني وزارت كشور حسن روحاني به طور جدي وارد فاز انتخاباتي شده است و ساختمان فاطمي رنگ و بوي انتخابات را به خود گرفته است. اگرچه سراسر كشور و تمام حوزه‌هاي انتخابيه مهم هستند اما ترديدي نيست كه تهران قلب تپنده انتخابات خواهد بود. در اين ميان اما هنوز مسائلي است كه بلاتكليف باقي مانده، مسائلي همچون انتخابات الكترونيك و كيفيت آن. معاون سياسي فرماندار تهران به «اعتماد» مي‌گويد: طبق گزارشي كه آنها به وزارت كشور داده‌اند، اگر قرار باشد در حوزه‌هاي انتخابيه آنها انتخابات به طور كاملا مكانيزه برگزار شود دست كم در هر شعبه پنج دستگاه بايد وجود داشته باشد تا انتخابات با مشكل مواجه نشود. او همچنين از « قانون مداري» به عنوان مهم‌ترين توصيه وزير كشور به برگزار كنندگان انتخابات نام مي‌برد. در ادامه، مشروح گفت‌وگوي علي اصغر ناصربخت با «اعتماد» را بخوانيد:

يكي از موضوعاتي كه هنوز در بلاتكليفي است مساله انتخابات الكترونيك است. به نظر مي‌رسد اختلاف نظر ميان شوراي نگهبان و وزارت كشور در اين مورد خاص زياد است و با وجود اينكه چهار ماه تا انتخابات باقي مانده، هنوز مشخص نيست در كدام حوزه‌ها و شهرها قرار است انتخابات به صورت الكترونيك برگزار شود. در حال حاضر بحث انتخابات الكترونيك در چه وضعيتي قرار دارد و آيا مشخص شده در كدام حوزه‌هاي انتخاباتي در تهران انتخابات به صورت الكترونيك برگزار شود؟

فكر مي‌كنم در اين زمينه شوراي نگهبان بهتر پاسخگو باشد اما آنچه من مي‌دانم اين است كه اراده جمع مبني بر برگزاري انتخابات به صورت مكانيزه و الكترونيك است. اما نبايد فراموش كرد كه اين كار، كار بزرگي است و نمي‌توان هيچ نكته‌اي را در آن ناديده گرفت. بايد به همه دغدغه‌ها در اين مورد توجه كرد. چند هفته پيش هم در جريان انتخابات نظام مهندسي مشكلاتي پيش آمد كرد كه توجهات را به مساله انتخابات الكترونيك بيشتر جلب كرد و باعث شد تا مسوولان امر كمي نسبت به اين موضوع تامل بيشتري داشته باشند اما بي‌ترديد اگر همه شرايط مهيا باشد قطعا طبق برنامه وزارت كشور پيش خواهيم رفت.

شما در حوزه انتخاباتي خود تجربه اين موضوع را حتي به طور آزمايشي داشته‌ايد؟

بله، در همين هفته‌هاي اخير هيات نظارت شهر تهران اين كار را به صورت آزمايشي در چند نقطه تهران انجام داده است. در اين آزمايشات مشخص شد كه ظرفيت اخذ راي در هر ساعت با اين دستگاه‌ها 10 نفر است، كه اين عدد تقريبا با برآورد ما هم همخواني داشت. برآورد ما اين بود كه در هر ساعت از 12 نفر راي‌گيري شود و اگر همه چيز با سرعت كافي پيش رود اين تعداد مي‌تواند به 14 نفر در ساعت هم برسد.

فكر نمي‌كنيد با اين وضعيت انتخابات كمي دچار اخلال شود؟ در هر صورت 14 نفر در ساعت هم تعداد كمي است كه ممكن است ازدحام در شعب اخذ راي بيش از حد معمول شود و تعدادي از شهروندان موفق به راي دادن نشوند؟

اگر قرار باشد كه در هر شعبه تنها يك دستگاه براي اخذ راي وجود داشته باشد قطعا ما اين مشكل را خواهيم داشت اما با توجه به آزمايشاتي كه در اين زمينه صورت گرفته ما برآورد كرديم چه تعداد دستگاه براي هر شعبه لازم است.

برآورد شما از تعداد راي‌دهندگان در هر شعبه به طور ميانگين چقدر است؟

در شعب تهران 100 راي در هر صندوق حداقلش است و معمولا در تمام شعبه‌هاي تهران بالاي صد نفر براي راي‌گيري مراجعه مي‌كنند. خوشبينانه نگاه كنيم در هر ساعت 12 نفر موفق به راي دادن به روش الكترونيك خواهند شد و در 10 ساعت مي‌توان راي 120 نفر را به صورت الكترونيك اخذ كرد.

يعني با اين اوصاف در هر شعبه بايد بيش از يك دستگاه وجود داشته باشد؟

بله، همين طور است. طبق برآورد ما در هر شعبه دست‌كم پنج دستگاه اخذ‌راي به صورت الكترونيكي بايد وجود داشته باشد تا انتخابات دچار مشكل و اخلال نشود و ازدحام جمعيت باعث برهم خوردن نظم شعبه‌هاي راي‌گيري نشود. اينها نكاتي است كه بايد به آن توجه شود و ما هم گزارش خود را به وزارت كشور در اين زمينه داده‌ايم.

به نظر مي‌رسد شوراي نگهبان تمايلي براي برگزاري انتخابات مكانيزه ندارد و وزارت كشور در اين مورد با شوراي نگهبان دچار اختلاف نظر شده‌اند و بعيد است كه در اين دوره شاهد برگزاري انتخابات به صورت الكترونيك باشيم.

چيزي كه من مي‌توانم به صورت دقيق بگويم اين است كه ميان شوراي نگهبان و وزارت كشور هماهنگي كامل وجود دارد اما نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه در هر صورت همه بايد نسبت به ابعاد اين موضوع مطمئن باشند زيرا مساله انتخابات بسيار حساس است و واقعا ريسك‌پذير نيست.

مهم‌ترين توصيه وزير كشور به شما، به عنوان برگزار كننده انتخابات در پايتخت، چه بوده است؟

فكر مي‌كنم مهم‌ترين توصيه آقاي وزير نه تنها به ما كه به همه برگزار كنندگان انتخابات، بحث التزام و عمل به قانون و تلاش براي مشاركت حداكثري شهروندان است. بي شك اين دو توصيه بسيار كليدي و محوري است. با توجه به شرايطي كه كشور ما در منطقه دارد و آنچه در پيرامون ايران مي‌گذرد بايد انتخابات منجر به اتحاد و انسجام ملي در داخل كشور شود كه اين مساله هم در گرو مشاركت حداكثري شهروندان است.

به عقيده شما چه چيزهايي مي‌تواند تضمين‌كننده مشاركت حداكثري شهروندان در انتخابات آينده باشد؟

من فكر مي‌كنم همان‌طور كه آقاي وزير هم بر اين موضوع تاكيد داشتند تمكين همه دستگاه‌هاي اجراكننده انتخابات به قانون، مي‌تواند تضمين‌كننده مشاركت حداكثري شهروندان در انتخابات باشد و به همين دليل جناب وزير هم اينقدر بر اين موضوع تاكيد دارند و اين مساله در واقع جزو سياست‌ها و برنامه‌هاي انتخاباتي دولت است.

برآورد شما از ميزان واجدين شرايط در تهران چقدر است؟

طبق آمار و با توجه به اينكه سن راي دادن 18 سال است، تعداد واجدين شرايط راي دادن در شهر تهران حدود شش ميليون نفر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون