• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3399 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ آذر

قطعنامه 2249 ، عليه تروريسم سياه

شوراي امنيت: كشورها اقدامات لازم براي مقابله با داعش را انجام دهند

قطعنامه 2249 عليه داعش با آراي قاطع تصويب شد. بسان 11 سپتامبر 2001 كه همه دولت-ملت‌ها متعهدانه از جنگ با تروريسم حمايت كردند، 13 نوامبر پاريس، شرايطي را رقم زده است كه تمام اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل و كشورهاي خارج از آن بر لزوم مبارزه با داعش تاكيد دارند و به دنبال راهكاري براي پايان دادن به تروريسم سياه اين گروه تروريستي هستند. بر اين اساس شوراي امنيت سازمان ملل در نخستين گام قطعنامه‌اي كه عليه اين گروه تروريستي تنظيم شده را با قاطعيت تصويب كرد. داعش كه مسووليت حملات پاريس را كه هفته گذشته در جريان آن ۱۳۰ نفر كشته شدند به عهده گرفته، از سال 2014 عامل قتل صدها و هزاران انسان غيرنظامي و آوارگي ميليون‌ها نفر در سوريه و عراق شده است.
فرانسه پيش‌نويس اين قطعنامه را تهيه كرده بود كه از دولت‌هاي عضو سازمان ملل مي‌خواهد تلاش‌هاي‌شان را براي پيشگيري و سركوب حملات تروريستي كه از جانب گروه‌هاي متعهد به داعش و ساير افراطيون مرتبط با القاعده صورت مي‌گيرد، با يكديگر هماهنگ و دوچندان كنند. پيشنهاد فرانسه پس از آن تصويب شد كه روسيه متن اصلاح‌شده پيش‌نويس يك قطعنامه ديگر را به شوراي امنيت سازمان ملل ارايه كرد كه از دولت‌ها مي‌خواهد با موافقت دولت سوريه در اين كشور با داعش بجنگند. ايالات متحده، بريتانيا و فرانسه اين پيش‌نويس را رد كردند و به همكاري با دولت بشار اسد موافقت نكردند.
اكنون قطعنامه جديد عطف به قطعنامه‌هاي 1267 (1999)، 1368 (2001)، 1373 (2001)، 1618 (2005)، 1624 (2005)، 2083 (2012)، 2129 (2013)، 2133 (2014)، 2161 (2014)، 2170 (2014)، 2178 2014)، 2195 (2014)، 2199 (2015) صادر شده است.
در اين قطعنامه كه به فصل هفتم منشور سازمان ملل كه به كارگيري نيروي نظامي را تاييد مي‌كند، ارجاعي داده نشده اما به كشورهاي عضو اين سازمان اجازه داد «همه تدابير لازم» براي مبارزه با داعش را در پيش بگيرند. اين قطعنامه يك هفته پس از حملات پاريس و با راي قاطع اعضاي اين شورا تصويب شد.
بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل، شوراي امنيت اين سازمان قدرت دارد كه در هنگام تهديد صلح جهاني، به جاي توصيه، به اقدام نظامي متوسل شود. اما ديپلمات‌هاي فرانسوي كه پيش‌نويس قطعنامه را آماده كرده‌اند، مدعي‌اند اين قطعنامه مي‌تواند حمايت‌هاي سياسي قابل اهميتي را براي كارزار عليه داعش فراهم كند.
با اين حال روايت‌هاي مختلفي از اين سند جديد شوراي امنيت سازمان ملل عليه داعش وجود دارد. فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه گفته است اين قطعنامه به بسيج ملت‌ها براي حذف داعش كمك مي‌كند. لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه نيز گفته است كشورها بايد با يكديگر متحد شوند تا چه از راه اقدام نظامي يا جست‌وجو براي راه‌حل سياسي يا مقابله با تامين مالي تروريسم اين نبرد را تقويت كنند. اما متيو ريكرافت، نماينده بريتانيا در سازمان ملل گفته است كه اين قطعنامه با قدرت، خطري را كه از جانب داعش عراق و شام وجود دارد، به رسميت شناخته است و ويتالي چوركين، نماينده روسيه در سازمان ملل تاكيد كرده است كه اين قطعنامه فقط يك درخواست سياسي است و مباني حقوقي مقابله دولت‌ها با تروريسم را تغيير نداده است.
اين قطعنامه يك هفته بعد از حملات تروريستي در پاريس كه ۱۳۰ نفر در آنها كشته و ۳۵۰ نفر ديگر زخمي شدند، از سوي ۱۵ عضو شوراي امنيت تصويب شد. پس از اينكه هفته گذشته، داعش مسووليت حمله پاريس را به عهده گرفت، رييس‌جمهوري فرانسه اين اقدام را «اعلان جنگ داعش» خواند. فرانسه كه پيش از حملات پاريس در ائتلاف بين‌المللي عليه داعش حضور نظامي داشت، پس از حملات هفته گذشته حضورش را در جنگ عليه داعش پررنگ‌تر كرده است. به تازگي هم ناو هواپيمابر شارل دو گل در شرق درياي مديترانه مستقر شده است تا بمب‌افكن‌هاي فرانسوي راحت‌تر بتوانند عمليات هوايي خود را انجام بدهند.
شوراي امنيت سازمان ملل در قطعنامه تصويب شده، از همه كشورها مي‌خواهد «به جنگ عليه تروريسم» در مناطق تحت كنترل داعش در سوريه و عراق بپردازند و «مامن» تروريست‌ها را نابود كنند. اين بيانيه همچنين هشدار مي‌دهد گروه تكفيري داعش «توانايي و قصد» انجام حملات مرگبار بيشتري را همانند آنچه هفته گذشته در پاريس و بيروت روي داد، دارد. داعش همه مناطق و همه كشورها حتي آنهايي كه از مناطق مورد مناقشه بسيار دور هستند را، تهديد   مي‌كند.
در اين متن آمده است: «داعش با ايدئولوژي افراطي خشونت‌بار، اقدامات تروريستي، ادامه حملات نظام‎مند و گسترده با هدف غيرنظاميان، سوءاستفاده از حقوق بشر و نقض قوانين انساني بين‌المللي شامل موارد مذهبي يا قومي، ريشه‌كني ميراث فرهنگي و قاچاق اموال فرهنگي، تهديدي جهاني و بي‌سابقه براي صلح و امنيت بين‌المللي به شمار مي‌آيد.»
شوراي امنيت از كشورهاي عضو خواست تلاش‌ براي ممانعت از ورود تروريست‌هاي خارجي به عراق و سوريه را گسترش دهند، مسيرهاي تامين مالي اين گروه تروريستي را مسدود كنند و همچنين بار ديگر تاكيد كرد عاملان اقدامات تروريستي و ناقضان قوانين بشر بين‌المللي بايد بازخواست شوند. اين در حالي است كه در اين قطعنامه هيچ مبناي قانوني براي اقدام نظامي در نظر گرفته نشده است. در اين قطعنامه همچنان تقاضا مي‌شود كه تمام كشورها براي جلوگيري از حملات داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي تلاش‌هاي خود را ادامه بدهند.
داعش در تاريخ 12 نوامبر با ترتيب دادن دو انفجار در بيروت پايتخت لبنان 44 نفر را كشت و 240 نفر را زخمي كرد؛ يك روز پس از آن در حملات داعش در پاريس، پايتخت فرانسه حدود 130 نفر كشته و 350 نفر زخمي شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون